تهران متری چند؟
پدال نیوز: حوالی همین ١٠سال پیش، کمی بیشتر یا کمتر، اگر عزمتان را جزم میکردید، دست به جیب میبردید و کمی در شهر میگشتید، بالاخره میشد در مناطق مرکزی شهر یک خانه معمولی با متراژ متوسط برای یک زندگی حداقل ٣ یا ٤ نفره پیداکنید.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، آن روزها فکر اینکه یک روز رهن هر یک متر خانه در شهر ما مبلغی بالای یکمیلیون تومان ارزش داشته باشد، چیز عجیب و خندهداری بود. شاید همان زمان در بالاترین و شیکترین مناطق تهران برجهای لوکسی ساخته میشد که بهای رهن آن به این رقم میرسید.
به گزارش شهروند، آن زمان ارزش یکمیلیون تومان خیلی بالاتر از امروز بود و به راحتی میشد به کسی که این مقدار حقوق میگیرد، بگوییم پولدار. اما امروز وقتی کمترین حقوق برای یک زندگی ساده در یک منطقه معمولی شهر باید بالای ۲میلیون تومان باشد، میتوان باور کرد چرا خانهها آنقدر قیمتهای عجیبی دارند.
مگر میشود حقوق یک نفر، برابر با قیمت رهن یک متر یا نهایتا ٢ متر خانه باشد؟ این متراژ گمان میکنم برای مردن هم کم باشد. صحبت اصلی اینجاست که وقتی یک خانه ٨٠متری در محلهای قدیمی به مبلغ ۸۰ یا حتی۹۰میلیون تومان رهن داده میشود، چطور یک خانواده ٣ نفره با حقوق تقریبی ٣میلیون تومان در ماه میتوانند هم سقف بالای سر داشته باشند و هم بخورند و هم بپوشند؟ چطور میشود که در قدیمیترین مناطق تهران قیمت خانهها برابری میکند با شیکترین خیابانهای بالای شهر که روزی فقط محل زندگی اعیانها بود، اما امروز با کمی زدوبند میتوان شغلی داشت که جوابگوی زندگی در شمال شهر باشد.
اگر قرار باشد برای یک خانه ٧٠متری ٢خوابه ۷۰میلیون پول رهن کامل بدهیم و در محدوده قدیمی شهر ساکن شویم و همزمان در یک محله وسط شهر هم همان قیمت را بپردازیم، پس چرا این همه اختلاف طبقاتی بین مردم هست؟ اگر کسی آنقدر داشته باشد که خب، طبیعتا محله بهتری را برای زندگی انتخابمیکند، از سوی دیگر اگر قرار بر این است که هیچ فرقی بین مردم جامعه نباشد، پس در میزان درآمدها هم نباید آنقدر اختلاف داشته باشد.
پیچیدگی این بحث یک سرگیجه مدام است که آخر نمیتوانیم بفهمیم اگر پولدارها خانههای متری یکمیلیون تومانی اجارهمیکنند، پس قشر متوسط جامعه چرا با یکسوم درآمد آنها باز هم باید همین قدر پول خانه بدهند؟ تنها یک بازی اقتصادی ساده این همه تفاوت در زندگی مردم ایجاد کرده و فقط اقشار پردرآمد با مشاغل اکثرا آزاد میتوانند تصمیم بگیرند و اراده کنند و در بهترین جای شهر ساکن شوند.
قشر دوم که همان متوسطهای حقوقبگیر کارمندی هستند باید با همان مبلغ خانههایی را اجاره کنند که خیلی هم باب میلشان نیست و هر ماه برای اجارهخانه نگران باشند. درنهایت در پایان سال چیزی حدود ۱۲برابر حقوقشان را اجاره داده باشند. ناراحتکننده است که تهران من، تهران ما، که روزی بهترین شهر برای زندگی بود امروز آنقدر دچار سردرگمی و پیچاپیچ اقتصادی شده که تکلیف شهر با جیب مردمش معلوم نیست.
به گزارش شهروند، آن زمان ارزش یکمیلیون تومان خیلی بالاتر از امروز بود و به راحتی میشد به کسی که این مقدار حقوق میگیرد، بگوییم پولدار. اما امروز وقتی کمترین حقوق برای یک زندگی ساده در یک منطقه معمولی شهر باید بالای ۲میلیون تومان باشد، میتوان باور کرد چرا خانهها آنقدر قیمتهای عجیبی دارند.
مگر میشود حقوق یک نفر، برابر با قیمت رهن یک متر یا نهایتا ٢ متر خانه باشد؟ این متراژ گمان میکنم برای مردن هم کم باشد. صحبت اصلی اینجاست که وقتی یک خانه ٨٠متری در محلهای قدیمی به مبلغ ۸۰ یا حتی۹۰میلیون تومان رهن داده میشود، چطور یک خانواده ٣ نفره با حقوق تقریبی ٣میلیون تومان در ماه میتوانند هم سقف بالای سر داشته باشند و هم بخورند و هم بپوشند؟ چطور میشود که در قدیمیترین مناطق تهران قیمت خانهها برابری میکند با شیکترین خیابانهای بالای شهر که روزی فقط محل زندگی اعیانها بود، اما امروز با کمی زدوبند میتوان شغلی داشت که جوابگوی زندگی در شمال شهر باشد.
اگر قرار باشد برای یک خانه ٧٠متری ٢خوابه ۷۰میلیون پول رهن کامل بدهیم و در محدوده قدیمی شهر ساکن شویم و همزمان در یک محله وسط شهر هم همان قیمت را بپردازیم، پس چرا این همه اختلاف طبقاتی بین مردم هست؟ اگر کسی آنقدر داشته باشد که خب، طبیعتا محله بهتری را برای زندگی انتخابمیکند، از سوی دیگر اگر قرار بر این است که هیچ فرقی بین مردم جامعه نباشد، پس در میزان درآمدها هم نباید آنقدر اختلاف داشته باشد.
پیچیدگی این بحث یک سرگیجه مدام است که آخر نمیتوانیم بفهمیم اگر پولدارها خانههای متری یکمیلیون تومانی اجارهمیکنند، پس قشر متوسط جامعه چرا با یکسوم درآمد آنها باز هم باید همین قدر پول خانه بدهند؟ تنها یک بازی اقتصادی ساده این همه تفاوت در زندگی مردم ایجاد کرده و فقط اقشار پردرآمد با مشاغل اکثرا آزاد میتوانند تصمیم بگیرند و اراده کنند و در بهترین جای شهر ساکن شوند.
قشر دوم که همان متوسطهای حقوقبگیر کارمندی هستند باید با همان مبلغ خانههایی را اجاره کنند که خیلی هم باب میلشان نیست و هر ماه برای اجارهخانه نگران باشند. درنهایت در پایان سال چیزی حدود ۱۲برابر حقوقشان را اجاره داده باشند. ناراحتکننده است که تهران من، تهران ما، که روزی بهترین شهر برای زندگی بود امروز آنقدر دچار سردرگمی و پیچاپیچ اقتصادی شده که تکلیف شهر با جیب مردمش معلوم نیست.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها