کد خبر:
۸۴۰۲۶ ۱۰:۳۴
۱۳۹۷/۰۳/۱۸
یک استاد دانشگاه مطرح کرد:
تناقض در تصمیم گیری ها سد رقابتی شدن بازار خودرو
پدال نیوز: وقتی مدیران ما نمی دانند که از برنامه های تولیدی و صنعتی چه می خواهند و با هر اتفاقی واکنش منفی نشان می دهد، جلوی ایجاد سیستم رقابتی در بازار خودرو و قطعه سازی گرفته می شود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: باید قبول کنیم که برندهای آسیایی به خصوص از هند و چین، دیگر وجود دارند و بسیار نیز در سطح جهانی موفق عمل کرده اند.
وی ادامه داد: این دو کشور بزرگترین بازارهای خودرویی جهان را دارا هستند و حالا برای خود دارای برندهای مشخص و توان تولید با کیفیت خوب شده اند.
این کارشناس صنعت خودرو عقب ماندن صنعت خودرو ایران از رقبای آسیایی را به دلیل مشکل فلسفی صنعت و تولید در ایران دانست و افزود: پارادایم های توسعه صنعتی در کشور ما دارای تناقضات بسیار است و از طرف دیگر می خواهیم نمونه باشیم و از طرف دیگر می خواهیم تولید داخلی را در همه حال داشته باشیم یعنی تکلیفمان با خودمان مشخص نیست.
وی تصریح کرد: ابتدا باید به این سوال جواب داده شود که خودروسازی شامل قطعه سازی می شود یا خیر؟ از طرفی ارتباطات بین المللی ما نیز دارای تناقض است. بسیاری از اوقات شما سرمایه گذار خارجی را راضی می کنید برای حضور در کشور اما؛ یک بخش دولتی و یا خارج از دولت اعلام می کند که خارجی ها بد هستند و دزد هستند و کلاهبردار! سرمایه گذار نیامده، فرار می کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: صنعت خودرو کشور ما سال هاست که با برندهای فرانسوی شریک تجاری است اما در تمام این سال ها هر وقت فرصت کرده ایم به این فرانسوی ها هم تاخته ایم و به آنها انگ های مختلفی زده ایم. البته هیچکس نمی گوید همه فعالیت های این شرکت ها به نفع ما بوده است اما این قدر هم بد نیستند که دوستان می گویند.
مناطق آزاد به چه دردی خوردند؟!
کاکایی مناطق آزاد و فلسفه ایجاد آنها را توسعه صنعتی دانست و افزود: آیا این هدف در مناطق آزاد کشور اجرا شد؟ خیر. این مناطق در حال حاضر تنها پایگاهی است برای واردات کالاهای مختلف و این مهم نشان می دهد که مدیران ما خودشان نمی دانند از فعالیت هایی که انجام می دهند؛ چه می خواهند.
وی افزود: شرکت های مختلف را خصوصی می کنیم اما دولت در تمام تصمیمات آنها نقش دارد که این مهم در مورد قطب های خودروسازی کشور کاملا مشهود است. با همه این دخالت ها باز هم کارشناسان از دولت می خواهند که قطب سوم برای صنعت خودرو ایجاد کند و این یعنی دوستان خودشان مانده اند که صنعت خصوصی باشد یا دولتی. اگر خصوصی باشد پس چرا به دولت می گویید که قطب سازی کند و اگر دوست دارید دولتی بماند پس این همه نمایش به نفع خصوصی سازی برای چیست!
این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی دولت در قیمت گذاری خودرو دخالت می کند همه به او می تازند که چرا؟ اما این حرف با پیشنهاد ایجاد قطب های جدید خودرویی توسط دولت و نه بخش خصوصی منافات دارد.
وی افزود: سال هاست دو قطب خودروسازی خودرویی که به ظاهر خصوصی هستند داریم اما؛ تا این دو شرکت بزرگ شده و کمی جان می گیرند، ناراحت می شویم و می گوییم چرا و چگونه؟ ما قطعه سازان بزرگی در کشور داریم اما نمی دانیم از این مهم خوشحال باشیم و یا ناراحت؟ از بزرگ شدن صنایع خودرو و حواشی آنها استقبال کنیم و یا انتقاد؟!
کاکائی اظهار داشت: صد در صد بزرگ ترها در صنعت قطعه سازی موجب از بین رفتن کوچک تر ها و ضعیف تر ها می شوند و همین اتفاق موجب تناقض شده و برخی موافق حرف می زنند و برخی کاملا با ایجاد قطعه سازان بزرگ مخالفند!
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولان ذی ربط به دلیل همین تناقضات وقتی قطعه سازی بزرگ می شود اعتراض می کنند که چرا کوچکترها از بین رفتند و ابلاغیه می دهند که خودروساز از قطعه سازان بزرگ خرید نکند و از کوچکترها حمایت شود.
وی ادامه داد: این دو کشور بزرگترین بازارهای خودرویی جهان را دارا هستند و حالا برای خود دارای برندهای مشخص و توان تولید با کیفیت خوب شده اند.
این کارشناس صنعت خودرو عقب ماندن صنعت خودرو ایران از رقبای آسیایی را به دلیل مشکل فلسفی صنعت و تولید در ایران دانست و افزود: پارادایم های توسعه صنعتی در کشور ما دارای تناقضات بسیار است و از طرف دیگر می خواهیم نمونه باشیم و از طرف دیگر می خواهیم تولید داخلی را در همه حال داشته باشیم یعنی تکلیفمان با خودمان مشخص نیست.
وی تصریح کرد: ابتدا باید به این سوال جواب داده شود که خودروسازی شامل قطعه سازی می شود یا خیر؟ از طرفی ارتباطات بین المللی ما نیز دارای تناقض است. بسیاری از اوقات شما سرمایه گذار خارجی را راضی می کنید برای حضور در کشور اما؛ یک بخش دولتی و یا خارج از دولت اعلام می کند که خارجی ها بد هستند و دزد هستند و کلاهبردار! سرمایه گذار نیامده، فرار می کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: صنعت خودرو کشور ما سال هاست که با برندهای فرانسوی شریک تجاری است اما در تمام این سال ها هر وقت فرصت کرده ایم به این فرانسوی ها هم تاخته ایم و به آنها انگ های مختلفی زده ایم. البته هیچکس نمی گوید همه فعالیت های این شرکت ها به نفع ما بوده است اما این قدر هم بد نیستند که دوستان می گویند.
مناطق آزاد به چه دردی خوردند؟!
کاکایی مناطق آزاد و فلسفه ایجاد آنها را توسعه صنعتی دانست و افزود: آیا این هدف در مناطق آزاد کشور اجرا شد؟ خیر. این مناطق در حال حاضر تنها پایگاهی است برای واردات کالاهای مختلف و این مهم نشان می دهد که مدیران ما خودشان نمی دانند از فعالیت هایی که انجام می دهند؛ چه می خواهند.
وی افزود: شرکت های مختلف را خصوصی می کنیم اما دولت در تمام تصمیمات آنها نقش دارد که این مهم در مورد قطب های خودروسازی کشور کاملا مشهود است. با همه این دخالت ها باز هم کارشناسان از دولت می خواهند که قطب سوم برای صنعت خودرو ایجاد کند و این یعنی دوستان خودشان مانده اند که صنعت خصوصی باشد یا دولتی. اگر خصوصی باشد پس چرا به دولت می گویید که قطب سازی کند و اگر دوست دارید دولتی بماند پس این همه نمایش به نفع خصوصی سازی برای چیست!
این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی دولت در قیمت گذاری خودرو دخالت می کند همه به او می تازند که چرا؟ اما این حرف با پیشنهاد ایجاد قطب های جدید خودرویی توسط دولت و نه بخش خصوصی منافات دارد.
وی افزود: سال هاست دو قطب خودروسازی خودرویی که به ظاهر خصوصی هستند داریم اما؛ تا این دو شرکت بزرگ شده و کمی جان می گیرند، ناراحت می شویم و می گوییم چرا و چگونه؟ ما قطعه سازان بزرگی در کشور داریم اما نمی دانیم از این مهم خوشحال باشیم و یا ناراحت؟ از بزرگ شدن صنایع خودرو و حواشی آنها استقبال کنیم و یا انتقاد؟!
کاکائی اظهار داشت: صد در صد بزرگ ترها در صنعت قطعه سازی موجب از بین رفتن کوچک تر ها و ضعیف تر ها می شوند و همین اتفاق موجب تناقض شده و برخی موافق حرف می زنند و برخی کاملا با ایجاد قطعه سازان بزرگ مخالفند!
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولان ذی ربط به دلیل همین تناقضات وقتی قطعه سازی بزرگ می شود اعتراض می کنند که چرا کوچکترها از بین رفتند و ابلاغیه می دهند که خودروساز از قطعه سازان بزرگ خرید نکند و از کوچکترها حمایت شود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش