کد خبر:
۱۱۸۸۳۰ ۰۹:۵۴
۱۳۹۸/۱۱/۲۰
تاخت و تاز قیمت در بازار خودرو
پدال نیوز: بازار خودرو به رغم وعده کاهش قیمت از سویسیاستگذار خودرویی طی سه روز گذشته روند صعودی به خود گرفته است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : بازار خودرو به رغم وعده کاهش قیمت از سویسیاستگذار خودرویی طی سه روز گذشته روند صعودی به خود گرفته است. فارغ از دلایلی که منجر به شوک قیمتی تازه در بازار خودرو شده این سوال مطرح است که تمهیدات و ابزارهایی که سیاستگذاران بخش خودرو برای آرامش بازار و کاهش التهابات قیمتی بهکار گرفتند چرا این روزها کارآمدی ندارد؟ بعد از افزایش چشمگیر قیمتها در اردیبهشت امسال وزارت صنعت با استفاده از ابزارهای دستوری به نوعی در پی کاهش التهابات بازار بود این در شرایطی است که صعود بی سابقه قیمتها در بازار کنونی خودرو نشان از ناکارآمدی این ابزارها دارد.
با این حال اما وزارت صنعت بازهم با توسل به دیگر روشهای کنترل بازار که امتحان خود را در همه جای دنیا پس دادند بار دیگر مشغول سیاستگذاری در این زمینه است.هر چند در ظاهر برنامههای افزایش تیراژ یا تحویل خودروهای معوق به نوعی در مسیر دلخواه این وزارتخانه حرکت کرده اما آنچه مشخص است تولید هر خودرو با زیان خودروساز همراه بوده و مشتری نیز سودی از آن نمیبرد.در این بین تنها دلالان و واسطه گران هستند که از وضعیت موجود ابراز رضایت میکنند چرا که با فروش هر خودرو در بازار سودهای کلانی نصیب خود میکنند.اما با افزایش قیمتها در بازار و بی توجهی سیاستگذاران به وضعیت موجود، عملکرد سازمان حمایت از مصرفکنندگان و ستاد تنظیم بازار در این زمینه زیر سوال میرود و اینکه نهادهای مربوطه چرا نسبت به وضعیت کنونی بازار خودرو واکنشی نشان نمیدهند. در این زمینه بسیاری از کارشناسان عنوان میکنند آشفته بازار خودرو که این روزها قیمتهای عجیب و غریبی به خود میبیند نتیجه عملکرد و برنامه ریزی سیاستگذاران خودرویی دولت است و نهادها و سازمانهای نظارتی مربوطه نیز به دلیل تبعیت از سیاستهای یاد شده، قادر به کنترل بازار نیستند. در حال حاضر که قیمتها رکوردهای جدیدی در بازار خودرو میزنند این سوال مطرح میشود که سازمان حمایت دقیقا از چه کسی حمایت میکند تولیدکننده، مصرفکننده یا دلال خودرویی که این روزها بهشت گمشده خود را در بازار خودرو یافته است یا ستاد تنظیم بازار دقیقا در بازار خودرو نسبت به تنظیم قیمتها چه اقدام شایستهای انجام داده است که مصرفکننده و تولیدکننده از آن نفع برده باشند.
آنچه مشخص است به دلیل سیاستهای دستوری وزارت صنعت بهخصوص در بخش قیمتگذاری،هیچ نهاد وسازمانی امکان برگرداندن بازار خودرو به مسیر اصلی خود را ندارند و حتی افزایش تولید و عرضه توسط خودروساز نیز نمیتواند چاره بازار خودرو باشد.وزارت صنعت از سال گذشته با استفاده از ابزارهایی سعی در دور کردن سرمایههای سرگردان و همچنین دلالان از بازار خودرو داشته این در شرایطی است که ابزارهای بهکار گرفته تنها برای مدت کوتاهی کارآیی داشته و پس از گذشت مدتی ناکارآمد شدند. بنابراین به نظر میرسد که آخرین مسیر برای دور کردن دلالان از بازار خودرو بهکارگیری راهکاری اصولی در این زمینه است و با ثابت نگه داشتن قیمتها بهطور دستوری باید بازهم در انتظار افزایش قیمتها بود.
با این حال اما وزارت صنعت بازهم با توسل به دیگر روشهای کنترل بازار که امتحان خود را در همه جای دنیا پس دادند بار دیگر مشغول سیاستگذاری در این زمینه است.هر چند در ظاهر برنامههای افزایش تیراژ یا تحویل خودروهای معوق به نوعی در مسیر دلخواه این وزارتخانه حرکت کرده اما آنچه مشخص است تولید هر خودرو با زیان خودروساز همراه بوده و مشتری نیز سودی از آن نمیبرد.در این بین تنها دلالان و واسطه گران هستند که از وضعیت موجود ابراز رضایت میکنند چرا که با فروش هر خودرو در بازار سودهای کلانی نصیب خود میکنند.اما با افزایش قیمتها در بازار و بی توجهی سیاستگذاران به وضعیت موجود، عملکرد سازمان حمایت از مصرفکنندگان و ستاد تنظیم بازار در این زمینه زیر سوال میرود و اینکه نهادهای مربوطه چرا نسبت به وضعیت کنونی بازار خودرو واکنشی نشان نمیدهند. در این زمینه بسیاری از کارشناسان عنوان میکنند آشفته بازار خودرو که این روزها قیمتهای عجیب و غریبی به خود میبیند نتیجه عملکرد و برنامه ریزی سیاستگذاران خودرویی دولت است و نهادها و سازمانهای نظارتی مربوطه نیز به دلیل تبعیت از سیاستهای یاد شده، قادر به کنترل بازار نیستند. در حال حاضر که قیمتها رکوردهای جدیدی در بازار خودرو میزنند این سوال مطرح میشود که سازمان حمایت دقیقا از چه کسی حمایت میکند تولیدکننده، مصرفکننده یا دلال خودرویی که این روزها بهشت گمشده خود را در بازار خودرو یافته است یا ستاد تنظیم بازار دقیقا در بازار خودرو نسبت به تنظیم قیمتها چه اقدام شایستهای انجام داده است که مصرفکننده و تولیدکننده از آن نفع برده باشند.
آنچه مشخص است به دلیل سیاستهای دستوری وزارت صنعت بهخصوص در بخش قیمتگذاری،هیچ نهاد وسازمانی امکان برگرداندن بازار خودرو به مسیر اصلی خود را ندارند و حتی افزایش تولید و عرضه توسط خودروساز نیز نمیتواند چاره بازار خودرو باشد.وزارت صنعت از سال گذشته با استفاده از ابزارهایی سعی در دور کردن سرمایههای سرگردان و همچنین دلالان از بازار خودرو داشته این در شرایطی است که ابزارهای بهکار گرفته تنها برای مدت کوتاهی کارآیی داشته و پس از گذشت مدتی ناکارآمد شدند. بنابراین به نظر میرسد که آخرین مسیر برای دور کردن دلالان از بازار خودرو بهکارگیری راهکاری اصولی در این زمینه است و با ثابت نگه داشتن قیمتها بهطور دستوری باید بازهم در انتظار افزایش قیمتها بود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو خودرو در «فاز انتظار» توافق
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها