کد خبر:
۳۲۸۲۷ ۱۰:۰۱
۱۳۹۵/۰۵/۱۶
نیروی مازاد در خودروسازی ایران چقدر است؟
پدال نیوز: درحالیکه مجموعه دولت، «اشتغال» را یکی از دستاوردهای مهم خودروسازی برای کشور میداند، یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگویی از وجود نیروی مازاد در این صنعت و در نتیجه، پایین بودن بهرهوری، صحبت به میان میآورد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، آن طور که این مقام مسوول میگوید، در حال حاضر نزدیک به 100 هزار نفر بهطور مستقیم در دو خودروسازی بزرگ کشور مشغول به کار هستند و از این میزان، حدود 60 درصد نیروی مازاد بهشمار میروند. این مازاد بودن در واقع بدان معنا است که خودروسازی کشور اگر از بهرهوری بالایی برخوردار بود، با 40 درصد نیروی انسانی فعلی خود نیز توان ادامه فعالیت داشت. بهعبارت بهتر، وجود این تعداد نیروی مازاد در خودروسازی، در اصل به معنای پایین بودن بهرهوری صنعت خودرو کشور است، چه آنکه اگر بهرهوری بالایی بر این صنعت حاکم بود، نیازی به جذب این همه نیروی انسانی وجود نداشت. به گزارش دنیای اقتصاد ، هرچند با توجه به مشکلات اقتصادی و نرخ بالای بیکاری در کشور و همچنین تبعات اجتماعی، خودروسازان چندان امکان تعدیل نیرو ندارند، با این حال انتظار میرود بیش از اینها اقدام به جذب نیروی انسانی غیرمتخصص نکنند. یکی از چالشهای بزرگی که در این مورد وجود دارد، نقش برخی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تحمیل نیروی انسانی به خودروسازان است، چه آنکه گفته میشود با تغییر هر دولتی نیروهای زیادی از پس این ماجرا به صنعت خودرو ورود کرده اند.
با این حساب، اگر بناست خودروسازی کشور رفته رفته در مسیر افزایش بهرهوری قرار بگیرد، قدم اول در این پروسه، عدم جذب نیروی جدید غیرضروری است و این موضوع تا حد قابلتوجهی به اراده مسوولان ارشد صنعت خودرو (در برابر نیروهای تحمیلی) بستگی دارد. در مرحله بعد اما تسریع در روند خصوصی سازی صنعت خودرو نیز میتواند یک راهکار مناسب برای سبک شدن خودروسازان (از نیروهای مازاد) باشد. طبعا وقتی زیرمجموعههای صنعت خودرو واگذار شود، آنگاه این بخش خصوصی است که برای نیروی انسانی آنها تصمیم میگیرد و با این حساب فرصت مناسبی بابت ارتقای بهرهوری در خودروسازی کشور پیش خواهد آمد.
با این حساب، اگر بناست خودروسازی کشور رفته رفته در مسیر افزایش بهرهوری قرار بگیرد، قدم اول در این پروسه، عدم جذب نیروی جدید غیرضروری است و این موضوع تا حد قابلتوجهی به اراده مسوولان ارشد صنعت خودرو (در برابر نیروهای تحمیلی) بستگی دارد. در مرحله بعد اما تسریع در روند خصوصی سازی صنعت خودرو نیز میتواند یک راهکار مناسب برای سبک شدن خودروسازان (از نیروهای مازاد) باشد. طبعا وقتی زیرمجموعههای صنعت خودرو واگذار شود، آنگاه این بخش خصوصی است که برای نیروی انسانی آنها تصمیم میگیرد و با این حساب فرصت مناسبی بابت ارتقای بهرهوری در خودروسازی کشور پیش خواهد آمد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها