کد خبر:
۱۲۶۳۱۴ ۰۹:۰۸
۱۳۹۹/۰۴/۰۲
/ موج ورشکستگی قطعه سازان در راه است
بازگشت پدیده خودروهای ناقص به صنعت خودرو
پدال نیوز: عدم تخصیص ارز مورد نیاز در کنار چالش های دیگری همچون قیمت گذاری قطعات با دلار ۱۱ هزار تومانی و عدم اجرایی شدن مشوق ها در میزهای داخلی سازی منجر به بروز مشکلات پیشین در صنعت قطعه شده که علاوه بر تعطیلی واحدهای قطعه ساز، پدیده خودروهای ناقص را به زودی رقم خواهد زد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از خودروکار، در حالی تخصیص ارز نیمایی به صنعت خودرو در سال جاری قطع و تامین آن از طریق ارز حاصل از صادرات به شرط مشخص بودن منشا صادراتی انجام میشود که با وجود وعده های داده شده مبنی بر تسریع امور، روند تخصیص همچنان با دشواریهایی همراه است. در این میان قطعه سازان نیز روز به روز در حال تحلیل رفتن هستند به طوری که به گفته آن هابه زودی شاهد موج ورشکستگی قطعه سازان خواهیم بود.
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که در حال حاضر تامین ارز در صنعت قطعه از طریق تهاتر انجام می شود، می گوید: واردات در قبال صادرات تنها راه تامین ارز مورد نیاز قطعه سازان است و تا به امروز ارز دیگری در اختیار خودروسازی و قطعه سازی قرار نگرفته است به طوری که روند تخصیص ارز در سال جاری با مشکلات و موانع زیادی روبرو بوده است.
محبی نژاد با اشاره به ثابت ماندن قیمت ارز در قراردادهای قطعه سازان می گوید: در حال حاضر قراردادهای قطعه سازان با دلار 11 هزار تومانی منعقد شده در حالی که هم اکنون قیمت دلار در محدوده 20 هزار تومان قرار دارد و متاسفانه اصلاح قیمت قراردادی با کندی صورت می گیرد و قطعه سازان امکان ادامه فعالیت را ندارند و به زودی شاهد مشکلات متعدد در تامین قطعه و پدیده شوم خودروهای ناقص روبرو باشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه داد: ضمن آن که دور جدید ورشکستگی قطعه سازان نیز استارت می خورد چرا که توان مالی قطعه سازان روز به روز تحلیل خواهد رفت.
وی با اشاره به ادامه میزهای چهارم و پنجم ساخت داخل تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود میز چهارم داخلی سازی نیز تا پایان سال گذشته به پایان برسد اما به دلیل شیوع کرونا این موضوع به تاخیر افتاد که هم اکنون در حال اجرایی کردن مقدمات میز چهارم داخلی سازی و همچنین میز پنجم هستیم.
محبی نژاد با تاکید بر این که درخواست های قطعه سازان از میزهای داخلی سازی در میزهای جدید نیز مدنظر قرار گرفته اما هنوز اجرایی نشده است، اظهار کرد: منابع محدود بوده و خودروسازان نیز با محدودیت هایی دست به گریبان هستند ضمن آن که محدودیت های داخلی همچون بازرسی و ورود ارگان های نظارتی به این حوزه، دست و پای خودروسازان را بست که امیدواریم به زودی شاهد رفع این محدودیت ها باشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که کلید مقابله با تحریم و کرونا به ویژه در قطعاتی که امکان داخلی سازی آن ها وجود دارد ساخت داخل است ، افزود: قرار بود مشوق هایی همچون خرید به قیمت قطعات خارجی و پرداخت منابع همانند کشورهای خارجی اجرایی شود. بدون شک اقتصاد راه خود را پیدا می کند و در صورت عدم تخصیص این مشوق ها شاهد پروژه داخلی سازی موفقی نخواهیم بود.
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که در حال حاضر تامین ارز در صنعت قطعه از طریق تهاتر انجام می شود، می گوید: واردات در قبال صادرات تنها راه تامین ارز مورد نیاز قطعه سازان است و تا به امروز ارز دیگری در اختیار خودروسازی و قطعه سازی قرار نگرفته است به طوری که روند تخصیص ارز در سال جاری با مشکلات و موانع زیادی روبرو بوده است.
محبی نژاد با اشاره به ثابت ماندن قیمت ارز در قراردادهای قطعه سازان می گوید: در حال حاضر قراردادهای قطعه سازان با دلار 11 هزار تومانی منعقد شده در حالی که هم اکنون قیمت دلار در محدوده 20 هزار تومان قرار دارد و متاسفانه اصلاح قیمت قراردادی با کندی صورت می گیرد و قطعه سازان امکان ادامه فعالیت را ندارند و به زودی شاهد مشکلات متعدد در تامین قطعه و پدیده شوم خودروهای ناقص روبرو باشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه داد: ضمن آن که دور جدید ورشکستگی قطعه سازان نیز استارت می خورد چرا که توان مالی قطعه سازان روز به روز تحلیل خواهد رفت.
وی با اشاره به ادامه میزهای چهارم و پنجم ساخت داخل تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود میز چهارم داخلی سازی نیز تا پایان سال گذشته به پایان برسد اما به دلیل شیوع کرونا این موضوع به تاخیر افتاد که هم اکنون در حال اجرایی کردن مقدمات میز چهارم داخلی سازی و همچنین میز پنجم هستیم.
محبی نژاد با تاکید بر این که درخواست های قطعه سازان از میزهای داخلی سازی در میزهای جدید نیز مدنظر قرار گرفته اما هنوز اجرایی نشده است، اظهار کرد: منابع محدود بوده و خودروسازان نیز با محدودیت هایی دست به گریبان هستند ضمن آن که محدودیت های داخلی همچون بازرسی و ورود ارگان های نظارتی به این حوزه، دست و پای خودروسازان را بست که امیدواریم به زودی شاهد رفع این محدودیت ها باشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که کلید مقابله با تحریم و کرونا به ویژه در قطعاتی که امکان داخلی سازی آن ها وجود دارد ساخت داخل است ، افزود: قرار بود مشوق هایی همچون خرید به قیمت قطعات خارجی و پرداخت منابع همانند کشورهای خارجی اجرایی شود. بدون شک اقتصاد راه خود را پیدا می کند و در صورت عدم تخصیص این مشوق ها شاهد پروژه داخلی سازی موفقی نخواهیم بود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها