کد خبر:
۱۲۹۰۹۵ ۰۹:۲۹
۱۳۹۹/۰۶/۰۱
تداوم زیاندهی خودروسازان در سالجاری
پدال نیوز: طبق برآورد خودروسازان بزرگ کشور، آنها سالجاری را نیز با زیان به پایان میرسانند، چه آنکه پیشبینی کردهاند بهای تمام شده تولیدشان از درآمد فروششان بالاتر خواهد بود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیایاقتصاد : طبق برآورد خودروسازان بزرگ کشور، آنها سالجاری را نیز با زیان به پایان میرسانند، چه آنکه پیشبینی کردهاند بهای تمام شده تولیدشان از درآمد فروششان بالاتر خواهد بود. طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز کشور و پارسخودرو نیز در جایگاه سومین شرکت خودروساز داخلی، هر دو، سال ۹۹ را با زیان به پایان خواهند رساند. هرچند سایپاییها از بهای تولید و درآمدزایی فروش خود طی سالجاری پیشبینیای ارائه ندادهاند، با این حال با توجه به اوضاع کلی حاکم بر خودروسازی کشور، به احتمال فراوان سال ۹۹ برای آنها نیز زیانبار خواهد بود.
از دید خودروسازان و برخی کارشناسان، اینکه چرا پیشبینیها در مورد بهای تولید و فروش خودروسازان در سالجاری به سمت زیاندهی است، بیش از هر مساله دیگری به موضوع قیمتگذاری دستوری مربوط میشود. هرچند مسائلی مانند ضعف بهرهوری، ریختوپاشها و همچنین هدر دادن منابع مالی در جریان سرمایهگذاریهای سیاستزده پیشین نیز در زیاندهی خودروسازان طی این سالها نقش داشتهاند، با این حال خودروسازان معتقدند نرخگذاری دستوری بیشترین تاثیر را در این ماجرا داشته است. سالهاست خودروسازان با نرخهای دستوری دست و پنجه نرم میکنند و آنطور که خود میگویند، بیشتر محصولاتشان زیر قیمت تمام شده به فروش میرسد. در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه به چاپ رسید نیز مشخص شد خودروسازان طی هفت سال گذشته معمولا با زیاندهی مواجه و بهای تمام شده تولید محصولاتشان بیش از قیمت فروش بوده است. در این سالها یا شورای رقابت اختیار قیمتگذاری را در دست داشته و یا نهادهای دولتی مانند سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان. هرچند سازمان حمایت بیش از شورای رقابت با خودروسازان کنار میآمد، با این حال در اصل ماجرا یعنی سرکوب قیمت، توفیری وجود نداشته و ندارد. در حال حاضر نیز کماکان شورای رقابت برای قیمت کارخانهای خودروها تصمیم میگیرد و اگرچه بازنگری قیمت را از سالی یک بار به سالی چهار بار افزایش داده، با این حال خودروسازان همچنان از زیاندهی میگویند. اما طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، ایرانخودرو پیشبینی کرده که در سالجاری بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان بهعنوان بهای تولید محصولاتش ثبت شود و در مقابل، کمتر از ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش، کسب درآمد کند. با این حساب، طی سالجاری اختلافی حدودا ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بین بهای تولید و قیمت فروش محصولات ایرانخودرو ثبت خواهد شد. اما پارسخودرو نیز پیشبینی کرده که مبلغ فروش محصولاتش در سالجاری به ۶هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان هم نخواهد رسید که این رقم تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده تولیدشان است.
هر دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو در سال گذشته نیز مبالغ فروششان کمتر از بهای تولید محصولات بود، اتفاقی که البته برای سایپاییها نیز رخ داده و امسال هم به احتمال فراوان تکرار خواهد شد.
از دید خودروسازان و برخی کارشناسان، اینکه چرا پیشبینیها در مورد بهای تولید و فروش خودروسازان در سالجاری به سمت زیاندهی است، بیش از هر مساله دیگری به موضوع قیمتگذاری دستوری مربوط میشود. هرچند مسائلی مانند ضعف بهرهوری، ریختوپاشها و همچنین هدر دادن منابع مالی در جریان سرمایهگذاریهای سیاستزده پیشین نیز در زیاندهی خودروسازان طی این سالها نقش داشتهاند، با این حال خودروسازان معتقدند نرخگذاری دستوری بیشترین تاثیر را در این ماجرا داشته است. سالهاست خودروسازان با نرخهای دستوری دست و پنجه نرم میکنند و آنطور که خود میگویند، بیشتر محصولاتشان زیر قیمت تمام شده به فروش میرسد. در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه به چاپ رسید نیز مشخص شد خودروسازان طی هفت سال گذشته معمولا با زیاندهی مواجه و بهای تمام شده تولید محصولاتشان بیش از قیمت فروش بوده است. در این سالها یا شورای رقابت اختیار قیمتگذاری را در دست داشته و یا نهادهای دولتی مانند سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان. هرچند سازمان حمایت بیش از شورای رقابت با خودروسازان کنار میآمد، با این حال در اصل ماجرا یعنی سرکوب قیمت، توفیری وجود نداشته و ندارد. در حال حاضر نیز کماکان شورای رقابت برای قیمت کارخانهای خودروها تصمیم میگیرد و اگرچه بازنگری قیمت را از سالی یک بار به سالی چهار بار افزایش داده، با این حال خودروسازان همچنان از زیاندهی میگویند. اما طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، ایرانخودرو پیشبینی کرده که در سالجاری بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان بهعنوان بهای تولید محصولاتش ثبت شود و در مقابل، کمتر از ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش، کسب درآمد کند. با این حساب، طی سالجاری اختلافی حدودا ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بین بهای تولید و قیمت فروش محصولات ایرانخودرو ثبت خواهد شد. اما پارسخودرو نیز پیشبینی کرده که مبلغ فروش محصولاتش در سالجاری به ۶هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان هم نخواهد رسید که این رقم تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده تولیدشان است.
هر دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو در سال گذشته نیز مبالغ فروششان کمتر از بهای تولید محصولات بود، اتفاقی که البته برای سایپاییها نیز رخ داده و امسال هم به احتمال فراوان تکرار خواهد شد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها