آلبرت بغزیان، اقتصاددان:
اقتصاد مقاومتی یعنی عبور از مهندسی معکوس
پدال نیوز: سرمایهگذاری و مشارکت خارجی در صنعت خودرو به هیچ وجه در تقابل با اقتصاد مقاومتی نیست، منتها به شرطی که منجر به انتقال تکنولوژی به این صنعت شود. باید دقت کنیم که «سرمایه» و «تکنولوژی» توامان با یکدیگر وارد کشور شوند، چه آنکه اگر قرار به سرمایهگذاری صرف و بدون انتقال تکنولوژی و دانش فنی روز باشد، چندان راه به جایی نخواهیم برد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، بهعنوان مثال، خودروسازان فرانسوی که قصد حضور دوباره در صنعت خودرو ایران را دارند، باید در کنار سرمایهگذاری، تکنولوژی و همچنین روشهای پژوهش و تحقیق و توسعه را نیز به ایران خودرو و سایپا منتقل کنند. این الزام در راستای اقتصاد مقاومتی است، چه آنکه سبب میشود اگر آنها دوباره ایران را ترک کردند، دست خودروسازان کشور در پوست گردو نمانده و فعالیتهایشان مختل نشود. اگر میخواهیم مشارکت خارجی بهعنوان مکمل اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو عمل کند، از بحث انتقال تکنولوژی و آموزش نیروی انسانی غافل نشویم، تا اگر دوباره در شرایطی مانند تحریم قرار گرفتیم، قادر به توسعه خطوط تولید و ساخت محصولاتی با قابلیت صادرات باشیم.
نکته دیگر اینجاست که خودروسازان برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بهدنبال برندسازی نیز باشند؛ زیرا برندهای فعلی توان رقابت در عرصه خارجی را نداشته نمی توان حساب چندانی روی آنها باز کرد. البته این کار (برندسازی) چهار پنج سال به طول میانجامد، آن هم به شرطی که درگیر مسائل حاشیهای مانند تغییر مدیران نشود. این را هم فراموش نکنیم که توسعه برند داخلی نیز به سرمایهگذاری و تکنولوژی خارجی مرتبط است، چه آنکه میتوانیم بهواسطه کمک از شرکتهای خودروساز معتبر دنیا، محصولاتی قابل اعتماد (هم از نظر مشتریان ایرانی و هم از نظر خارجیها) به تولید برسانیم. بدون شک با ادامه روش فعلی یعنی مهندسی معکوس در صنعت خودرو، راه به جایی نخواهیم برد و اگر بهدنبال اقتصادی مقاوم و پایدار در خودروسازی هستیم، راهش استفاده بهینه از سرمایه و تکنولوژی خارجی در راستای تقویت برند داخلی است.
نکته دیگر اینجاست که خودروسازان برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بهدنبال برندسازی نیز باشند؛ زیرا برندهای فعلی توان رقابت در عرصه خارجی را نداشته نمی توان حساب چندانی روی آنها باز کرد. البته این کار (برندسازی) چهار پنج سال به طول میانجامد، آن هم به شرطی که درگیر مسائل حاشیهای مانند تغییر مدیران نشود. این را هم فراموش نکنیم که توسعه برند داخلی نیز به سرمایهگذاری و تکنولوژی خارجی مرتبط است، چه آنکه میتوانیم بهواسطه کمک از شرکتهای خودروساز معتبر دنیا، محصولاتی قابل اعتماد (هم از نظر مشتریان ایرانی و هم از نظر خارجیها) به تولید برسانیم. بدون شک با ادامه روش فعلی یعنی مهندسی معکوس در صنعت خودرو، راه به جایی نخواهیم برد و اگر بهدنبال اقتصادی مقاوم و پایدار در خودروسازی هستیم، راهش استفاده بهینه از سرمایه و تکنولوژی خارجی در راستای تقویت برند داخلی است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش