کد خبر:
۱۴۲۷۱۶ ۰۸:۲۱
۱۴۰۰/۰۵/۰۳
۱۴.۴ هزار میلیارد تومان ضرر قیمت گذاری شورای رقابت به ایران خودرو
پدال نیوز: هم اکنون زیان انباشته شرکت ایران خودرو به ۳۰ هزار میلیارد تومان و زیان انباشته گروه به ۴۷.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است...
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از تسنیم، هم اکنون زیان انباشته شرکت ایران خودرو به 30 هزار میلیارد تومان و زیان انباشته گروه به 47.5 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که به گفته مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت خودروسازان امروز به دلیل قیمت گذاری دستوری بهطور متوسط بر روی هر خودرو زیان 30 تا 40 میلیون تومانی را تحمل می کنند.
در سال های اخیر اگرچه خودروسازان خودروهای بسیاری را روانه بازار کرده اند اما این مسئله نتوانسته است ذینفعان را راضی نگه دارد. از یک سو خریداران به دلیل کیفیت برخی خودروها گله مند هستند و از سوی دیگر سهامداران نیز به دلیل زیان ده بودن خودروسازان چندان رضایتی از این صنعت ندارند.
در این بین اما خودروسازان نیز دغدغه های خاص خود را داشته و از وضع موجود چندان رضایتی ندارند. قیمت گذاری دستوری سرمنشا تمام این مشکلات است. قیمت گذاری دستوری که، هیچ تناسبی با نرخ رشد نهاده های تولیدی ندارد و این مسئله روز به روز بر زیان خودروسازان می افزاید.
شرکتهای خودروساز خود نمیتوانند قیمت محصولاتشان را تعیین کنند و این شورای رقابت است که قیمت محصولاتشان را مشخص میکند. فرمول قیمتگذاری شورای رقابت موجب شده قیمت فروش کارخانهای خودرو با نرخهای بازار آزاد تفاوت معناداری داشته باشد و همین عامل به توزیع رانت گسترده میان دلالان و شناسایی زیانهای عجیب برای شرکتهای خودروسازی و سهامدارانشان منجر شده است.
اثر قیمت گذاری دستوری بر ایران خودرو چیست؟
اطلاعات موجود بیانگر آن است که در حال حاضر جمع کل تولیدات ایران خودرو حدود 480 هزار و 332 دستگاه می باشد.
سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای در مورخه 21 تیرماه سال جاری مدعی شد: قیمتگذاری دستوری شورای رقابت مانع بزرگ توسعه خودروسازی است که امروز بهطور متوسط زیان 30 تا 40 میلیون تومانی در تولید هر خودرو را در این صنعت رقم زده است.
بنابراین اگر فرض کنیم که فروش هر خودرو به دلیل قیمت گذاری دستوری برای ایران خودرو به طور متوسط 30 میلیون تومان ضرر و زیان داشته است، در نتیجه می توان این گونه گفت که ایران خودرو در سال گذشته با فروش 480 هزار و 332 دستگاه خودرو در مجموع 14.4 هزار میلیارد تومان زیان کرده است و این پول به جیب دلالان واریز شده است.
اگر قیمت گذاری دستوری لغو و همین مبلغ به حساب ایران خودرو واریز شود، در نتیجه این خودروساز می تواند بخش زیادی از زیان های خود را جبران کند.
هم اکنون زیان انباشته شرکت ایران خودرو به 30 هزار میلیارد تومان و زیان انباشته گروه به 47.5 هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه ارقام زیان انباشته با رقمی که هم اکنون با قیمت گذاری دستوری به صورت رانت به جیب دلالان واریز می شود خود بیانگر همه چیز است.


بنابراین به نظر می رسد که باید هر چه زودتر مسئولین دست از قیمت گذاری دستوری بردارند و به قیمت گذاری رقابتی تن دهند تا هم زیان خودروسازان کاهش یابد و هم چرخ این صنعت بچرخد.
انتهای پیام/
در سال های اخیر اگرچه خودروسازان خودروهای بسیاری را روانه بازار کرده اند اما این مسئله نتوانسته است ذینفعان را راضی نگه دارد. از یک سو خریداران به دلیل کیفیت برخی خودروها گله مند هستند و از سوی دیگر سهامداران نیز به دلیل زیان ده بودن خودروسازان چندان رضایتی از این صنعت ندارند.
در این بین اما خودروسازان نیز دغدغه های خاص خود را داشته و از وضع موجود چندان رضایتی ندارند. قیمت گذاری دستوری سرمنشا تمام این مشکلات است. قیمت گذاری دستوری که، هیچ تناسبی با نرخ رشد نهاده های تولیدی ندارد و این مسئله روز به روز بر زیان خودروسازان می افزاید.
شرکتهای خودروساز خود نمیتوانند قیمت محصولاتشان را تعیین کنند و این شورای رقابت است که قیمت محصولاتشان را مشخص میکند. فرمول قیمتگذاری شورای رقابت موجب شده قیمت فروش کارخانهای خودرو با نرخهای بازار آزاد تفاوت معناداری داشته باشد و همین عامل به توزیع رانت گسترده میان دلالان و شناسایی زیانهای عجیب برای شرکتهای خودروسازی و سهامدارانشان منجر شده است.
اثر قیمت گذاری دستوری بر ایران خودرو چیست؟
اطلاعات موجود بیانگر آن است که در حال حاضر جمع کل تولیدات ایران خودرو حدود 480 هزار و 332 دستگاه می باشد.
سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای در مورخه 21 تیرماه سال جاری مدعی شد: قیمتگذاری دستوری شورای رقابت مانع بزرگ توسعه خودروسازی است که امروز بهطور متوسط زیان 30 تا 40 میلیون تومانی در تولید هر خودرو را در این صنعت رقم زده است.
بنابراین اگر فرض کنیم که فروش هر خودرو به دلیل قیمت گذاری دستوری برای ایران خودرو به طور متوسط 30 میلیون تومان ضرر و زیان داشته است، در نتیجه می توان این گونه گفت که ایران خودرو در سال گذشته با فروش 480 هزار و 332 دستگاه خودرو در مجموع 14.4 هزار میلیارد تومان زیان کرده است و این پول به جیب دلالان واریز شده است.
اگر قیمت گذاری دستوری لغو و همین مبلغ به حساب ایران خودرو واریز شود، در نتیجه این خودروساز می تواند بخش زیادی از زیان های خود را جبران کند.
هم اکنون زیان انباشته شرکت ایران خودرو به 30 هزار میلیارد تومان و زیان انباشته گروه به 47.5 هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه ارقام زیان انباشته با رقمی که هم اکنون با قیمت گذاری دستوری به صورت رانت به جیب دلالان واریز می شود خود بیانگر همه چیز است.


انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها