آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۸۸۸۱۵
۱۰:۰۵
۱۳۹۷/۰۵/۲۳

مطالبات قطعه سازان از خودروسازان چقدر است؟

پدال نیوز- رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: هم‌اکنون میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بابت قطعات تولیدی به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا ، محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: متاسفانه صنعت خودرو و قطعه‌سازی به دلایل مختلف دچار مشکل کمبود نقدینگی است.
 
وی با بیان اینکه خودروسازان مواد اولیه مورد نیاز را با نرخ ارز آزاد تامین می‌کنند اما مجبورند خودروهای تولیدی را با قیمت‌گذاری دولتی بفروشند، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده که خودروسازان دچار مشکل نقدینگی شده و نتوانند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند.
 
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: هم‌اکنون میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به حدود 15 هزار میلیارد تومان رسیده که حدود 5 هزار میلیارد تومان آن مربوط به مطالبات بیش از چهار ماه است.
 
وی افزود: این وضعیت موجب شده که قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی در خرید و تامین مواد اولیه دچار مشکل شده و تولید قطعات کاهش یابد که این موضوع نیز کاهش تولید خودرو و همچنین ناقص تولید شدن تعداد قابل توجهی از خودروها را به دنبال داشته است.
 
نجفی‌منش با بیان اینکه در این شرایط پیشنهاد ما این است که برای حل مشکل نقدینگی صنعت خودرو، سیستم بانکی حد اعتباری هر یک از خودروسازان بزرگ را به میزان 10 هزار میلیارد تومان افزایش دهد، تصریح کرد: همچنین صنعت خودرو باید از شمول قانون ذی‌نفع واحد در سیستم بانکی خارج شده و شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان بتوانند تسهیلات مورد نیاز خود را به صورت مستقل تامین کنند.
 
وی ادامه داد: تا پیش از این برخی قطعه‌سازان موفق به دریافت ارز دولتی 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه شده بودند اما هم‌اکنون قطعه‌سازان و خودروسازان مجبور به تامین ارز مورد نیاز از بازار ثانویه و آزاد هستند ضمن آنکه اخیرا اعلام کرده‌اند قطعه‌سازانی که در گذشته ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند و هنوز کالای آنها از گمرک ترخیص نشده است باید مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی را پرداخت کنند تا بتوانند کالای خود را ترخیص کنند.
 
او خاطرنشان کرد: این در حالی است که هنوز بخشنامه مربوطه از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ نشده است ضمن آنکه قاعدتا بخشنامه جدید عطف به ماسبق نمی‌شود و ارز 4200 تومانی طبق تصمیم دولت به واردات همه کالاها تخصیص یافته بود و اخذ مابه‌التفاوت آن با نرخ ارز آزاد مبنای درستی ندارد. در این شرایط اجرای این بخشنامه جدید باعث توقف کامل خطوط تولید قطعه‌سازان و خودروسازان خواهد شد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو