کد خبر:
۱۰۷۰۰۷ ۱۴:۴۳
۱۳۹۸/۰۴/۱۴
یک کارشناس خودرو :
چرخه تولید زیانده خودروسازیها درحال تکرار است
پدال نیوز- یک کارشناس خودرو با بیان اینکه مشکلات فعلی خودروسازان نتیجه اقدامات یا تصمیمات اشتباه یک نهاد نیست گفت:ناهماهنگی در ارگانهای مرتبط با این صنعت از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک به وضعیت فعلی دامن زده و تا زمانی که همه نهادها در کنار هم قرار نگیرند وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از اقتصادآنلاین ، طبق آمار بانک مرکزی، نرخ ارز مورد استفاده زنجیره تامین ایران خودرو در سال گذشته 237 درصد افزایش داشته، درحالیکه طبق قیمت گذاری شورای رقابت متوسط افزایش بهای خودروهای این شرکت 7درصد بوده و از این رو زیان شکل گرفته این شرکت دور از انتظار نبوده است؛ در همین رابطه کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که اگر روند فعلی ادامه یابد خودروسازان در پایان سال 98 با زیان بیشتری مواجه خواهد شد.
اگر یکی از خودروسازان در این برهه دچار ضرر میشد میتوانستیم موضوع را به عوامل درون شرکتی ربط دهیم اما دو خودروساز بزرگ در سال گذشته با زیان مواجه شدند و در نتیجه می توان دلیل را فراتر از عوامل درونی دانست، این یعنی عوامل بیرونی همچون افزایش نرخ ارز، کمبود نقدینگی و تحریمها علاوه بر مشکلات داخلی تاثیر منفی گذاشتهاند.
در این راستا امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، اصلیترین علت ضرر و زیان خودروسازان را روش غلط قیمتگذاری دستوری میداند.
وی اظهار کرد: علی رغم اینکه انواع محاسبات اقتصادی نشان میداد که باید قیمت خودرو حتی در اوایل سال بیش از 20درصد افزایش مییافت با قیمتگذاری دستوری 7درصد افزایش دادند؛ همچنین در طول سال با بروز پارامترهای مختلف قیمت خودرو باید تا 70درصد هم گران میشد که باز هم تا مدتها این مقدار ثابت ماند.
به گفته این تحلیلگر صنعت خودرو، همه کارشناسان پیشبینی میکردند که خودروسازان با این روند زیانده شوند و در حقیقت در طول سال 97 خودروهایی که تولید شد به طور کل با ضرر همراه بود.
کاکایی با بیان این که چرخه تولید زیان ده خودروسازیها درحال تکرار است، افزود: از بهمن سال گذشته قرار شد قیمت خودرو بر اساس 5درصد زیر حاشیه بازار تعیین شود که این سیاست نیز هیچگاه به درستی اجرا نشد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که عملا خودروسازیها نقشی در ضرر و زیان موجود نداشتهاند.
این کارشناس خودرو ادامه داد: افزایش نرخ ارز و در پی آن قیمت قطعه، بدهیهای بانکی و مطالبات معوق قطعهسازان همه بر اثر شرایط بیرونی رخ داده بودند و مواردی همچون حقوق و دستمزد نیروی انسانی منجر به این زیان نشده است.
او خاطرنشان کرد: راه حلهایی برای نجات این صنعت مانند داخلیسازی در پیش گرفتهاند اما این موضوع در درازمدت منجر به کاهش تقریبی قیمتها خواهد شد درحالیکه منشا این ضرر و زیان جای دیگری است و ما همیشه به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک کردهایم.
به گفته کاکایی، مشکلات فعلی نتیجه اقدامات یا تصمیمات اشتباه یک نهاد نیست بلکه ناهماهنگی در ارگانهای مرتبط با این صنعت از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک به وضعیت فعلی دامن زده و تا زمانی که همه نهادها در کنار هم قرار نگیرند وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.
اگر یکی از خودروسازان در این برهه دچار ضرر میشد میتوانستیم موضوع را به عوامل درون شرکتی ربط دهیم اما دو خودروساز بزرگ در سال گذشته با زیان مواجه شدند و در نتیجه می توان دلیل را فراتر از عوامل درونی دانست، این یعنی عوامل بیرونی همچون افزایش نرخ ارز، کمبود نقدینگی و تحریمها علاوه بر مشکلات داخلی تاثیر منفی گذاشتهاند.
در این راستا امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، اصلیترین علت ضرر و زیان خودروسازان را روش غلط قیمتگذاری دستوری میداند.
وی اظهار کرد: علی رغم اینکه انواع محاسبات اقتصادی نشان میداد که باید قیمت خودرو حتی در اوایل سال بیش از 20درصد افزایش مییافت با قیمتگذاری دستوری 7درصد افزایش دادند؛ همچنین در طول سال با بروز پارامترهای مختلف قیمت خودرو باید تا 70درصد هم گران میشد که باز هم تا مدتها این مقدار ثابت ماند.
به گفته این تحلیلگر صنعت خودرو، همه کارشناسان پیشبینی میکردند که خودروسازان با این روند زیانده شوند و در حقیقت در طول سال 97 خودروهایی که تولید شد به طور کل با ضرر همراه بود.
کاکایی با بیان این که چرخه تولید زیان ده خودروسازیها درحال تکرار است، افزود: از بهمن سال گذشته قرار شد قیمت خودرو بر اساس 5درصد زیر حاشیه بازار تعیین شود که این سیاست نیز هیچگاه به درستی اجرا نشد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که عملا خودروسازیها نقشی در ضرر و زیان موجود نداشتهاند.
این کارشناس خودرو ادامه داد: افزایش نرخ ارز و در پی آن قیمت قطعه، بدهیهای بانکی و مطالبات معوق قطعهسازان همه بر اثر شرایط بیرونی رخ داده بودند و مواردی همچون حقوق و دستمزد نیروی انسانی منجر به این زیان نشده است.
او خاطرنشان کرد: راه حلهایی برای نجات این صنعت مانند داخلیسازی در پیش گرفتهاند اما این موضوع در درازمدت منجر به کاهش تقریبی قیمتها خواهد شد درحالیکه منشا این ضرر و زیان جای دیگری است و ما همیشه به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک کردهایم.
به گفته کاکایی، مشکلات فعلی نتیجه اقدامات یا تصمیمات اشتباه یک نهاد نیست بلکه ناهماهنگی در ارگانهای مرتبط با این صنعت از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک به وضعیت فعلی دامن زده و تا زمانی که همه نهادها در کنار هم قرار نگیرند وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها