قابل توجه دارندگان وسایل نقلیه عمومی
پدال نیوز: دارندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی، مینیبوس، اتوبوس و... مشمول مالیات بر درآمد این وسایل میشوند که علاوه بر این نوع مالیات ...
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، دارندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی، مینیبوس، اتوبوس و... مشمول مالیات بر درآمد این وسایل میشوند که علاوه بر این نوع مالیات، اخیرا با بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، مالیات نقلوانتقال خودرو، عوارض سالانه وسایل نقلیه و مالیات و عوارض سبز شمارهگذاری انواع خودرو و موتورسیکلت، از جمله مالیاتهایی هستند که برای وسایل نقلیه و خودروها تصویب شده است.
یکی از مالیاتهایی که انواع خودرو را شامل میشود، مالیات بر درآمد وسایل نقلیه است که براساس آن همه دارندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی، مینیبوس، اتوبوس، وانتبار، کامیون و … مشمول مالیات بر درآمد وسایل نقلیه میشوند.
همچنین، در تعیین درآمد مشمول مالیات فاکتورهای مختلفی نظیر نوع و مدل اتومبیل ملاک مدنظر قرار میگیرد که با اطلاعیهای از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام میشود.
بنابراین مؤدیان این نوع مالیات باید در خرداد ماه هر سال نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سال قبل اقدام کنند. همچنین عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر معادل ۳۰ درصد مالیات قطعی شده و غیرقابل بخشودگی است که مؤدیان، مشمول جریمهای معادل ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر ماه دیرکرد پرداخت مالیات پس از اتمام سررسید مقرر میشود.
مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایل نقلیه
مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایل نقلیه شامل اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی (در صورت انتقال برای خریدار و فروشنده)، اصل و تصویر کارت ماشین و شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز) میشود.
علاوه بر این نوع مالیات، نمایندگان مجلس اخیرا طی بررسی ماده ۳۰، ۳۱ و ۳۲ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتهای جدیدی همچون مالیات نقل و انتقال خودرو، عوارض سالانه وسایل نقلیه، مالیات و عوارض سبز شمارهگذاری انواع خودرو و موتورسیکلت، را برای وسایل نقلیه تصویب کردهاند که در ادامه با جزئیات بیشتر این نوع مالیاتها آشنا میشوید.
گفتنی است که طبق تصویب مجلس شورای اسلامی شمارهگذاری انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت، براساس رتبه انرژی آنها، که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، مشمول مالیات و عوارض سبز میشوند.
براساس ماده ۳۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف مدت سهماه از تاریخ ابلاغ این قانون، با همکاری سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان ملی استاندارد ایران، فهرست کلیه خودروها و موتورسیکلت های تولید داخل و وارداتی را با توجه به رتبه انرژی، که در برچسب انرژی آنها درج شده است، بهصورت برخط به سازمان اعلام نماید و برای اطلاع عموم، منتشر کند.
همچنین، اشخاص حقوقی واردکننده و تولیدکنندگان انواع وسائط نقلیه موضوع، باید اظهارنامه مربوط به مالیات و عوارض شمارهگذاری و همچنین مشخصات دقیق وسائط نقلیه فروختهشده هرماه را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به نحوی که سازمان امور مالیاتی اعلام میکند، به سازمان تسلیم و مالیات و عوارض متعلق به آن را پرداخت کنند.
جریمه عدم پرداخت و تاخیر مالیات و عوارض سبز شمارهگذاری انواع خودرو و موتورسیکلت
علاوه بر این، عدم پرداخت مالیات و عوارض مذکور در مهلت تعیین شده، موجب جریمه غیرقابل بخشودگی به میزان ۱۰ درصد مالیات و عوارض و در صورت تأخیر در پرداخت آن نیز، مشمول جریمههای موضوع ماده (۴۰) این قانون میشود.
عوارض سالانه وسایل نقلیه
یکی دیگر از انواع مالیاتهایی که شامل انواع وسایل نقلیه با تصویبات مجلس شده این است که ماده ۳۱ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، به بررسی عوارض سالانه کلیه وسائط نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلتها میپردازد که براساس آن، وسائط نقلیه در شهرهای آلوده تا ۱۰ سال پس از تولید معادل یک بیستم نرخ های مندرج، مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه میشوند.
طبق این گزارش، وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریها) باید با ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسائط نقلیه، امکان پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض این ماده را برای مالکان و استعلام برخط میزان عوارض پرداخت نشده مربوط به وسائط نقلیه را برای نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم کند.
لازم به ذکر است که براساس این مالیات، کلیه وسائط نقلیه که قبل یا بعد از لازم الاجراء شدن این قانون شمارهگذاری شده باشند نیز، مشمول عوارض موضوع این ماده می شوند.
جریمه عدم پرداخت عوارض سالانه وسایل نقلیه
لازم به ذکر است که مشمولان این عوارض در صورت عدم پرداخت این عوارض در موعد تعین شده، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ۱۰ درصد عوارض سالانه و در صورت تأخیر بیش از یکماه میشوند؛ علاوه بر این مشمول جریمهای معادل ۲ درصد عوارض سالانه به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر میشوند.
همچنین، در صورتی که مالک یا مالکان خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت از پرداخت عوارض موضوع این ماده به مدت پنج سال از سال مالکیت، خودداری کنند و یا مبلغ عوارض و جریمه پرداختنشده از پنج درصد بیشتر شود، نیروی انتظامی موظف است براساس فهرست اعلامی وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریها) نسبت به توقف وسائط نقلیه مزبور تا پرداخت بدهی اقدام کند.
مالیات نقل و انتقال انواع خودرو
براساس این نوع مالیات، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به جز ماشینهای راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال میشود.
طبق این مالیات، انواع خودروهای تولید داخل به میزان یک درصد و وارداتی معادل دو درصد به ماخذ مذکور برای سال تولید ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده، تا ۶ سال پس از سال تولید سالانه ۱۰ درصد همان ماخذ کاهش مییابد و برای سالهای ششم به بعد ۴۰ درصد ماخذ یاد شده است.
همچنین، اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده یا مونتاژکننده داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگیهای رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هیه به نفع دولت، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال میشود.
علاوه بر این، گفتنی است که نقل و انتقال انواع خودروها و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری - صنعتی مشمول مالیات نمیشود./ ایسنا
یکی از مالیاتهایی که انواع خودرو را شامل میشود، مالیات بر درآمد وسایل نقلیه است که براساس آن همه دارندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی، مینیبوس، اتوبوس، وانتبار، کامیون و … مشمول مالیات بر درآمد وسایل نقلیه میشوند.
همچنین، در تعیین درآمد مشمول مالیات فاکتورهای مختلفی نظیر نوع و مدل اتومبیل ملاک مدنظر قرار میگیرد که با اطلاعیهای از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام میشود.
بنابراین مؤدیان این نوع مالیات باید در خرداد ماه هر سال نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سال قبل اقدام کنند. همچنین عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر معادل ۳۰ درصد مالیات قطعی شده و غیرقابل بخشودگی است که مؤدیان، مشمول جریمهای معادل ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر ماه دیرکرد پرداخت مالیات پس از اتمام سررسید مقرر میشود.
مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایل نقلیه
مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایل نقلیه شامل اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی (در صورت انتقال برای خریدار و فروشنده)، اصل و تصویر کارت ماشین و شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز) میشود.
علاوه بر این نوع مالیات، نمایندگان مجلس اخیرا طی بررسی ماده ۳۰، ۳۱ و ۳۲ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتهای جدیدی همچون مالیات نقل و انتقال خودرو، عوارض سالانه وسایل نقلیه، مالیات و عوارض سبز شمارهگذاری انواع خودرو و موتورسیکلت، را برای وسایل نقلیه تصویب کردهاند که در ادامه با جزئیات بیشتر این نوع مالیاتها آشنا میشوید.
گفتنی است که طبق تصویب مجلس شورای اسلامی شمارهگذاری انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت، براساس رتبه انرژی آنها، که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، مشمول مالیات و عوارض سبز میشوند.
براساس ماده ۳۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف مدت سهماه از تاریخ ابلاغ این قانون، با همکاری سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان ملی استاندارد ایران، فهرست کلیه خودروها و موتورسیکلت های تولید داخل و وارداتی را با توجه به رتبه انرژی، که در برچسب انرژی آنها درج شده است، بهصورت برخط به سازمان اعلام نماید و برای اطلاع عموم، منتشر کند.
همچنین، اشخاص حقوقی واردکننده و تولیدکنندگان انواع وسائط نقلیه موضوع، باید اظهارنامه مربوط به مالیات و عوارض شمارهگذاری و همچنین مشخصات دقیق وسائط نقلیه فروختهشده هرماه را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به نحوی که سازمان امور مالیاتی اعلام میکند، به سازمان تسلیم و مالیات و عوارض متعلق به آن را پرداخت کنند.
جریمه عدم پرداخت و تاخیر مالیات و عوارض سبز شمارهگذاری انواع خودرو و موتورسیکلت
علاوه بر این، عدم پرداخت مالیات و عوارض مذکور در مهلت تعیین شده، موجب جریمه غیرقابل بخشودگی به میزان ۱۰ درصد مالیات و عوارض و در صورت تأخیر در پرداخت آن نیز، مشمول جریمههای موضوع ماده (۴۰) این قانون میشود.
عوارض سالانه وسایل نقلیه
یکی دیگر از انواع مالیاتهایی که شامل انواع وسایل نقلیه با تصویبات مجلس شده این است که ماده ۳۱ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، به بررسی عوارض سالانه کلیه وسائط نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلتها میپردازد که براساس آن، وسائط نقلیه در شهرهای آلوده تا ۱۰ سال پس از تولید معادل یک بیستم نرخ های مندرج، مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه میشوند.
طبق این گزارش، وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریها) باید با ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسائط نقلیه، امکان پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض این ماده را برای مالکان و استعلام برخط میزان عوارض پرداخت نشده مربوط به وسائط نقلیه را برای نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم کند.
لازم به ذکر است که براساس این مالیات، کلیه وسائط نقلیه که قبل یا بعد از لازم الاجراء شدن این قانون شمارهگذاری شده باشند نیز، مشمول عوارض موضوع این ماده می شوند.
جریمه عدم پرداخت عوارض سالانه وسایل نقلیه
لازم به ذکر است که مشمولان این عوارض در صورت عدم پرداخت این عوارض در موعد تعین شده، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ۱۰ درصد عوارض سالانه و در صورت تأخیر بیش از یکماه میشوند؛ علاوه بر این مشمول جریمهای معادل ۲ درصد عوارض سالانه به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر میشوند.
همچنین، در صورتی که مالک یا مالکان خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت از پرداخت عوارض موضوع این ماده به مدت پنج سال از سال مالکیت، خودداری کنند و یا مبلغ عوارض و جریمه پرداختنشده از پنج درصد بیشتر شود، نیروی انتظامی موظف است براساس فهرست اعلامی وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریها) نسبت به توقف وسائط نقلیه مزبور تا پرداخت بدهی اقدام کند.
مالیات نقل و انتقال انواع خودرو
براساس این نوع مالیات، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به جز ماشینهای راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال میشود.
طبق این مالیات، انواع خودروهای تولید داخل به میزان یک درصد و وارداتی معادل دو درصد به ماخذ مذکور برای سال تولید ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده، تا ۶ سال پس از سال تولید سالانه ۱۰ درصد همان ماخذ کاهش مییابد و برای سالهای ششم به بعد ۴۰ درصد ماخذ یاد شده است.
همچنین، اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده یا مونتاژکننده داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگیهای رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هیه به نفع دولت، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال میشود.
علاوه بر این، گفتنی است که نقل و انتقال انواع خودروها و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری - صنعتی مشمول مالیات نمیشود./ ایسنا
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
خبر مهم برای صاحبان خودروهای فرسوده تضمین ورود موقت خودرو سواری نصف ارزش گمرکی تعیین شد مسیر واگذاری سهام تودلی خودروسازان همواره شد میرسلیم باز هم با صحبت درباره خودروهای داخلی سوژه شد چرا خریداران خودرو با مشکل تأخیر در تحویل مواجه هستند؟ عبور قیمت خودروها از مرزهای جدید، یک زنگ هشدار جدی است شرایط ادامه روند پروندههای ثبت سفارش فاقد تامین ارز خودرو جزئیات جدید و نحوه دریافت پلاک ویژه جانبازان و معلولان تورم خودرو به ۱۳۵ درصد رسید ! سایه سنگین «پرونده فوتبالیستها» بر سر مصوبه واردات خودروی نخبگان BYD همچنان صدرنشین بازار خودروهای برقی کل صنعت خودروسازی باید یکجا به مردم واگذار شود آیا محدودیت تازهای برای واردات خودرو اعمال شده است؟ 4 دلیل رشد قیمت خودرو در بازار واردات خودروهای اقتصادی نو و کارکرده ادامه دارد اختصاص سهمیه ارزی برای قطعات یدکی وارداتیها شرایط فروش تویوتا کرولا کراس و کرولا الیت نیلان خودرو پرشیا خودرو برای 6 دوره متوالی توسط ISQI صدرنشین شد قیمت گذاری خودروهای داخلی و وارداتی دچار خودزنی و خودآزاری شده است ۶ مدل خودرو وارداتی تا پایان هفته عرضه می شود فروش خودروسازان زیر ذرهبین +نمودار فروش خودروهای بنزینی کاهش یافت جهش تولید ۱۶۴ درصدی پیکاپ موسو گرند خان توقف موقت بهروزرسانی قیمتها در پلتفرمهای خودرویی تردد خودروهای مناطق آزاد روی خط تمدید اطلاعیه مهم کرمان موتور درباره تاخیر در تحویل خودروها فروش سهمیه واردات خودرو در بورس؟ رشد ۱۲درصدی قیمت در بازار خودرو آیا چین شریک قابل اعتمادی برای صنعت خودروی ایران است؟ خودرو دوباره کالای سرمایهای شد زمان اجرای استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو رسما اعلام شد بازار خودرو نیازمند آزادسازی قیمت و افزایش رقابت است ورود موقت خودروهای سواری تمدید شد مجوز واردات خودرو به نخبگان رسید سرنوشت واگذاری سایپا به هیئت وزیران رسید سقف تیراژ خودرو در ۱۴۰۵ +نمودار ارزشمندترین برند خودرو جهان کدام است؟ نحوه واردات قطعات خودرو و تخصیص ارز شفاف نیست تحویل فصلی تسلا رکورد زد تولید تویوتا و هوندا در تایلند متوقف شد ورود سایپا به بورس بدون ارزیابی صلاحیت متقاضیان، تکرار مسیر شکست واگذاریهای پیشین است پشت پرده مخالفتها با واردات خودرو چرا نوک پیکان آمریکا جاده مخصوص را نشانه گرفت؟ علت تأخیر در پلاک گذاری برخی خودروهای نوشماره اعلام شد گزارش عملکرد راسا موتور خاورمیانه از سه سال گذشته امضای تفاهمنامه مشترک میان مراکز تست خودرو در حاشیه نمایشگاه اینوپروم نشانهگیری زنجیره تامین خودرو چرا واردات خودرو تغییر مسیر داد؟ کارخانه تمامبرقی تویوتا در آرژانتین کلید خورد رشد ۲۱ درصدی تولید مانیان خودرو در نیمه نخست سال ۱۴۰۵
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها