کد خبر:
۸۸۹۶۸ ۱۱:۰۷
۱۳۹۷/۰۵/۲۵
رانت 726 میلیون دلاری در واردات قطعات خودرو؟
پدال نیوز: یکی از مشکلاتی که در صنعت خودروی کشور وجود دارد نبود شفافسازی است. از طرفی گزارشها و اطلاعاتی که از سوی خودروسازان عمومی میشود نهایتا از فیلتر صلاحدید خودشان میگذرد. در این رابطه منفعت عمومی جامعه مد نظر نیست.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، علی خاکساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با "مردمسالاری آنلاین" میگوید:
با تصمیمی مبنی بر واردات 726 میلیون دلار قطعه، در حقیقت بودجه عمومی کشور به واردات قطعاتخودرو تعلق گرفته است. این تصمیم به دلیل انحصاری است که در صنعت خودروی ایران وجود دارد. البته نباید حاکمیت قطعهسازان را هم فراموش کنیم. نفوذ آنها در وزارت صمت قابل انکار نیست. به همین دلیل باید گفت مردم و اقتصاد کشور هیچ منفعتی از این میزان واردات نخواهند برد. صرفا یک عده خاص سود میبرند. باید به صورت شفاف مشخص شود که آنها چه کسانی هستند. آنها با ارز 4200 تومانی قطعه وارد کردهاند و شک نکنید که قطعات را حداقل با ارز 8 هزارتومانی بفروش میرسانند.
یکی از مشکلاتی که در صنعت خودروی کشور وجود دارد نبود شفافسازی است. از طرفی گزارشها و اطلاعاتی که از سوی خودروسازان عمومی میشود نهایتا از فیلتر صلاحدید خودشان میگذرد. در این رابطه منفعت عمومی جامعه مد نظر نیست.
آنچه که صنعت خودروی کشور و به طور مشخص ایران خودرو و سایپا در مورد آن مانور میدهند، به دریافت ارز 4200 تومانی باز میگردد. آنها صرفا قصد سودهای حداکثری دارند. با ارز 4200 تومانی، بیشترین قطعات را وارد کردهاند و بعدها خودروها را با قیمت بالاتری به جامعه عرضه میکنند. این رویکرد، روال همیشگی ایرانخودرو و سایپا است. با اولویتهایی که دولت به لحاظ ارزی و به لحاظ قوانین و مقررات برای آنها قائل میشود، سعی بر نهایت بهرهبرداری و سوء استفاده از این اوضاع را دارند.
این اتفاق قابل پیشبینی است که روند صعودی دلار تاثیر قابل توجهی بر قیمت کالاها و از جمله خودرو خواهد داشت. بر این اساس خودروسازان و قطعهسازان سعی کردهاند نهایت بهرهوری را داشته باشند. لذا قطعات مورد نیاز را وارد و انبار کردهاند.
البته 90 درصد قطعهسازان، صرفا قطعه وارد میکنند و در نهایت به اسم قطعه تولیدی در بازار عرضه میکنند. شکی نیست که همین اتفاق هم در واردات امسال رخ داده است. بخش عمدهای از قطعهسازان کشور، صرفا اسم قطعهساز را یدک میکشند. آنها یاد گرفتهاند که قطعات خارجی، بخصوص چینی را وارد کنند و به اسم محصول ایرانی و در پاکت ایرانی توزیع کنند.
هر ساله شاهد هستیم که کیفیت خودروها در ایران روز به روز کاهش مییابد. در این خصوص نیز خریداران همواره با مشکلات جدی مواجه هستند؛ چراکه شاهد معیوب بودن قطعات و ناچیز بودن خدمات بعد از فروش هستند. واردکنندگان وقتی به صورت هولهولکی تصمیم به واردات میگیرند، هر قطعهای را با هر کیفیتی وارد میکند. کسی هم مانع از واردات آنها نمیشود.
متاسفانه این وزارتخانه (وزارت صنعت، معدن و تجارت) بیشتر وزارتخانهی قطعهسازان و ایرانخودرو و سایپا است. به جای اینکه به وزارت صمت، "وزارت صنعت، معدن و تجارت" بگوییم، بهتر است از عنوان وزارت قطعهسازان و سایپا و ایرانخودرو (وزارت قسا) استفاده کنیم.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها