کد خبر:
۱۵۵۸۷۷ ۱۴:۱۷
۱۴۰۳/۰۹/۲۰
تولید و فروش قطعات خودرو در سراشیبی
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ تولید و فروش قطعات خودرو در هشتمین ماه از سال جاری با افت چشمگیری همراه بوده است. بازوی پژوهشی مجلس در گزارش اخیر خود تحت عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران»، به موضوع تولید و فروش خودرو و قطعه پرداخته است. طبق این گزارش تولید و فروش قطعه نیز در آبانماه پابهپای خودرو کاهش را تجربه کرده است.
تقریبا از ابتدای سال جاری تا مهر امسال هر ماه تولید قطعه با میزانی از افت همراه بوده است، اما در مهرماه امسال این رویه دچار تغییر شد، تا جایی که حتی میزانی رشد را نیز نسبت به ماههای گذشته در تولید و فروش ثبت کرد. با این وجود در آبان دوباره وضعیت به منوال قبل بازگشت و تولید و فروش قطعه هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته و هم نسبت به مهرماه افت داشته است. این موضوع تا حد زیادی مربوط به افت تولید خودرو است که در آبانماه شاهد آن بودیم؛ با این وجود انتظار میرود در آذرماه فروش قطعهسازان رو به افزایش رود.
طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس، تولید قطعه در ماه میانی پاییز حدود ۳درصد کمتر از مدتزمان مشابه سال گذشته بوده است. همچنین در همین بازه زمانی فروش نقطهبهنقطه قطعهسازان نیز با افت حدود ۲درصدی همراه بوده است.
اما در آمار ماهانه، تولید قطعهسازان در آبان نسبت به مهر حدود ۸درصد کاهش را نشان میدهد. فروش آنها در این مدتزمان نیز حدود ۷درصد کمتر بوده است. در آبانماه خودروسازان تا حد زیادی تولید خود را کاهش دادند، به طوری که طبق گزارشهای خودروسازان به سازمان بورس، تولید آنها در آبان سال جاری کاهش ۲۴درصدی نسبت به مهر را ثبت کرده بود. بسیاری این افت تولید را به نزدیکی زمانی با افزایش قیمت رسمی خودرو نسبت میدهند که البته عامل موثری هم بود.
اما با توجه به اینکه بلافاصله بعد از اعلام قیمتهای جدید مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که سه همت درآمد حاصل از رشد قیمت خودرو و دو همت تسهیلات را یکجا به قطعهسازان خواهد داد، مشخص میشود احتمالا آنها در تامین قطعه نیز مشکلات عدیدهای داشتند. بنابراین عجیب نیست اگر فروش قطعه در آبان نسبت به مهر یا آبان سال گذشته کاهشی بوده باشد. بدیهی است خودروسازان که حالا کمتر از سال گذشته تولید میکنند، کمتر هم قطعه خریداری کردهاند.
علاوه بر این بدهی خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه میتواند عامل مهمی در افت تولید قطعه باشد. در واقع قطعهسازان با مشکلات نقدینگی عمیقی دستوپنجه نرم میکنند و تاکنون وعدههایی مبنی بر دریافت پنج همت از مطالبات خود دریافت کردهاند. اما همچنان مشکلات نقدینگی پابرجاست که میتواند علت دیگر افت تولید و فروش قطعه باشد.
عامل دیگر سناریویی است که از سال گذشته نشانههای مختلف بر آن صحه گذاشتهاند. برخی قطعهسازان از سال گذشته ادعا کردهاند که خودروسازان بزرگ برای تامین قطعات مورد نیاز خود دست به واردات از چین میزنند و مراجعه آنها به قطعهسازان داخلی برای تامین نیازهای خود رو به کاهش است. برخی آمار و ارقام سازمان توسعه تجارت بهنوعی تاییدکننده این ادعاست.
تقریبا از ابتدای سال جاری تا مهر امسال هر ماه تولید قطعه با میزانی از افت همراه بوده است، اما در مهرماه امسال این رویه دچار تغییر شد، تا جایی که حتی میزانی رشد را نیز نسبت به ماههای گذشته در تولید و فروش ثبت کرد. با این وجود در آبان دوباره وضعیت به منوال قبل بازگشت و تولید و فروش قطعه هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته و هم نسبت به مهرماه افت داشته است. این موضوع تا حد زیادی مربوط به افت تولید خودرو است که در آبانماه شاهد آن بودیم؛ با این وجود انتظار میرود در آذرماه فروش قطعهسازان رو به افزایش رود.
طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس، تولید قطعه در ماه میانی پاییز حدود ۳درصد کمتر از مدتزمان مشابه سال گذشته بوده است. همچنین در همین بازه زمانی فروش نقطهبهنقطه قطعهسازان نیز با افت حدود ۲درصدی همراه بوده است.
اما در آمار ماهانه، تولید قطعهسازان در آبان نسبت به مهر حدود ۸درصد کاهش را نشان میدهد. فروش آنها در این مدتزمان نیز حدود ۷درصد کمتر بوده است. در آبانماه خودروسازان تا حد زیادی تولید خود را کاهش دادند، به طوری که طبق گزارشهای خودروسازان به سازمان بورس، تولید آنها در آبان سال جاری کاهش ۲۴درصدی نسبت به مهر را ثبت کرده بود. بسیاری این افت تولید را به نزدیکی زمانی با افزایش قیمت رسمی خودرو نسبت میدهند که البته عامل موثری هم بود.
اما با توجه به اینکه بلافاصله بعد از اعلام قیمتهای جدید مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که سه همت درآمد حاصل از رشد قیمت خودرو و دو همت تسهیلات را یکجا به قطعهسازان خواهد داد، مشخص میشود احتمالا آنها در تامین قطعه نیز مشکلات عدیدهای داشتند. بنابراین عجیب نیست اگر فروش قطعه در آبان نسبت به مهر یا آبان سال گذشته کاهشی بوده باشد. بدیهی است خودروسازان که حالا کمتر از سال گذشته تولید میکنند، کمتر هم قطعه خریداری کردهاند.
علاوه بر این بدهی خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه میتواند عامل مهمی در افت تولید قطعه باشد. در واقع قطعهسازان با مشکلات نقدینگی عمیقی دستوپنجه نرم میکنند و تاکنون وعدههایی مبنی بر دریافت پنج همت از مطالبات خود دریافت کردهاند. اما همچنان مشکلات نقدینگی پابرجاست که میتواند علت دیگر افت تولید و فروش قطعه باشد.
عامل دیگر سناریویی است که از سال گذشته نشانههای مختلف بر آن صحه گذاشتهاند. برخی قطعهسازان از سال گذشته ادعا کردهاند که خودروسازان بزرگ برای تامین قطعات مورد نیاز خود دست به واردات از چین میزنند و مراجعه آنها به قطعهسازان داخلی برای تامین نیازهای خود رو به کاهش است. برخی آمار و ارقام سازمان توسعه تجارت بهنوعی تاییدکننده این ادعاست.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها