آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۸۸۵۴۶
۱۰:۴۴
۱۳۹۷/۰۵/۱۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

قاچاق سوخت دوباره رونق گرفت

پدال نیوز- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، با رشدنرخ ارز و تثبیت یارانه‌های سوخت، مجددا قاچاق این محصولات به مرزهای غربی وشرقی افزایش یافته، گفت: خرید مواد پایه از بورس انرژی و سوء استفاده از کد محصول در سازمان استاندارد، قاچاق سوخت را تسهیل کرده است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از تسنیم، علی اکبر کریمی با بیان اینکه قاچاق کالا به عنوان یکی از چالشهای پیش روی نظام اقتصادی کشور قرار گفته است، گفت: به همین دلیل کلیه قوا برای از بین بردن این پدیده مذموم باید تلاش کنند.
 
وی با اشاره به بازدیدهای کمیته تحقیق و تفحص از قاچاق کالا از استانهای مرزی گفت: امیدواریم گزارش نهایی هیئت تحقیق و تفحص بتواند در گره گشایی از معضل قاچاق کالا راهگشا باشد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی گفت: نمونه موفق تجربه موفق مبارزه با قاچاق اجرای طرح رجیستری بود که بدون استفاده از دخالت نیروی انسانی توانستیم قاچاق گوشی تلفن همراه را تا درصد بالایی کنترل کنیم.
 
وی با اشاره به تقویت معیشت مرز نشینان و مبارزه با قاچاق در مناطق مرزی گفت: باید تلاش کرد تا ضمن تامین امنیت و معیشت مرز نشینان، مبارزه با هر نوع قاچاق در دستور کار نهادهای نظارتی قرار بگیرد.
 
کریمی تاکید کرد، یکی از چالشهای امروز کشور، با توجه به التهابات اخیر ارزی این است که متاسفانه قاچاق سوخت مجددا افزایش یافته است. دولت هنوز  اقدام به اصلاح نرخ یارانه‌های سوخت نکرده است و به همین دلیل بزرگترین  یارانه ها از سوی دولت به تولید سوخت پرداخت می‌شود و همین موضوع منجر به ترغیب سودجویان برای قاچاق سوخت شده است.
 
وی افزود، یکی از راهکارهایی که امروز منجر به قاچاق سوخت شده است، سوء استفاده از عرضه محصولات شیمیاییِ  پایه تولید مواد سوختی در بورس انرژی است.
 
ارتباط سوء استفاده قاچاقچیان از سازمان استاندارد و بورس انرژی با قاچاق سوخت
 
به گفته این نماینده مجلس، (بر اساس اطلاعات موجود) در ابتدا با توجه به ارتباطات ویژه ای که در اداره استاندارد ایجاد می‌شود، برای محصولات صادراتی کد متفاوتی اخذ شده که چه بسا این موضوع می‌تواند در یک فرایند مُتخلفانه شکل گرفته باشد. به این ترتیب مواد سوختی که از محصولات شیمیایی  عرضه شده در بورس انرژی تهیه شده‌اند، از طریق مرزهای غربی کشور به راحتی صادر می‌شوند.
 
کریمی ادامه داد، اصولا دلیل مراجعه قاچاقچیان به بورس انرژی داشتن توجیه برای خارج  شدن از شمول قاچاق سوخت است. آنها از فاکتور (منشا)دریافت شده از بورس انرژی برای اعمال متخلفانه بعدی خود استفاده کرده و محصول خریداری شده را با مواد نفتی سوبسید دار برای صادرات به کشورهایی مثل افغانستان جایگزین می‌کنند.
 
به گفته این نماینده مجلس، این مواد سوختی به صورت سازمان یافته به قیمت بسیار پایین تر از آنچه که در اقتصاد ملی تمام شده تحت عنوان گازوئیل یا نفت سفید در مرزها فروخته می‌شود،  یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با این تخلف اصلاح قیمت مواد پایه سوختی و سوبسید دار است اگر این اتفاق بیافتد قدم مهمی در کنترل قاچاق  سوخت از مرزهای کشور برداشته خواهد داد.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو