کد خبر:
۱۵۲۶۷۷ ۰۸:۳۸
۱۴۰۱/۱۲/۰۷
واگذاری خودروسازیها متوقف شد؟
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : درحالی به یکسالگی فرامین هشتگانه رئیسجمهور در حوزه خودرو نزدیک میشویم، که یکی از بندهای اصلی آن یعنی تعیینتکلیف واگذاری سهام خودروسازیها که قرار بود تا شهریورماه تکلیف روشن شود، نه تنها به نتیجه نرسیده بلکه اکنون با مانع جدیدی برخورد کرده است. اخبار منتشره حاکی از آن است بلاتکلیفی حذف قیمتگذاری دستوری مانع جدیدی است که در مورد واگذاری سهام خودروسازها نقشآفرینی میکند.
روز گذشته حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصیسازی، در گفتوگو با خبرگزاری «مهر» عنوان کرده تا زمانی که قیمتگذاری دستوری حذف نشود خودروسازیها نمیتوانند سایتها و شرکتهای زیرمجموعه خود را واگذار کنند. وی در این رابطه توضیح داد: «براساس تعهدی که از وزارت صمت گرفتیم، باید خودروسازان تا پایان سال از شمول قیمتگذاری دستوری خارج شوند. اگر این تعهد انجام نشود، امکان دادن مجوز برای فروش سایتها و شرکتهای زیرمجموعه آنها وجود ندارد.» بنابراین بلاتکلیفیای که نهادهای مختلف از جمله سازمان بازرسی کل کشور و مجلس در مورد حذف قیمتگذاری دستوری در دیماه با درخواست بازگشت شورای رقابت در تصمیمگیری حول قیمتگذاری و عرضه خودرو، آغاز کردند نهتنها خودروسازان را در یک فضای مبهم در مورد نوع عرضه و آینده این شرکتها فروبرد، بلکه اکنون ابعاد جدیدی به خود گرفته و برنامه چندینماهه واگذاری خودروسازیها را هم در حالت تعلیقی وارد کرده است.
بااینحال از گفتههای رئیس سازمان خصوصیسازی اینطور برمیآید که احتمالا خودروسازان بدون این شرط نیز میتوانند سهامهای تودلی خود را واگذار کنند. قربانزاده در این باره گفته است: «درحالحاضر ۵درصد از سهام ایرانخودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا دست دولت باقی مانده است؛ بنابراین واگذاری سهام تودلی خودروسازان به دولت مربوط نمیشود. سهام تودلی خودروسازان دست دولت نیست و در اختیار شرکت قرار دارد و شرکت باید تا پایان سال این سهام تودلی را واگذار کند.» بنابراین میتوان این نتیجه را گرفت که خودروسازان میتوانند با حذف قیمتگذاری دستوری و حتی بدون آن تا پایان سال جاری که حدود سه هفته از آن باقی مانده سهام تودلی خود را بفروشند. پیش از این بارها گفته شده بود واگذاری سهامهای تودلی اولین مرحله از واگذاری خودروسازیها خواهد بود، اما حالا با توجه به ورود نهادهای مختلف از هر سه قوا به مساله قیمتگذاری خودرو، احتمالا موضوع دستکم تا پایان سال تا همین مرحله ابتدایی متوقف بماند، چراکه طبق گفتههای قربانزاده واگذاری این شرکتها با تکیه بر تعهد وزارت صمت مشروط به حذف قیمتگذاری دستوری بوده است.
از طرف دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق نیز در میان است که طبق آن عرضه از طریق بورس کالا ادامه پیدا میکند اما ۸۵درصد از مابهالتفاوت قیمتی به دولت میرسد. مشخص نیست که اگر این طرح اجرایی شود سازمان خصوصیسازی آن را مصداق قیمتگذاری دستوری میداند یا خیر. اکنون نیز مشخص نیست که آیا شورای رقابت قیمتگذاری جدیدی خواهد داشت یا عرضه خودرو از طریق بورس کالا ادامه پیدا خواهد کرد؛ اما احتمالا اگر دستورالعمل شورای رقابت عملی شود، واگذاری خودروسازیها را میتوان منتفی دانست.
روز گذشته حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصیسازی، در گفتوگو با خبرگزاری «مهر» عنوان کرده تا زمانی که قیمتگذاری دستوری حذف نشود خودروسازیها نمیتوانند سایتها و شرکتهای زیرمجموعه خود را واگذار کنند. وی در این رابطه توضیح داد: «براساس تعهدی که از وزارت صمت گرفتیم، باید خودروسازان تا پایان سال از شمول قیمتگذاری دستوری خارج شوند. اگر این تعهد انجام نشود، امکان دادن مجوز برای فروش سایتها و شرکتهای زیرمجموعه آنها وجود ندارد.» بنابراین بلاتکلیفیای که نهادهای مختلف از جمله سازمان بازرسی کل کشور و مجلس در مورد حذف قیمتگذاری دستوری در دیماه با درخواست بازگشت شورای رقابت در تصمیمگیری حول قیمتگذاری و عرضه خودرو، آغاز کردند نهتنها خودروسازان را در یک فضای مبهم در مورد نوع عرضه و آینده این شرکتها فروبرد، بلکه اکنون ابعاد جدیدی به خود گرفته و برنامه چندینماهه واگذاری خودروسازیها را هم در حالت تعلیقی وارد کرده است.
بااینحال از گفتههای رئیس سازمان خصوصیسازی اینطور برمیآید که احتمالا خودروسازان بدون این شرط نیز میتوانند سهامهای تودلی خود را واگذار کنند. قربانزاده در این باره گفته است: «درحالحاضر ۵درصد از سهام ایرانخودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا دست دولت باقی مانده است؛ بنابراین واگذاری سهام تودلی خودروسازان به دولت مربوط نمیشود. سهام تودلی خودروسازان دست دولت نیست و در اختیار شرکت قرار دارد و شرکت باید تا پایان سال این سهام تودلی را واگذار کند.» بنابراین میتوان این نتیجه را گرفت که خودروسازان میتوانند با حذف قیمتگذاری دستوری و حتی بدون آن تا پایان سال جاری که حدود سه هفته از آن باقی مانده سهام تودلی خود را بفروشند. پیش از این بارها گفته شده بود واگذاری سهامهای تودلی اولین مرحله از واگذاری خودروسازیها خواهد بود، اما حالا با توجه به ورود نهادهای مختلف از هر سه قوا به مساله قیمتگذاری خودرو، احتمالا موضوع دستکم تا پایان سال تا همین مرحله ابتدایی متوقف بماند، چراکه طبق گفتههای قربانزاده واگذاری این شرکتها با تکیه بر تعهد وزارت صمت مشروط به حذف قیمتگذاری دستوری بوده است.
از طرف دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق نیز در میان است که طبق آن عرضه از طریق بورس کالا ادامه پیدا میکند اما ۸۵درصد از مابهالتفاوت قیمتی به دولت میرسد. مشخص نیست که اگر این طرح اجرایی شود سازمان خصوصیسازی آن را مصداق قیمتگذاری دستوری میداند یا خیر. اکنون نیز مشخص نیست که آیا شورای رقابت قیمتگذاری جدیدی خواهد داشت یا عرضه خودرو از طریق بورس کالا ادامه پیدا خواهد کرد؛ اما احتمالا اگر دستورالعمل شورای رقابت عملی شود، واگذاری خودروسازیها را میتوان منتفی دانست.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
صرفهجویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودروهای ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها