کد خبر:
۱۱۶۱۸۰ ۱۰:۲۹
۱۳۹۸/۱۰/۰۳
آشتیانی: از خودروسازان انحصارگر حمایت میکنند
پدال نیوز: معاون اسبق وزیر صنعت با انتقاد از حمایت دولت از خودروسازان انحصارگر، سیاست صحیح را در حمایت از قطعهسازان کارآمد بخش خصوصی دانست.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ امیررضا واعظی آشتیانی معاون اسبق وزیر صنعت در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ سیاست خودرویی کشور را نارسا، ناکارآمد و باعث از بین رفتن رفاه اجتماعی دانست و افزود: در 30 سال گذشته از کشوری که به شرکتهای برجسته آلمانی مانند بنز و بیامو صادرات رادیاتور داشتهایم، به کشوری تبدیل شدهایم که خودروسازان بزرگ آن هنوز در حال تولید خودروهای 30 سال پیش با قیمت چند سال بعد هستند.
وی ادامه داد، بررسی کارشناسانه صنعت خودرو کشور نشان می دهد که ایران نه تولیدکننده خودرو شده و نه حتی مونتاژکار خوبی است، بنابراین باید از مدیران صنعتی کشور پرسید که دقیقا از چه الگوی سیاستی پیروی میکنید که صنعت خودروی کشور را به این حال و روز انداختهاید.
عضو سابق هیات مدیره پارسخودرو گفت: شخصی که در دولت فعلی مقام عالی دارد در سال 81 که برند بیاهمیت رنو را با یک مدل که بیشتر به کالسکه شبیه است تا خودرو به ایران آورده بود، از برنامهریزی برای صادرات این محصول عقب مانده در 5 سال بعد صحبت میکرد، درحالیکه هر کارشناس معمولی در کشور بهخوبی میداند که بازار خودرو جای این شوخیها نیست و فضای رقابتی سنگین در بازار خودرو بهگونهای است که بهترین خودروسازان بینالمللی هم نمی توانند 5 سال یک مدل را عینا تولید کنند.
وی با اشاره به ظرفیتهای صنعتی کشور افزود، قطعهسازان ایرانی که در عمل نشان دادهاند بسیار موفقتر از دو شرکت انحصارگر اصلی عمل میکنند باید برای مطالباتشان بجنگند، اما به دو خودروسازی که باعث ایجاد نارضایتی اجتماعی در مردم شدهاند از منابع بانک مرکزی 2500 میلیارد تومان وام داده میشود تا مانند هزاران میلیارد تومان حمایت قبلی خرج سومدیریت خود کردهباشند، اما تولیدکنندگان واقعی باید وام با بهره 28 درصد دریافت کنند تا با آن وامهای قبلی خود را صاف کنند و بتوانند چند صباح بحران را به عقب بیاندازند.
واعظی آشتیانی تاکید کرد، اگر مسئولانی که مدیران نالایق را در دهههای گذشته منصب دادهاند به خاطر انتصاباتشان احضار و محاکمه شوند، را بر ادامه مسیر خسارتبار کنونی بسته خواهد شد و میتواند امیدوار بود که این صنعت پایهای که گاه تا 4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در بر گرفته است سروسامان یابد.
وی در پایان گفت، در روزهای اخیر اخباری درباره خصوصی شدن ایران خودرو و سایپا منتشر شده است، درحالیکه از سال 79 ادعا میشود این دو خودروساز خصوصی شدهاند و البته سهام آنها در بورس عرضه شده است، که نشان میدهد برنامهای برای اصلاح وضعیت وجود ندارد و مسئولان مربوطه به لفاظی و تظاهر به تلاش برای حل مشکل مشغول هستند.
وی ادامه داد، بررسی کارشناسانه صنعت خودرو کشور نشان می دهد که ایران نه تولیدکننده خودرو شده و نه حتی مونتاژکار خوبی است، بنابراین باید از مدیران صنعتی کشور پرسید که دقیقا از چه الگوی سیاستی پیروی میکنید که صنعت خودروی کشور را به این حال و روز انداختهاید.
عضو سابق هیات مدیره پارسخودرو گفت: شخصی که در دولت فعلی مقام عالی دارد در سال 81 که برند بیاهمیت رنو را با یک مدل که بیشتر به کالسکه شبیه است تا خودرو به ایران آورده بود، از برنامهریزی برای صادرات این محصول عقب مانده در 5 سال بعد صحبت میکرد، درحالیکه هر کارشناس معمولی در کشور بهخوبی میداند که بازار خودرو جای این شوخیها نیست و فضای رقابتی سنگین در بازار خودرو بهگونهای است که بهترین خودروسازان بینالمللی هم نمی توانند 5 سال یک مدل را عینا تولید کنند.
وی با اشاره به ظرفیتهای صنعتی کشور افزود، قطعهسازان ایرانی که در عمل نشان دادهاند بسیار موفقتر از دو شرکت انحصارگر اصلی عمل میکنند باید برای مطالباتشان بجنگند، اما به دو خودروسازی که باعث ایجاد نارضایتی اجتماعی در مردم شدهاند از منابع بانک مرکزی 2500 میلیارد تومان وام داده میشود تا مانند هزاران میلیارد تومان حمایت قبلی خرج سومدیریت خود کردهباشند، اما تولیدکنندگان واقعی باید وام با بهره 28 درصد دریافت کنند تا با آن وامهای قبلی خود را صاف کنند و بتوانند چند صباح بحران را به عقب بیاندازند.
واعظی آشتیانی تاکید کرد، اگر مسئولانی که مدیران نالایق را در دهههای گذشته منصب دادهاند به خاطر انتصاباتشان احضار و محاکمه شوند، را بر ادامه مسیر خسارتبار کنونی بسته خواهد شد و میتواند امیدوار بود که این صنعت پایهای که گاه تا 4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در بر گرفته است سروسامان یابد.
وی در پایان گفت، در روزهای اخیر اخباری درباره خصوصی شدن ایران خودرو و سایپا منتشر شده است، درحالیکه از سال 79 ادعا میشود این دو خودروساز خصوصی شدهاند و البته سهام آنها در بورس عرضه شده است، که نشان میدهد برنامهای برای اصلاح وضعیت وجود ندارد و مسئولان مربوطه به لفاظی و تظاهر به تلاش برای حل مشکل مشغول هستند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها