کد خبر:
۳۴۲۲۰ ۱۳:۳۴
۱۳۹۵/۰۶/۰۲
حضور قطعات وارداتی در بازار لوازم یدکی
امید رضایی
به گزارش "پدال نیوز" پدال نیوز// قراردادهای خارجی منعقد شده پس از برجام ۵۰-۵۰ است که سود دو طرف قرارداد در این نوع همکاریهاست. باید توجه داشته باشیم طرف خارجی بهعنوان یک بنگاه خارجی دنبال سود خود خواهد بود و بهطور قطع اگر ارزیابی آنها از تولیدات داخل این باشد که ساخت قطعه در ایران ارزانتر تمام میشود نفعش در این است که سرمایهگذاری کنند.
اگر این نسبت 51 به 41 بود سود طرف خارجی در صادرات قطعه به ایران بود در نتیجه اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار نمیداد.
با انعقاد هوشمندانه قراردادهای جدید برد طرفین در این است که محصول در کشور تولید و عرضه شود. به هر حال هر دو طرف بهدنبال سود خود هستند، طرف خارجی سرمایهگذاری کلان میکند که خودرو ارزانتری تولید و به سود بیشتر برسد. اگر در صنعت خودرو، محصولی صددرصد داخلیسازی شود اما مشتری نداشته باشد بهطور قطع هیچ نفعی برای صنعت کشور نخواهد داشت.
خبرهای خوبی که شنیده میشود این است که در پارکینگهای خودروسازان هیچ خودرویی وجود ندارد و هرچه تولید میشود وارد بازار و فروخته میشود. اگر نسبت عرضه و تقاضا خوب پیش برود قطعهساز نیز میتواند پول خود را به موقع بگیرد، ترتیب معادله درست پیش میرود.
بهطور قطع هر بنگاهی ببیند که نفعش در ساخت داخل است به دنبال واردات نخواهد رفت زیرا مشکلات گمرک، هزینههای حملونقل، نوسانات ارزی و نبود حمایتهای بانکی برای جابهجا کردن پول افراد را به دردسرهای زیادی میاندازد.
امروز بدون اغراق بالای 70 تا 80درصد قطعهسازان داخلی نگاهشان به پروژههای جدید برای داخلیسازی قطعات است. در مقطعی به ناچار به سمت واردات رفتند به علت اینکه بسیاری از شرکتهای صاحب فناوری اطلاعات و دادهای خود را در اختیار ما قرار نمیدادند.
دقت داشته باشیم تمام قطعات وارداتی به بازار OEM (قطعات ارائه شده برای خدمات پس از فروش) خودروساز وارد نمیشود. بخش زیادی از واردات توسط بازرگانان و فعالان اقتصادی انجام میشود که در بازار یدک به فروش میرسد و آن نیز کنترلهای خود را میخواهد. این قطعات در بازار یدک حتی زیر قیمت تولیدات داخل است.
زمانی که قطعه من قطعهساز را خودروساز بهتر میخرد، به سمت بازار یدک نمیروم و این بازار را بازرگان باید پر کند. در نتیجه در این بازار قطعهسازان زیاد درگیر نیستند.
*امید رضایی، فعال در صنعت قطعه
اگر این نسبت 51 به 41 بود سود طرف خارجی در صادرات قطعه به ایران بود در نتیجه اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار نمیداد.
با انعقاد هوشمندانه قراردادهای جدید برد طرفین در این است که محصول در کشور تولید و عرضه شود. به هر حال هر دو طرف بهدنبال سود خود هستند، طرف خارجی سرمایهگذاری کلان میکند که خودرو ارزانتری تولید و به سود بیشتر برسد. اگر در صنعت خودرو، محصولی صددرصد داخلیسازی شود اما مشتری نداشته باشد بهطور قطع هیچ نفعی برای صنعت کشور نخواهد داشت.
خبرهای خوبی که شنیده میشود این است که در پارکینگهای خودروسازان هیچ خودرویی وجود ندارد و هرچه تولید میشود وارد بازار و فروخته میشود. اگر نسبت عرضه و تقاضا خوب پیش برود قطعهساز نیز میتواند پول خود را به موقع بگیرد، ترتیب معادله درست پیش میرود.
بهطور قطع هر بنگاهی ببیند که نفعش در ساخت داخل است به دنبال واردات نخواهد رفت زیرا مشکلات گمرک، هزینههای حملونقل، نوسانات ارزی و نبود حمایتهای بانکی برای جابهجا کردن پول افراد را به دردسرهای زیادی میاندازد.
امروز بدون اغراق بالای 70 تا 80درصد قطعهسازان داخلی نگاهشان به پروژههای جدید برای داخلیسازی قطعات است. در مقطعی به ناچار به سمت واردات رفتند به علت اینکه بسیاری از شرکتهای صاحب فناوری اطلاعات و دادهای خود را در اختیار ما قرار نمیدادند.
دقت داشته باشیم تمام قطعات وارداتی به بازار OEM (قطعات ارائه شده برای خدمات پس از فروش) خودروساز وارد نمیشود. بخش زیادی از واردات توسط بازرگانان و فعالان اقتصادی انجام میشود که در بازار یدک به فروش میرسد و آن نیز کنترلهای خود را میخواهد. این قطعات در بازار یدک حتی زیر قیمت تولیدات داخل است.
زمانی که قطعه من قطعهساز را خودروساز بهتر میخرد، به سمت بازار یدک نمیروم و این بازار را بازرگان باید پر کند. در نتیجه در این بازار قطعهسازان زیاد درگیر نیستند.
*امید رضایی، فعال در صنعت قطعه
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها