کد خبر:
۷۸۱۹۱ ۰۹:۴۱
۱۳۹۶/۱۲/۲۲
راهکارهای پیش رو قطعه سازان در سال 97
پدال نیوز: صنعت قطعه سازی در سالی که گذشت با شوک های متعددی مواجه شد؛ همان شوک هایی که به تعطیلی برخی کارگاه های تولیدی و ورشکستگی آن ها منتهی شد و فعالیت برخی دیگر با مسکن های مقطعی ادامه یافت. حال پرسش اینجاست که راهکار اصلی حیات قطعه سازان در سال 97 چیست؟
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، از ابتدای امسال تا همین روزهای پایانی سال، صنعت خودروسازی و قطعه سازی با فراز و نشیب هایی همراه شدند که در این میان قطعه سازان از جمله بزرگترین متضرران شوک ها و تصمیمات دولتی بودند.
از ابتدای سال تاکنون، به جز حذف ارز مبادله ای برای قطعه سازان و افزایش واردات قطعات، قطعه سازان با مشکلات دیگری همچون دریافت نکردن مطالباتشان از خودروسازان و سهم کم آن ها در قراردادهای خودرویی داخلی و خارجی، دست و پنجه نرم کردند؛ با این حال اما هنوز به آینده این صنعت امیدوارند و برخی از آن ها با وجود ورشکستگی به فعالیتشان ادامه می دهند.
اما پرسش اصلی این جا است که نقش دولت و بخش خصوصی در بهبود صنعت قطعه سازی برای سال آینده چیست و راهکار اصلی برای قطعه سازان و ادامه فعالیت های آن ها در آینده چه خواهد بود؟
بهرام شهریاری- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه می گوید: « راهکار اصلی نجات قطعه سازان از وضعیت فعلی تنها تعامل با دنیا، گشایش بازارهای خارجی و اتصال به خودروسازان خارجی است».
او ادامه می دهد: « زمینه اولیه بهبود شرایط اقتصادی و صنعتی در کشور، آشتی با دنیا است. چرا که می توان با تعامل مناسب با دنیا و خروج ایران از تحریم های اقتصادی، صنعت قطعه سازی را به سمت خصوصی سازی پیش برد.».
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند:« باید بخش خصوصی به کمک قطعه سازان بیاید تا علاوه بر انعقاد قرارداد و همکاری با شرکای خارجی، تنوع و کیفیت تولیدات افزایش یابد، همچنین تولید قطعات به تیراژ اقتصادی برسد».
او می افزاید:« باید در کنار افزایش تولیدات، از ورود قطعات بی کیفیت جلوگیری شود و این امر به یک برنامه مدون برای این صنعت تبدیل شود، نه اینکه فقط مُسکنی برای مدتی معین باشد».
به گفته شهریاری، باید فضای رقابت با خارجی ها فراهم شود تا بتوان رقابت کرد وگرنه در فضای غیر رقابتی که نیاز به رقابت نیست.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به باز شدن ورودی های اقتصادی از جمله رفع تحریم ها برای همکاری هرچه بیشتر با شرکای خارجی تصریح می کند:« باید ورودی ها باز شود، نگاه ها تغییر کند و بخش خصوصی نیز وارد میدان شود».
گرچه سال 96 برای صنعت قطعه سازی سال چندان پردرآمد و پر سودی نبود، اما به نظر می رسد با پیگیری قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی و قول وزارت صنعت به قطعه سازان برای افزایش سهم حضورشان در این قراردادها، شاید روی خوش سکه تولیدات به سمت قطعه سازان برگردد و آنها هم بتوانند در سال 97 از زیر بار بدهی، قرض ها و مشکلات مالی بیرون آیند و نفسی تازه کنند.
خودروکار
انتهای پیام/
از ابتدای سال تاکنون، به جز حذف ارز مبادله ای برای قطعه سازان و افزایش واردات قطعات، قطعه سازان با مشکلات دیگری همچون دریافت نکردن مطالباتشان از خودروسازان و سهم کم آن ها در قراردادهای خودرویی داخلی و خارجی، دست و پنجه نرم کردند؛ با این حال اما هنوز به آینده این صنعت امیدوارند و برخی از آن ها با وجود ورشکستگی به فعالیتشان ادامه می دهند.
اما پرسش اصلی این جا است که نقش دولت و بخش خصوصی در بهبود صنعت قطعه سازی برای سال آینده چیست و راهکار اصلی برای قطعه سازان و ادامه فعالیت های آن ها در آینده چه خواهد بود؟
بهرام شهریاری- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه می گوید: « راهکار اصلی نجات قطعه سازان از وضعیت فعلی تنها تعامل با دنیا، گشایش بازارهای خارجی و اتصال به خودروسازان خارجی است».
او ادامه می دهد: « زمینه اولیه بهبود شرایط اقتصادی و صنعتی در کشور، آشتی با دنیا است. چرا که می توان با تعامل مناسب با دنیا و خروج ایران از تحریم های اقتصادی، صنعت قطعه سازی را به سمت خصوصی سازی پیش برد.».
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند:« باید بخش خصوصی به کمک قطعه سازان بیاید تا علاوه بر انعقاد قرارداد و همکاری با شرکای خارجی، تنوع و کیفیت تولیدات افزایش یابد، همچنین تولید قطعات به تیراژ اقتصادی برسد».
او می افزاید:« باید در کنار افزایش تولیدات، از ورود قطعات بی کیفیت جلوگیری شود و این امر به یک برنامه مدون برای این صنعت تبدیل شود، نه اینکه فقط مُسکنی برای مدتی معین باشد».
به گفته شهریاری، باید فضای رقابت با خارجی ها فراهم شود تا بتوان رقابت کرد وگرنه در فضای غیر رقابتی که نیاز به رقابت نیست.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به باز شدن ورودی های اقتصادی از جمله رفع تحریم ها برای همکاری هرچه بیشتر با شرکای خارجی تصریح می کند:« باید ورودی ها باز شود، نگاه ها تغییر کند و بخش خصوصی نیز وارد میدان شود».
گرچه سال 96 برای صنعت قطعه سازی سال چندان پردرآمد و پر سودی نبود، اما به نظر می رسد با پیگیری قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی و قول وزارت صنعت به قطعه سازان برای افزایش سهم حضورشان در این قراردادها، شاید روی خوش سکه تولیدات به سمت قطعه سازان برگردد و آنها هم بتوانند در سال 97 از زیر بار بدهی، قرض ها و مشکلات مالی بیرون آیند و نفسی تازه کنند.
خودروکار
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو خودرو در «فاز انتظار» توافق ورود خودروی پلاک منطقه آزاد تهران به ناوگان حمل و نقل عدم صدور مجوز برای تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی خودرو در انتظار تکرار برجام هند در مسیر فناوری خودروهای خودران
شرایط فروش