مالیات وسایط نقلیه چگونه محاسبه میشود
پدال نیوز: طبق اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مشمولان مالیات دارندگان وسایط نقلیه عمومی نظیر تاکسی، مینی بوس و اتوبوس و وانت بارها تشریح شده است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از رسانه مالیاتی ایران، آگاهی مودیان از قانون مالیاتهای مستقیم کمک شایانی به آنان در عمل به وظایف و بهرهمندی از تسهیلات قانونی مینماید.
با اجرا شدن اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم از ابتدای سال 95، لزوم آشنایی مودیان مالیاتی از قوانین و مقررات جدید بهمنظور انجام صحیح تکالیف خود، هرچه بیشتر نمایان میشود.
از اینرو در بخش هفتم مجموعه دانستنیهای مالیاتی با تکیه بر قانون مصوب 94/4/31 موارد و بندهای مهم قانونی بهمنظور آشنایی بیشتر مودیان مالیات برد درآمد وسایط نقلیه بیان میشود.
اول: مشمولان مالیات
کلیه دارندگان وسایط نقلیه عمومی نظیر: دارندگان تاکسی، مینیبوس، اتوبوس، وانتبارها، کامیون و... مشمول مالیات بردرآمد این بخش هستند.
دوم: نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات
در تعیین درآمد مشمول مالیات فاکتورهای مختلفی نظیر نوع و مدل اتومبیل مدنظر میباشد که طی اطلاعیهای از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام میشود.
سازمان امورمالیاتی کشور براساس تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم میتواند برخی از مشاغل را از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف نموده و مالیات آنان را بهصورت مقطوع تعیین و وصول نماید.
وسایط نقلیه نیز جزء این گروه از مشاغل هستند و مالیاتشان از سوی سازمان برای کلیه دارندگان وسایط نقلیه اعلام میشود و این مالیات قطعی میباشد.
سوم: تکلیف مودیان این فصل
مودیان مالیاتی موضوع این فصل مکلفاند در خردادماه هر سال نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سال قبل اقدام نمایند.
ضمنا بموجب جزء (ج) تبصره 9 ماده واحده قانون بودجه 94، برای سالهای 90 الی 94 ، شرط تسلیم اظهارنامه برای برخورداری از معافیت مالیاتی برداشته شدهاست.
چهارم: جرایم مالیاتی
• عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر معادل 30درصد مالیات قطعی شده و غیرقابل بخشودگی
• جریمه معادل 5.2 درصد مالیات به ازای هرماه دیرکرد پرداخت مالیات پس از اتمام سررسید مقرر
پنجم: مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایط نقلیه
• اصل و تصویر سند مالکیت
• اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی (در صورت انتقال - برای خریدار و فروشنده)
• اصل و تصویر کارت ماشین و شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز)
ششم: مدارک لازم جهت اخذ مفاصا حساب مالیاتی
• استعلام دفاتر اسناد رسمی مبنی بر صدور گواهی یا تکمیل کردن فرم درخواست مفاصا حساب
• ارائه مدرکی از مراجع ذیربط مبنی بر فرسوده و اسقاطی بودن خودرو (درصورت فرسودهبودن)
• اصل و تصویر وکالتنامه
• سایر مدارک نظیر: توقیفی، تصادفی، پارکینگ مراکز انتظامی و... هریک بر حسب مورد
نکات قابل توجه:نکات قابل توجه:
• حضور مالک یا وکیل او برای دریافت تسویه حساب الزامی است.
• امور مالیاتی مودیان مالیات بردرآمد وسایط نقلیه در سراسر کشور از طریق دفاتر پیشخوان دولت، مستقر در مراکز پستی انجام میشود.
با اجرا شدن اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم از ابتدای سال 95، لزوم آشنایی مودیان مالیاتی از قوانین و مقررات جدید بهمنظور انجام صحیح تکالیف خود، هرچه بیشتر نمایان میشود.
از اینرو در بخش هفتم مجموعه دانستنیهای مالیاتی با تکیه بر قانون مصوب 94/4/31 موارد و بندهای مهم قانونی بهمنظور آشنایی بیشتر مودیان مالیات برد درآمد وسایط نقلیه بیان میشود.
اول: مشمولان مالیات
کلیه دارندگان وسایط نقلیه عمومی نظیر: دارندگان تاکسی، مینیبوس، اتوبوس، وانتبارها، کامیون و... مشمول مالیات بردرآمد این بخش هستند.
دوم: نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات
در تعیین درآمد مشمول مالیات فاکتورهای مختلفی نظیر نوع و مدل اتومبیل مدنظر میباشد که طی اطلاعیهای از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام میشود.
سازمان امورمالیاتی کشور براساس تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم میتواند برخی از مشاغل را از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف نموده و مالیات آنان را بهصورت مقطوع تعیین و وصول نماید.
وسایط نقلیه نیز جزء این گروه از مشاغل هستند و مالیاتشان از سوی سازمان برای کلیه دارندگان وسایط نقلیه اعلام میشود و این مالیات قطعی میباشد.
سوم: تکلیف مودیان این فصل
مودیان مالیاتی موضوع این فصل مکلفاند در خردادماه هر سال نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سال قبل اقدام نمایند.
ضمنا بموجب جزء (ج) تبصره 9 ماده واحده قانون بودجه 94، برای سالهای 90 الی 94 ، شرط تسلیم اظهارنامه برای برخورداری از معافیت مالیاتی برداشته شدهاست.
چهارم: جرایم مالیاتی
• عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر معادل 30درصد مالیات قطعی شده و غیرقابل بخشودگی
• جریمه معادل 5.2 درصد مالیات به ازای هرماه دیرکرد پرداخت مالیات پس از اتمام سررسید مقرر
پنجم: مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایط نقلیه
• اصل و تصویر سند مالکیت
• اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی (در صورت انتقال - برای خریدار و فروشنده)
• اصل و تصویر کارت ماشین و شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز)
ششم: مدارک لازم جهت اخذ مفاصا حساب مالیاتی
• استعلام دفاتر اسناد رسمی مبنی بر صدور گواهی یا تکمیل کردن فرم درخواست مفاصا حساب
• ارائه مدرکی از مراجع ذیربط مبنی بر فرسوده و اسقاطی بودن خودرو (درصورت فرسودهبودن)
• اصل و تصویر وکالتنامه
• سایر مدارک نظیر: توقیفی، تصادفی، پارکینگ مراکز انتظامی و... هریک بر حسب مورد
نکات قابل توجه:نکات قابل توجه:
• حضور مالک یا وکیل او برای دریافت تسویه حساب الزامی است.
• امور مالیاتی مودیان مالیات بردرآمد وسایط نقلیه در سراسر کشور از طریق دفاتر پیشخوان دولت، مستقر در مراکز پستی انجام میشود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دیوان عدالت اداری مشتریان خودرو را نقره داغ کرد ! عقب نشینی از «قیمت گذاری دستوری»؟ رشد قیمت مونتاژیها کاهش ۴۱ درصدی اسقاط خودرو حذف ۷۷۰ شغل در صنعت خودروی آلمان و فرانسه شرایط فروش محصولات تویوتا مدل 2026 نیلان خودرو خبر مهم برای صاحبان خودروهای فرسوده تضمین ورود موقت خودرو سواری نصف ارزش گمرکی تعیین شد مسیر واگذاری سهام تودلی خودروسازان همواره شد میرسلیم باز هم با صحبت درباره خودروهای داخلی سوژه شد چرا خریداران خودرو با مشکل تأخیر در تحویل مواجه هستند؟ عبور قیمت خودروها از مرزهای جدید، یک زنگ هشدار جدی است شرایط ادامه روند پروندههای ثبت سفارش فاقد تامین ارز خودرو جزئیات جدید و نحوه دریافت پلاک ویژه جانبازان و معلولان تورم خودرو به ۱۳۵ درصد رسید ! سایه سنگین «پرونده فوتبالیستها» بر سر مصوبه واردات خودروی نخبگان BYD همچنان صدرنشین بازار خودروهای برقی کل صنعت خودروسازی باید یکجا به مردم واگذار شود آیا محدودیت تازهای برای واردات خودرو اعمال شده است؟ 4 دلیل رشد قیمت خودرو در بازار واردات خودروهای اقتصادی نو و کارکرده ادامه دارد اختصاص سهمیه ارزی برای قطعات یدکی وارداتیها شرایط فروش تویوتا کرولا کراس و کرولا الیت نیلان خودرو پرشیا خودرو برای 6 دوره متوالی توسط ISQI صدرنشین شد قیمت گذاری خودروهای داخلی و وارداتی دچار خودزنی و خودآزاری شده است ۶ مدل خودرو وارداتی تا پایان هفته عرضه می شود فروش خودروسازان زیر ذرهبین +نمودار فروش خودروهای بنزینی کاهش یافت جهش تولید ۱۶۴ درصدی پیکاپ موسو گرند خان توقف موقت بهروزرسانی قیمتها در پلتفرمهای خودرویی تردد خودروهای مناطق آزاد روی خط تمدید اطلاعیه مهم کرمان موتور درباره تاخیر در تحویل خودروها فروش سهمیه واردات خودرو در بورس؟ رشد ۱۲درصدی قیمت در بازار خودرو آیا چین شریک قابل اعتمادی برای صنعت خودروی ایران است؟ خودرو دوباره کالای سرمایهای شد زمان اجرای استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو رسما اعلام شد بازار خودرو نیازمند آزادسازی قیمت و افزایش رقابت است ورود موقت خودروهای سواری تمدید شد مجوز واردات خودرو به نخبگان رسید سرنوشت واگذاری سایپا به هیئت وزیران رسید سقف تیراژ خودرو در ۱۴۰۵ +نمودار ارزشمندترین برند خودرو جهان کدام است؟ نحوه واردات قطعات خودرو و تخصیص ارز شفاف نیست تحویل فصلی تسلا رکورد زد تولید تویوتا و هوندا در تایلند متوقف شد ورود سایپا به بورس بدون ارزیابی صلاحیت متقاضیان، تکرار مسیر شکست واگذاریهای پیشین است پشت پرده مخالفتها با واردات خودرو چرا نوک پیکان آمریکا جاده مخصوص را نشانه گرفت؟ علت تأخیر در پلاک گذاری برخی خودروهای نوشماره اعلام شد
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها
عبور قیمت خودروها از مرزهای جدید، یک زنگ هشدار جدی است چرا خریداران خودرو با مشکل تأخیر در تحویل مواجه هستند؟ میرسلیم باز هم با صحبت درباره خودروهای داخلی سوژه شد مسیر واگذاری سهام تودلی خودروسازان همواره شد تضمین ورود موقت خودرو سواری نصف ارزش گمرکی تعیین شد خبر مهم برای صاحبان خودروهای فرسوده حذف ۷۷۰ شغل در صنعت خودروی آلمان و فرانسه کاهش ۴۱ درصدی اسقاط خودرو رشد قیمت مونتاژیها عقب نشینی از «قیمت گذاری دستوری»؟ دیوان عدالت اداری مشتریان خودرو را نقره داغ کرد ! شرایط فروش محصولات تویوتا مدل 2026 نیلان خودرو