کد خبر:
۱۰۸۰۶۸ ۰۷:۲۳
۱۳۹۸/۰۵/۰۳
وزیر صنعت اعلام کرد
خصوصی سازی 3 مرحلهای خودروسازان
پدال نیوز: طبق اظهارات رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، واگذاری دو خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی در فرآیند سه مرحلهای صورت میگیرد؛ بهطوریکه در مرحله اول واگذاری املاک و اموال غیرتولیدی انجام خواهد شد. این در شرایطی است که پیشبینی میشود دو خودروساز یک هزار میلیارد تومان از این محل واگذار و نقدینگی آن را به خطوط تولید بازگردانند. اما در مرحله دوم واگذاری شرکتهای وابسته و در بخش سوم نیز واگذاری سهام این خودروسازان مدنظر است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر بر خصوصیسازی ایرانخودرو و سایپا تاکید و عنوان کرد این پروسه در سه مرحله طی امسال و سال آینده انجام خواهد شد. آنطور که رضا رحمانی در حاشیه نشست هیات دولت در گفتوگو با خبرنگاران اعلام کرد، برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در خودروسازی، یک فرآینده سه مرحلهای در نظر گرفته شده که مراحل اولیه آن، فروش و واگذاری اموال غیرتولیدی و زیرمجموعههای ایرانخودرو و سایپا است و در مرحله نهایی نیز خصوصیسازی خود این دو شرکت انجام خواهد شد. وزیر صنعت پیشتر نیز اعلام کرد سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. در حال حاضر دولت در هر دو شرکت ایرانخودرو و سایپا زیر ۲۰ درصد سهام دارد و آنطور که وزیر صنعت میگوید، قرار است کل آن واگذار شود. بازه زمانی مدنظر وزیر صنعت برای خصوصیسازی خودروسازان (پایان سال ۹۹)، این شائبه را به وجود آورده که این بار نیز عزمی جدی برای واگذاری سهام دولتی ایرانخودرو و سایپا وجود ندارد، با این حال اظهارات رحمانی نشان میدهد روند خصوصیسازی تدریجی است و از اموال مازاد و شرکتهای زیرمجموعه شروع و به واگذاری سهام این دو خودروساز ختم خواهد شد. بنا به گفته رحمانی، خصوصیسازی ایرانخودرو و سایپا بخشی از بسته ساماندهی و اصلاح صنعت خودرو است و در مرحله اول آن، اموال و املاک غیرتولیدی واگذار میشوند. وزیر صنعت تاکید کرده خودروسازان یکسری اموال و املاک غیرتولیدی دارند که هر کدام باید از محل فروش آنها، هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کنند.
اشاره رحمانی به داراییهای غیرتولیدی ایرانخودرو و سایپا است که آنها در گذشته نیز گاهی با فروششان تامین نقدینگی کردهاند. دستور تامین نقدینگی هزار میلیاردی از سوی هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور اما در حالی است که پیشتر یکی از مدیران عامل خودروسازی تاکید کرد این شرکت تنها ۳۰۰ میلیاردتومان اموال غیرتولیدی دارد. آنطور که رحمانی عنوان کرده، در مرحله دوم خصوصیسازی، شرکتهای وابسته به خودروسازان واگذار خواهد شد. اشاره وزیر صنعت به شرکتهای زیرمجموعه ایرانخودرو و سایپا بهویژه واحدهای قطعهسازی آنها است که این دو شرکت طی این سالها تمایل چندانی برای واگذاریشان نشان ندادهاند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایرانخودرو و سایپا را به سمت واگذاری زیرمجموعههای خود سوق خواهد داد؟ آیا اصلا خریداری برای آنها هست؟ البته به جز واحدهای قطعهسازی، زیرمجموعههای تجاریساز ایرانخودرو و سایپا نیز که بسیار زیانده هستند، احتمالا در لیست موارد واگذاری قرار دارند.
در نهایت اما آنطور که رحمانی اعلام کرده، واگذاری ایرانخودرو و سایپا نیز بهعنوان مرحله سوم، در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس، قرار است باقیمانده سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار شود. طبق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، این کار بهعنوان آخرین مرحله از پروسه خصوصیسازی خودروسازان، تا پایان سال ۹۹ اجرایی خواهد شد. بنا به گفته رحمانی، وزارت صنعت در خصوصیسازی ایرانخودرو و سایپا بسیار جدی است و این پروسه را ظرف امسال و سال آینده انجام خواهد داد.
اشاره رحمانی به داراییهای غیرتولیدی ایرانخودرو و سایپا است که آنها در گذشته نیز گاهی با فروششان تامین نقدینگی کردهاند. دستور تامین نقدینگی هزار میلیاردی از سوی هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور اما در حالی است که پیشتر یکی از مدیران عامل خودروسازی تاکید کرد این شرکت تنها ۳۰۰ میلیاردتومان اموال غیرتولیدی دارد. آنطور که رحمانی عنوان کرده، در مرحله دوم خصوصیسازی، شرکتهای وابسته به خودروسازان واگذار خواهد شد. اشاره وزیر صنعت به شرکتهای زیرمجموعه ایرانخودرو و سایپا بهویژه واحدهای قطعهسازی آنها است که این دو شرکت طی این سالها تمایل چندانی برای واگذاریشان نشان ندادهاند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایرانخودرو و سایپا را به سمت واگذاری زیرمجموعههای خود سوق خواهد داد؟ آیا اصلا خریداری برای آنها هست؟ البته به جز واحدهای قطعهسازی، زیرمجموعههای تجاریساز ایرانخودرو و سایپا نیز که بسیار زیانده هستند، احتمالا در لیست موارد واگذاری قرار دارند.
در نهایت اما آنطور که رحمانی اعلام کرده، واگذاری ایرانخودرو و سایپا نیز بهعنوان مرحله سوم، در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس، قرار است باقیمانده سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار شود. طبق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، این کار بهعنوان آخرین مرحله از پروسه خصوصیسازی خودروسازان، تا پایان سال ۹۹ اجرایی خواهد شد. بنا به گفته رحمانی، وزارت صنعت در خصوصیسازی ایرانخودرو و سایپا بسیار جدی است و این پروسه را ظرف امسال و سال آینده انجام خواهد داد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها