کد خبر:
۹۴۲۰۳ ۰۹:۵۵
۱۳۹۷/۰۸/۱۷
تعلل در طرح ساماندهی بازار خودرو
پدال نیوز: طرح ساماندهی بازار خودرو که قرار بود طرحی برای نجات بازار خودرو و کمک به برنامههای دولتی برای صنعت و بازار خودرو از سوی بهارستانیها باشد، همچنان در راهروهای مجلس بالا و پایین میشود و هر روز خبر از دستکاری جدیدی در نگارش این طرح به گوش میرسد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ شش ماه از اعلام مجلس شورای اسلامی مبنی بر راهاندازی طرح ساماندهی بازار خودرو میگذرد در این شش ماه بارها این طرح از سوی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بررسی شده اما هر بار نظرات متفاوت بوده و به دلایل متعددی اجرای آن به تاخیر افتاده است.
یک بار دور اول تحریمهای آمریکایی بهانه و اعلام شد که اول باید وضعیت بین المللی صنعت خودرو مشخص شود و بار دیگر اعلام شد که ریزه کاریهای این طرح زیاد است و نیاز به زمان دارد.
اما این تعللها در برنامه ریزی و اجرای نهایی این طرح در حالی بوده که در فاصله نیمه اردیبهشت ماه تا نیمه آبان ماه، سیب بازار و صنعت خودرو هزار بار چرخ خورده و اتفاقات متعددی گریبان این صنعت را گرفته است.
در این مدت بازار و صنعت خودرو سختی های فراوانی را چشیده است. سختی هایی که بخش زیادی از آن مالی و بخش زیادی هم به آینده صنعت خودرو وابسته است. از افزایش دو و سه برابری قیمت خودرو از نیمه های بهار امسال تا کاهش تولید خودرو در نیمه پاییز گرفته تا خروج شرکای خارجی از ایران و مبهم بودن تولید خودروهای مشترک و بلاتکلیفی جوینت ونچرها!
گرچه مقرر بود بازار خودرو به واسطه طرح کنترلی و بررسی شده بهارستانیها در همه ابعاد، از داخلیها گرفته تا موضوع واردات خارجیها، بازنگری و بررسی شود، اما از زمان طرح آن تاکنون،علاوه بر اینکه طرحی اجرا نشده، بلکه هر دو این بخش ها نیز با بیشتری آسیب همراه شده است و گویی اگر این طرح هم اجرایی شود، نوش دارویی پس از مرگ صنعت خودرو خواهد بود.
حالا اما در طول شش ماه مذکور، قیمت خودروهای داخلی حداقل دوبرابر شده، فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار منصفانه نیست و به دست دلالان افتاده، همچنین قطعات و مواد اولیه خریداری شده با ارز 4200 تومانی اجازه ترخیص ندارند و واردکنندگان باید ما به التفاوت تا ارز نیمایی را پرداخت کنند. قیمت خودروهای وارداتی سر به فلک کشیده و به نوعی بازار خودرو به رکود نشسته است؛ تولید خودرو کاهش یافته و در نهایت دومین مرحله از تحریم های ایران آغاز شده است.
در این میان البته خروج شرکای خارجی از کشور، کمبود قطعات خودرویی، بسته شدن تعداد زیادی از نمایندگی های خودروهای وارداتی، تعدیل نیروهای چند هزار نفری در نمایندگیها و کارخانههای قطعه سازی و تولید ناقص خودروهای کف کارخانه ها و غیره همگی به مشکلات صنعت خودروسازی ایران دامن زده است.
یک بار دور اول تحریمهای آمریکایی بهانه و اعلام شد که اول باید وضعیت بین المللی صنعت خودرو مشخص شود و بار دیگر اعلام شد که ریزه کاریهای این طرح زیاد است و نیاز به زمان دارد.
اما این تعللها در برنامه ریزی و اجرای نهایی این طرح در حالی بوده که در فاصله نیمه اردیبهشت ماه تا نیمه آبان ماه، سیب بازار و صنعت خودرو هزار بار چرخ خورده و اتفاقات متعددی گریبان این صنعت را گرفته است.
در این مدت بازار و صنعت خودرو سختی های فراوانی را چشیده است. سختی هایی که بخش زیادی از آن مالی و بخش زیادی هم به آینده صنعت خودرو وابسته است. از افزایش دو و سه برابری قیمت خودرو از نیمه های بهار امسال تا کاهش تولید خودرو در نیمه پاییز گرفته تا خروج شرکای خارجی از ایران و مبهم بودن تولید خودروهای مشترک و بلاتکلیفی جوینت ونچرها!
گرچه مقرر بود بازار خودرو به واسطه طرح کنترلی و بررسی شده بهارستانیها در همه ابعاد، از داخلیها گرفته تا موضوع واردات خارجیها، بازنگری و بررسی شود، اما از زمان طرح آن تاکنون،علاوه بر اینکه طرحی اجرا نشده، بلکه هر دو این بخش ها نیز با بیشتری آسیب همراه شده است و گویی اگر این طرح هم اجرایی شود، نوش دارویی پس از مرگ صنعت خودرو خواهد بود.
حالا اما در طول شش ماه مذکور، قیمت خودروهای داخلی حداقل دوبرابر شده، فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار منصفانه نیست و به دست دلالان افتاده، همچنین قطعات و مواد اولیه خریداری شده با ارز 4200 تومانی اجازه ترخیص ندارند و واردکنندگان باید ما به التفاوت تا ارز نیمایی را پرداخت کنند. قیمت خودروهای وارداتی سر به فلک کشیده و به نوعی بازار خودرو به رکود نشسته است؛ تولید خودرو کاهش یافته و در نهایت دومین مرحله از تحریم های ایران آغاز شده است.
در این میان البته خروج شرکای خارجی از کشور، کمبود قطعات خودرویی، بسته شدن تعداد زیادی از نمایندگی های خودروهای وارداتی، تعدیل نیروهای چند هزار نفری در نمایندگیها و کارخانههای قطعه سازی و تولید ناقص خودروهای کف کارخانه ها و غیره همگی به مشکلات صنعت خودروسازی ایران دامن زده است.
با اعلام طرح ساماندهی بازار خودرو که این روزها سخن از تغییر نام و برخی مفاد این طرح به عنوان طرح ساماندهی صنعت خودرو است، گمان می شد حداقل این بار بهارستانیها به کمک صنعت بزرگ خودروسازی و همچنین دولت آیند تا همه موانع بر سر راه تولید و مشکلات حواشی این صنعت کنار گذاشته شود نه اینکه دوباره بعد از بررسی یک طرح، همه وظایف، تصمیم گیریها و مسئولیتهای اجرایی به مین دولت پاسکاری شود، چرا که اگر دولت به تنهایی قادر به برطرف کردن آن ها بود، پس چرا اصلا این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح شد؟ پرسش دیگر اینکه چرا مجلس برای صنعتی به بزرگی خودرو در کشور که یکی از مهمترین بخش های صنعت و اقتصاد را شامل می شود فوریتی در نظر نمیگیرد تا بخش خصوصی و دولتی همگی برای نجات جان صنعت خودروسازی به صرافت افتند و برای نجات آن از مضیقههای کنونی راهی بیاندیشند؟
خودروکار
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها