دولت بنزین را با چه نرخی از پالایشگاهها میخرد؟
پدال نیوز- با گذشت ۹ سال از قانون هدفمندی یارانهها هنوز یکی از بندهای آن که بر "حذف یارانه سوخت و افزایش سالانه ۲۰ درصدی قیمت حامل های انرژی طی پنج سال" دلالت میکرد، اجرایی نشده است؛ بنابراین با اینکه دولت اجازه افزایش قیمت حاملهای سوخت را داشته، قیمت سوخت از سال ۱۳۹۴ تاکنون و بعد از تکنرخی شدن همچنان ثابت است و هزینههای اضافی تولید بنزین در ایران از جیب دولت پرداخت میشود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا ، سوال پیش آمده این است که با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار، دولت با چه نرخی بنزین را از پالایشگاهها میخرد و هزینه تولید و خرید هر لیتر بنزین که با قیمت 1000 تومان به دست مصرف کننده میرسد چقدر است. البته نمیتوان پاسخ روشنی برای این سوال پیدا کرد، زیرا معمولا فعالان این حوزه جواب صریحی به این سوال نمیدهند.
در این راستا غلامرضا باقی - مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز - در پاسخ به این سوال که دولت با چه نرخی بنزین را از پالایشگاهها میخرد گفت: دولت تا سال گذشته بنزین را بر اساس نرخ بانک مرکزی از پالایشگاهها خریداری میکرد اما در سال جدید هنوز چیزی به ما اعلام نشده و اگر تغییری پیدا کند، باید به ما ابلاغ کنند.
وی افزود: از ابتدای سال تاکنون که قیمتها هر سه ماه یک بار توسط دولت اعلام شده بر اساس نرخ بانک مرکزی یعنی 4200 تومان حساب کرده است.
بر اساس این گزارش، سال 1389 بود که دولت نهم رسما آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانهها و ارائه حاملهای انرژی با قیمت اصلاح شده از 28 آذر را اعلام کرد. در این قانون پیشبینی شده بود قیمت سوخت به صورت سالانه و طی پنج سال باید ٢۰ درصد افزایش پیدا کند تا به ٩۰ درصد قیمت بینالمللی یا فوب خلیج فارس برسد که این هدف به دلایل مختلف که مهم ترین آنها سیاسی بود محقق نشد.
در این راستا غلامرضا باقی - مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز - در پاسخ به این سوال که دولت با چه نرخی بنزین را از پالایشگاهها میخرد گفت: دولت تا سال گذشته بنزین را بر اساس نرخ بانک مرکزی از پالایشگاهها خریداری میکرد اما در سال جدید هنوز چیزی به ما اعلام نشده و اگر تغییری پیدا کند، باید به ما ابلاغ کنند.
وی افزود: از ابتدای سال تاکنون که قیمتها هر سه ماه یک بار توسط دولت اعلام شده بر اساس نرخ بانک مرکزی یعنی 4200 تومان حساب کرده است.
بر اساس این گزارش، سال 1389 بود که دولت نهم رسما آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانهها و ارائه حاملهای انرژی با قیمت اصلاح شده از 28 آذر را اعلام کرد. در این قانون پیشبینی شده بود قیمت سوخت به صورت سالانه و طی پنج سال باید ٢۰ درصد افزایش پیدا کند تا به ٩۰ درصد قیمت بینالمللی یا فوب خلیج فارس برسد که این هدف به دلایل مختلف که مهم ترین آنها سیاسی بود محقق نشد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش