آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۵۰۷۳۳
۰۹:۳۱
۱۴۰۱/۰۶/۳۰

حذف و اضافه جدید در قانون ساماندهی خودرو

به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : در حالی که حدودا ۱۰ ماه از تصویب قانون ساماندهی خودرو در مجلس شورای اسلامی و سه ماه از ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور می‌گذرد، نمایندگان به دوفوریت بررسی لایحه اصلاح این قانون رای دادند. در دوره دهم مجلس شورای اسلامی بود که نمایندگان طرحی را برای اصلاح صنعت خودرو به تصویب رساندند و محوریت آن نیز آزادسازی واردات بود. با این حال این مصوبه سرانجام نتوانست در مجلس دهم تاییدیه شورای نگهبان را بگیرد و اصلاح آن به مجلس یازدهم موکول شد. نمایندگان مجلس جدید اما به جای آنکه صرفا مصوبه به‌جا‌مانده از دوره قبل را بررسی و جهت اصلاح به شورای نگهبان ارسال کنند، خود نیز طرحی جدید را برای ساماندهی خودرو تهیه کردند. در نهایت تصمیم بر آن شد که این دو طرح در یکدیگر ادغام شوند و طرحی تحت عنوان «ساماندهی صنعت خودرو» به صحن علنی برود.

در طرح موردنظر موارد زیادی لحاظ شده بود؛ از جمله آزادسازی واردات خودرو به ازای صادرات، ورود نظامیان به خودروسازی، عرضه خودرو در بورس کالا و الزام خودروسازان به اسقاط. این در حالی بود که تا قبل از تصویب، بخشی از این موارد حذف و تعدیل شدند تا عملا طرحی کم‌اثر و نسبتا خنثی به تصویب و تایید برسد. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین موارد قید‌شده در طرح اولیه، الزام عرضه خودرو در بورس کالا بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان خودروسازی، می‌توانست جایگزین نسبتا مناسبی برای قیمت‌گذاری دستوری باشد.

با این حال، این بند از طرح حذف شد تا عرضه خودرو با قیمت دستوری همچنان ادامه داشته باشد. هرچند در‌حال‌حاضر تعدادی از خودروهای داخلی در بورس کالا عرضه می‌شوند، اما همچنان خودروهای پرتیراژ در قالب سیستم سنتی خودروسازان یا تحت لوای قرعه‌کشی به فروش می‌روند. این در حالی است که اگر بند مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا از طرح ساماندهی حذف نمی‌شد، حالا بورسی شدن خودروهای داخلی الزام قانونی داشت و به واسطه اجرایی شدن، عملا قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته می‌شد. اما قانون ساماندهی صنعت خودرو که امسال ابلاغ شد، همچنان درگیر حذفه و اضافه است و بناست بار دیگر مورد بررسی اهالی بهارستان قرار گیرد. ماجرا از آن قرار است که طبق قانون ساماندهی، خودروسازان ملزم به ارائه برگه گواهی اسقاط بابت شماره‌گذاری محصولاتشان شده‌اند و اگر گواهی موردنظر را تامین و ارائه نکنند، محصولاتشان پلاک نخواهد شد.

این موضوع گویا سبب ایجاد اختلال در روند تولید شده، از همین رو دولت خواستار تغییر در قانون موردنظر شده است. بر این اساس، دولت پیشنهاد داده خودروسازان به جای ارائه گواهی اسقاط، یک درصد از قیمت هر خودروی تولیدی را به حسابی مشخص بابت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده واریز کنند. هرچند مجلسی‌ها هنوز به اصلاح قانون ساماندهی خودرو رای مثبت نداده‌اند، اما با دو فوریت بررسی آن موافقت کرده‌اند. بنابراین هیچ بعید نیست حذف و اضافه‌ای جدید در قانون موردنظر رخ بدهد. 
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
صرفه‌جویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودرو‌های ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025
پربازدیدترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها