کد خبر:
۵۰۴۶۷ ۰۸:۳۸
۱۳۹۵/۱۲/۲۳
به بهانه تنظیم دستورالعمل جدید واردات خودرو
مزیت در واردات؛ مشکل در صادرات
مهدی عبادالهی
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، وقتی سخن از مزیت در واردات میشود دو دیدگاه مطرح میشود: دیدگاه ارزش افزوده، یعنی واردات مواد اولیه و صدور خودروی ساخته شده و دیدگاه تجاری صرف، یعنی واردات خودروی کامل یا سیبییو که برای تاجر سود خالص داشته باشد.
مزیت در واردات؛ مشکل در صادرات
به گزارش دنیای اقتصاد، در دیدگاه اول چه از نظر شکل و چه از نظر محتوا جمله جامع و مانع به نظر میآید. اما با کمی بررسی بیشتر و تعمیق در آن میتوان پی برد که شاید اینطور هم نباشد. چنانچه بهترین مواد اولیه را در سبد واردات بگذاریم لزوما بهترین ارزش افزوده را ایجاد نکردهایم و داشتن حلقه مفقودهای مثل دانش فنی ساخت و سلیقه مصرف کننده در بازار هدف بهطور واضح نمایان است، از این طریق واردات مواد اولیه صد درصد زیان آور و باعث خروج ارزی میشود که در زنجیره ایجاد ارزش از آن انتظار سود میرود، بدین صورت که با واردات مواد اولیه برای ایجاد ارزش در تولید خودرو علاوهبر اینکه ارزی وارد کشور نکردهایم باعث خروج آن هم شدهایم.البته در یک بازار مبتنی بر انتخاب و رقابت و نه در بازاری که انحصار در آن فائق باشد حتی در بازار انحصاری که خریدار انتخابی نداشته باشد جز آنچه به او عرضه میشود این ثروت ملی و سرمایه آیندگان است که به دور ریخته میشود.
- در دیدگاه دوم یا صرف تجارت، با در نظر گرفتن واردات خودرو بهمنظور مصرف و سودآوری محض برای وارد کننده نیز شکل و محتوای آن مطرح است. به این صورت که لزوما واردات خودروی ساخته شده و خروج ارز باعث خسارت به ثروت ملی نیست زیرا با توجه به وجود دیدگاه اول و همچنین مزیت نسبی در ساخت و صدور سایر کالاهای با مولفه بومی با دانش فنی بالا چه بسا واردات خسرانی در پی نداشته باشد بلکه با تفکر و استراتژی مناسب بتوان تراز تجاری با دیگر کشورها را نیز مثبت کرد. تجربه گذشته در دهه شصت شمسی در کشور که محوریت ساخت داخل به هر قیمت را پیگیری میکرد شاید با مدیران کم تجربه و شرایط ویژه آن زمان که نوعی اجبار را با خود بههمراه داشت بهینه و شاید انقلابی به نظر میرسید، لیکن بالا رفتن تجربه مدیران و کم شدن منابع ارزی به سبب نوسانات قیمت نفت و وضع تحریمها نشان از آن داشت که این فرمول خیلی هم فرمول مناسبی برای شرایط بعدی کشور نبود.
امروزه یا حتی در گذشته اقتصاد بر پایه داد و ستد و مزیتهای نسبی شکل گرفته است. باید در نظر داشت که هیچ کشوری با اعمال اندیشههای خیالی به یک اقتصاد پویا دست میکند، بلکه آنچه در این موضوع نقش اصلی را ایفا مینماید تفکر مبتنی بر شناخت توان داخلی و نیاز خارجی است و بر عکس یعنی توان خارجی و نیاز داخلی. با بالانس دو مورد اخیر جدا از اهرمهای فشارخارجی وتعامل با اقتصاد جهانی غبار از آینده اقتصاد کشور زدوده خواهدشد.
نویسنده: مهدی عبادالهی
مزیت در واردات؛ مشکل در صادرات
به گزارش دنیای اقتصاد، در دیدگاه اول چه از نظر شکل و چه از نظر محتوا جمله جامع و مانع به نظر میآید. اما با کمی بررسی بیشتر و تعمیق در آن میتوان پی برد که شاید اینطور هم نباشد. چنانچه بهترین مواد اولیه را در سبد واردات بگذاریم لزوما بهترین ارزش افزوده را ایجاد نکردهایم و داشتن حلقه مفقودهای مثل دانش فنی ساخت و سلیقه مصرف کننده در بازار هدف بهطور واضح نمایان است، از این طریق واردات مواد اولیه صد درصد زیان آور و باعث خروج ارزی میشود که در زنجیره ایجاد ارزش از آن انتظار سود میرود، بدین صورت که با واردات مواد اولیه برای ایجاد ارزش در تولید خودرو علاوهبر اینکه ارزی وارد کشور نکردهایم باعث خروج آن هم شدهایم.البته در یک بازار مبتنی بر انتخاب و رقابت و نه در بازاری که انحصار در آن فائق باشد حتی در بازار انحصاری که خریدار انتخابی نداشته باشد جز آنچه به او عرضه میشود این ثروت ملی و سرمایه آیندگان است که به دور ریخته میشود.
- در دیدگاه دوم یا صرف تجارت، با در نظر گرفتن واردات خودرو بهمنظور مصرف و سودآوری محض برای وارد کننده نیز شکل و محتوای آن مطرح است. به این صورت که لزوما واردات خودروی ساخته شده و خروج ارز باعث خسارت به ثروت ملی نیست زیرا با توجه به وجود دیدگاه اول و همچنین مزیت نسبی در ساخت و صدور سایر کالاهای با مولفه بومی با دانش فنی بالا چه بسا واردات خسرانی در پی نداشته باشد بلکه با تفکر و استراتژی مناسب بتوان تراز تجاری با دیگر کشورها را نیز مثبت کرد. تجربه گذشته در دهه شصت شمسی در کشور که محوریت ساخت داخل به هر قیمت را پیگیری میکرد شاید با مدیران کم تجربه و شرایط ویژه آن زمان که نوعی اجبار را با خود بههمراه داشت بهینه و شاید انقلابی به نظر میرسید، لیکن بالا رفتن تجربه مدیران و کم شدن منابع ارزی به سبب نوسانات قیمت نفت و وضع تحریمها نشان از آن داشت که این فرمول خیلی هم فرمول مناسبی برای شرایط بعدی کشور نبود.
امروزه یا حتی در گذشته اقتصاد بر پایه داد و ستد و مزیتهای نسبی شکل گرفته است. باید در نظر داشت که هیچ کشوری با اعمال اندیشههای خیالی به یک اقتصاد پویا دست میکند، بلکه آنچه در این موضوع نقش اصلی را ایفا مینماید تفکر مبتنی بر شناخت توان داخلی و نیاز خارجی است و بر عکس یعنی توان خارجی و نیاز داخلی. با بالانس دو مورد اخیر جدا از اهرمهای فشارخارجی وتعامل با اقتصاد جهانی غبار از آینده اقتصاد کشور زدوده خواهدشد.
نویسنده: مهدی عبادالهی
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش