کد خبر:
۸۵۳۳۷ ۱۳:۴۴
۱۳۹۷/۰۴/۰۳
رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران:
تذکر عضو شورا درباره شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری
پدال نیوز: یک عضو شورای شهر تهران، در جلسه صبح یکشنبه شورا، درباره جلوگیری از شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری تذکر داد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از مهر، در متن تذکر زهرا صدراعظم نوری آمده است: در شهر تهران حدود سه تا چهار میلیون دستگاه موتور سیکلت پلاک شده است که قریب به 95 درصد آنها کاربراتوری است، بر اساس گزارش سازمان ملی استاندارد، یک موتور سیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودروی یورو 2 ایجاد آلودگی می کند و در فصل زمستان قریب به 12 درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت های کاربراتوری است.
موتورسیکلت های کاربراتوری به دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون تولید می کنند که در شرایط حاضر مسئله اصلی آلودگی هوای تهران و تعدادی از کلانشهرهای دیگر است.
هر موتورسیکلت کاربراتوری استاندارد در هر کیلومتر پیمایش می بایست حداکثر سه گرم آلودگی تولید کند که پس از دستکاری برای سرعت بیشتر به یک دستگاه فرسوده تبدیل شده که به جای سه گرم در هر کیلومتر در مجموع، آلایندگی 15 گرم را تولید می کند.
بر اساس مصوبه هیأت محترم وزیران تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری ممنوع شد.
در نامه ای که در تاریخ 97.2.20 وزرای محترم صنعت، معدن و تجارت و کشور برای معاون اول رئیس جمهور ارسال نموده اند، اعلام شده است که با توجه به عدم اطلاع برخی از شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت و به منظور جلوگیری از تبعات اجتماعی و بروز مشکلات کارگری و مساعدت برای تداوم فعالیت این شرکت ها، خواهان تصمیم هیأت وزیران جهت شماره گذاری 9543 دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری می باشند که این موضوع در کارگروه زیربنایی دولت بررسی و به زودی در هیأت دولت مورد تصمیم گیری نهایی قرار می گیرد.
به طور قطع هدف از وضع مصوبه «توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری» کاهش آلودگی هوا و افزایش تعداد روزهای سالم و پاک برای شهروندان است و طبیعتاً صدور مجوز شماره گذاری مجدد موتورسیکلت های کاربراتوری، نقض این مصوبه محسوب می شود.
هر چند که طی دو سال گذشته به جای تلاش جهت تولید موتورسیکلت های برقی و انژکتوری یورو 3 و یورو 4 با اضافه شدن تبصره ای به مصوبه ممنوعیت، در سال 96، 740 هزار دستگاه و در سال 95، 4300 دستگاه موتور کاربراتوری تولید و شماره گذاری شده است.
با یک محاسبه ساده می توان دریافت، چنان که این 9543 دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری شماره گذاری و وارد بازار شوند و برای مدت پنج سال در حدود 100 هزار کیلومتر پیمایش نمایند، اضافه انتشار آلودگی این ناوگان نسبت به نوع انژکتوری بالغ بر 140 هزار تن خواهد بود.
بنابراین شماره گذاری مجدد موتور سیکلت های کاربراتوری اگرچه مشکل چند وارد کننده و قطعه ساز را حل می نماید اما مشکل آلودگی هوا را تشدید نموده و سلامت شهروندان را تحت تأثیر جدی قرار می دهد.
از این رو، در جهت سلامت شهروندان عزیز شهر تهران از هیأت محترم وزیران به ویژه وزیر محترم کشور که خود واقف به چالش ها و مشکلات کلانشهر تهران است، درخواست می نمایم که با شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در سال 97 به طور جدی مخالفت نمایند.
موتورسیکلت های کاربراتوری به دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون تولید می کنند که در شرایط حاضر مسئله اصلی آلودگی هوای تهران و تعدادی از کلانشهرهای دیگر است.
هر موتورسیکلت کاربراتوری استاندارد در هر کیلومتر پیمایش می بایست حداکثر سه گرم آلودگی تولید کند که پس از دستکاری برای سرعت بیشتر به یک دستگاه فرسوده تبدیل شده که به جای سه گرم در هر کیلومتر در مجموع، آلایندگی 15 گرم را تولید می کند.
بر اساس مصوبه هیأت محترم وزیران تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری ممنوع شد.
در نامه ای که در تاریخ 97.2.20 وزرای محترم صنعت، معدن و تجارت و کشور برای معاون اول رئیس جمهور ارسال نموده اند، اعلام شده است که با توجه به عدم اطلاع برخی از شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت و به منظور جلوگیری از تبعات اجتماعی و بروز مشکلات کارگری و مساعدت برای تداوم فعالیت این شرکت ها، خواهان تصمیم هیأت وزیران جهت شماره گذاری 9543 دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری می باشند که این موضوع در کارگروه زیربنایی دولت بررسی و به زودی در هیأت دولت مورد تصمیم گیری نهایی قرار می گیرد.
به طور قطع هدف از وضع مصوبه «توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری» کاهش آلودگی هوا و افزایش تعداد روزهای سالم و پاک برای شهروندان است و طبیعتاً صدور مجوز شماره گذاری مجدد موتورسیکلت های کاربراتوری، نقض این مصوبه محسوب می شود.
هر چند که طی دو سال گذشته به جای تلاش جهت تولید موتورسیکلت های برقی و انژکتوری یورو 3 و یورو 4 با اضافه شدن تبصره ای به مصوبه ممنوعیت، در سال 96، 740 هزار دستگاه و در سال 95، 4300 دستگاه موتور کاربراتوری تولید و شماره گذاری شده است.
با یک محاسبه ساده می توان دریافت، چنان که این 9543 دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری شماره گذاری و وارد بازار شوند و برای مدت پنج سال در حدود 100 هزار کیلومتر پیمایش نمایند، اضافه انتشار آلودگی این ناوگان نسبت به نوع انژکتوری بالغ بر 140 هزار تن خواهد بود.
بنابراین شماره گذاری مجدد موتور سیکلت های کاربراتوری اگرچه مشکل چند وارد کننده و قطعه ساز را حل می نماید اما مشکل آلودگی هوا را تشدید نموده و سلامت شهروندان را تحت تأثیر جدی قرار می دهد.
از این رو، در جهت سلامت شهروندان عزیز شهر تهران از هیأت محترم وزیران به ویژه وزیر محترم کشور که خود واقف به چالش ها و مشکلات کلانشهر تهران است، درخواست می نمایم که با شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در سال 97 به طور جدی مخالفت نمایند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها