دلایل ثبات نرخ بنزین در کشور چیست؟
پدال نیوز: برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند دلیل اصلی ثبات نرخ بنزین در نظر نگرفتن مالیات و هزینه های نقل و انتقال حامل های انرژی است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ،در خردادماه سال ۹۴ قیمت بنزین تکنرخی و ۱۰۰۰تومانی شد البته از طرفی در پاییز سال گذشته با کاهش شدید قیمت نفت، فاصله قیمت جهانی بنزین و این فرآورده نفتی در ایران کم شد، پیشبینیها حاکی از این بود که به دوران ثبات در نرخ بنزین رسیدهایم؛ این در حالیست که قیمت این سوخت در کشورهای دیگر مطابق با تغییرات قیمت های جهانی نفت متحول می شود.
در همین رابطه غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: قیمت حامل های انرژی در اروپا و آمریکا براساس قیمت های جهانی کنترل می شود؛ این موضوع حتی در تمامی موارد مانند بیمه،عوارض، مالیات ها، گمرکی ها و حتی طلا و آهن آلات و فلزات گران بها نهادینه و اعمال می شود.
وی افزود: اگر این اتفاق هم اکنون در کشور ما هم رخ بدهد وضعیت اقتصادی کشور رو به زوال خواهد رفت و تا زمانی که یک سامانه رسمی و کاملا محاسبه شده در این خصوص نداشته باشیم نمیتوانیم این روند را در کشور به اجرا در آوریم.
شرفی عنوان کرد: درحالحاضر به دلیل آنکه ما فاقد این سامانه هستیم ناچاریم یک نرخ ثابت و متوسطی را در قیمت تمام شده فرآورده ها لحاظ و اعمال کنیم.
عدم دریافت مالیات عامل ثبات نرخ بنزین
همچنین جلیل جعفری بنه خلخال, کارشناس اقتصادی بیان کرد: دولت با عرضه بنزین به داخل کشور بسیاری از مسائل مانند هزینه های حمل و نقل، بیمه و مالیات را در نظر نمی گیرد.
وی افزود: پیش بینی می شود با اجرایی شدن طرح دو نرخی شدن بنزین، قیمت این فرآورده نفتی به لیتری ۱۵۰۰ تومان هم برسد، که این طرح در مجلس با مخالفت بیشتر نمایندگان مواجه شد و عده ای بر این باور بودند که اجرای این طرح فساد آور است.
جعفری بیان کرد: دولت می تواند با راهکارهای مختلفی این قانون را اجرایی کرده و نرخ ۱۰۰۰ تومان بنزین را حفظ کند و سهمیه های سوخت را به گونه ای در نظر بگیرد تا نیاز به دو نرخی شدن آن نباشد، زیرا اگر تغییر اندکی در افزایش قیمت بنزین رخ دهد به دنبال آن جو کاذب روانی به وجود آمده و قیمت کالاهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار میدهد، در این صورت تورم افزایش پیدا میکند که این اقدام به صلاح کشور نخواهد بود.
وی با اشاره به تعیین نرخهای متفاوت در کشورهای غربی تصریح کرد: دلیل اصلی که در کشورهای غربی قیمتها به نرخ های متفاوت ارائه می شود این است که دولت های اروپایی از بنزین و گازوئیل کسب درآمد میکنند یعنی علاوه بر اینکه قیمت تمام شده نفت خام را از مردم میگیرند، مالیات و هزینه حمل و نقل را نیز به آن اضافه میکنند.
جعفری در پایان عنوان کرد: در ایران تا حدودی به بنزین یارانه داده میشود و از مردم در این خصوص مالیاتی دریافت نمیکنند؛ این در حالیست که هزینه های نقل و انتقال حامل های انرژی هم در نظر گرفته نمیشود، به همین دلیل نرخ بنزین در کشور ثابت است.
در همین رابطه غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: قیمت حامل های انرژی در اروپا و آمریکا براساس قیمت های جهانی کنترل می شود؛ این موضوع حتی در تمامی موارد مانند بیمه،عوارض، مالیات ها، گمرکی ها و حتی طلا و آهن آلات و فلزات گران بها نهادینه و اعمال می شود.
وی افزود: اگر این اتفاق هم اکنون در کشور ما هم رخ بدهد وضعیت اقتصادی کشور رو به زوال خواهد رفت و تا زمانی که یک سامانه رسمی و کاملا محاسبه شده در این خصوص نداشته باشیم نمیتوانیم این روند را در کشور به اجرا در آوریم.
شرفی عنوان کرد: درحالحاضر به دلیل آنکه ما فاقد این سامانه هستیم ناچاریم یک نرخ ثابت و متوسطی را در قیمت تمام شده فرآورده ها لحاظ و اعمال کنیم.
عدم دریافت مالیات عامل ثبات نرخ بنزین
همچنین جلیل جعفری بنه خلخال, کارشناس اقتصادی بیان کرد: دولت با عرضه بنزین به داخل کشور بسیاری از مسائل مانند هزینه های حمل و نقل، بیمه و مالیات را در نظر نمی گیرد.
وی افزود: پیش بینی می شود با اجرایی شدن طرح دو نرخی شدن بنزین، قیمت این فرآورده نفتی به لیتری ۱۵۰۰ تومان هم برسد، که این طرح در مجلس با مخالفت بیشتر نمایندگان مواجه شد و عده ای بر این باور بودند که اجرای این طرح فساد آور است.
جعفری بیان کرد: دولت می تواند با راهکارهای مختلفی این قانون را اجرایی کرده و نرخ ۱۰۰۰ تومان بنزین را حفظ کند و سهمیه های سوخت را به گونه ای در نظر بگیرد تا نیاز به دو نرخی شدن آن نباشد، زیرا اگر تغییر اندکی در افزایش قیمت بنزین رخ دهد به دنبال آن جو کاذب روانی به وجود آمده و قیمت کالاهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار میدهد، در این صورت تورم افزایش پیدا میکند که این اقدام به صلاح کشور نخواهد بود.
وی با اشاره به تعیین نرخهای متفاوت در کشورهای غربی تصریح کرد: دلیل اصلی که در کشورهای غربی قیمتها به نرخ های متفاوت ارائه می شود این است که دولت های اروپایی از بنزین و گازوئیل کسب درآمد میکنند یعنی علاوه بر اینکه قیمت تمام شده نفت خام را از مردم میگیرند، مالیات و هزینه حمل و نقل را نیز به آن اضافه میکنند.
جعفری در پایان عنوان کرد: در ایران تا حدودی به بنزین یارانه داده میشود و از مردم در این خصوص مالیاتی دریافت نمیکنند؛ این در حالیست که هزینه های نقل و انتقال حامل های انرژی هم در نظر گرفته نمیشود، به همین دلیل نرخ بنزین در کشور ثابت است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها