آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۷۷۳۹۷
۰۸:۱۹
۱۳۹۶/۱۲/۱۲

دستور رئیس جمهور برای واگذاری سهام خودروسازان

پدال نیوز- سخن گفتن از «خصوصی سازی کامل دو شرکت خودروساز بزرگ» کشور سال‌هاست به نمادی برای تمایل دولت‌ها به واگذاری سهامشان به بخش خصوصی تبدیل شده است حال آنکه در عمل نه اراده‌ای برای این واگذاری بوده و نه تمایل و درخواست جدی از سوی خودروساز و حتی دولت در این زمینه دیده شده است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در این بین هر چند در شرایط کنونی دولت سهم اندکی در دو خودروسازی کشور دارد، اما با همین اندک سهم خود قادر به تغییر مدیران و تعیین خط مشی برای شرکت‌های مذکور است. اما حالا گفته می‌شود که علاقه‌مندی به واگذاری سهام خودروسازان در دولت روحانی بیش از دیگر دولت‌ها بوده است. در این زمینه میرعلی اشرف عبدالله پورحسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگویی عنوان کرده که رئیس‌جمهور دو سال قبل در جلسه‌ای دستور خصوصی‌سازی واقعی دو خودروساز بزرگ را صادر کرد.
 
وی عنوان کرده که بنده دو سال قبل در جلسه ستاد اقتصادی که با حضور آقایان نوبخت، جهانگیری و نهاوندیان و به ریاست حسن روحانی برگزار شد، حضور داشتم. در آن جلسه به رئیس‌جمهور گفتم که دولت حدود 20 درصد از سهام ایران‌خودرو و سایپا را در اختیار دارد، ولی عملا این دو شرکت دولتی هستند و این خصوصی‌سازی نیست. وی افزود: در آن جلسه رئیس‌جمهور دستور داد که همان سهم حدود 20 درصدی که متعلق به دولت است را نیز بفروشید تا سهم دولت به صفر برسد.
 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه دستور رئیس‌جمهور در هیات دولت نیز باید به تصویب برسد تا عملیاتی شود، گفت: حدود دو سال است که منتظریم این دستور به هیات دولت برسد تا تصویب شود. اظهارات رئیس سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی است که هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو نیز چندی پیش در همایش بین‌المللی صنعت خودرو از تمایلش نسبت به خصوصی‌سازی شرکت تحت مدیریتش سخن گفت. به این ترتیب با پیش‌فرض رفع تمامی مشکلات و موانع خصوصی‌سازی در دو شرکت تولید‌کننده (که زمان زیادی برای تحقق آن نیاز است) باید دید که خریدار اصلح سهام خودروسازان کیست؟ و اینکه این خریدار اصلح می‌تواند بدون حاشیه‌هایی که هم‌اکنون این صنعت را به خود مشغول کرده، خودروسازی کشور را به اهداف والای خود برساند؟
 
در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند هزینه‌های اداره دومین صنعت ایران و همچنین زیان انباشته‌ای که طی این سال‌ها در ازای عملکرد و تصمیمات نادرست در دو خودروساز کشور به‌وجود آمده، رغبت کمی برای خرید سهام شرکت‌ها ایجاد کرده، حال آنکه ممکن است باز هم خریداران سهام همچون گذشته خود خودروسازان باشند.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو