سهمیه بندی؛ تنها راه حل مقابله با مصرف بی رویه بنزین
پدال نیوز- نوراللهی گفت: متأسفانه ما در کشور با مصرف بیرویه سوخت مواجه هستیم و طرح سهمیهبندی قیمت سوخت دیر یا زود باید انجام میشد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، یونس نوراللهی کارشناس حوزه انرژی و استاد دانشگاه تهران درباره نکات مثبت و منفی طرح سهمیهبندی سوخت, گفت: با توجه به شرایط کشور طرح سهمیهبندی مصرف سوخت دیر یا زود باید انجام میشد.
او ادامه داد: متأسفانه ما در کشور با مصرف بیرویه سوخت مواجه هستیم و تجربه به دست آمده در سالهای اخیر نشان داده است که با حذف سهمیهبندی بنزین نه تنها مصرف آن کنترل نشد بلکه شاهد افزایش روز افزون مصرف سوخت هم بودیم.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: سرانه مصرف بنزین در کشور ما گاهی به 2 برابر مصرف سایر کشورها میرسد و این موضوع نشان دهنده اهمیت کنترل مصرف سوخت است.
نوراللهی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که کنترل مصرف سوخت صرفاً به قیمتگذاری بستگی ندارد بلکه باید سیاستهای در نظر گرفته شده برای مصرف سوخت از نظر قیمتی و حجمی مورد ارزیابی قرار گیرد.
او با تأکید بر تأثیر مناسب اجرای طرح سهمیهبندی سوخت بر میزان مصرف, گفت: راهکارهای دیگری هم برای کنترل مصرف بنزین وجود دارد که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد مناسبی داشته است.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: در شرایط فعلی قیمت بنزین سهمیهای 50 درصد افزایش پیدا کرده است که منجر به ایجاد نارضایتی در بین مردم میشود. همچنین میتوان اشکالاتی را در حوزه عدالت اجتماعی به آن وارد کرد.
نوراللهی افزود: در حال حاضر سهمیهای معادل 60 لیتر برای هر خودرو در نظر گرفته شده است. بنابر اعلام بسیاری از آمارها دولت میتوانست بنزین را با قیمت بیش از 7 هزار تومان که نرخ تمام شده تولید این محصول است, به فروش برساند اما این کار را نکرد که این نشاندهنده یارانهای است که از طرف دولت به بنزین اختصاص پیدا میکند؛ با ایجاد سهمیهبندی بنزین کسانی که چند ماشین داشته باشند مبلغ بیشتری از یارانه دولتی به آنها اختصاص پیدا میکند.
او گفت: افراد بسیاری بدون داشتن خودرو مجبور به مواجه با افزایش هزینه در بخشهای مثل حملونقل خواهند شد که دولت راهکار پرداخت نقدی مابهالتفاوت این فروش را برای مواجه با اختلالات در نظر گرفته است.
این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: راهکارهای دیگری برای مواجه با مصرف بیرویه بنزین وجود داشت که میتوانستیم از آنها استفاده کنیم برای مثال امکان آن وجود داشت که بنزین را با نرخ آزاد منطقه خلیج فارس عرضه کرده و مابه التفاوت آن را به صورت نقدی در اختیار افراد جامعه قرار دهند تا از ایجاد ناعدالتی پیشگیری شود. مصرف روزانه چیزی حدود 94 میلیون لیتر در روز است که با توجه به جمعیت 83 میلیونی کشور میتوان مصرف روزانه یک لیتر برای هر نفر را در نظر گرفت.
او ادامه داد: متأسفانه ما در کشور با مصرف بیرویه سوخت مواجه هستیم و تجربه به دست آمده در سالهای اخیر نشان داده است که با حذف سهمیهبندی بنزین نه تنها مصرف آن کنترل نشد بلکه شاهد افزایش روز افزون مصرف سوخت هم بودیم.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: سرانه مصرف بنزین در کشور ما گاهی به 2 برابر مصرف سایر کشورها میرسد و این موضوع نشان دهنده اهمیت کنترل مصرف سوخت است.
نوراللهی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که کنترل مصرف سوخت صرفاً به قیمتگذاری بستگی ندارد بلکه باید سیاستهای در نظر گرفته شده برای مصرف سوخت از نظر قیمتی و حجمی مورد ارزیابی قرار گیرد.
او با تأکید بر تأثیر مناسب اجرای طرح سهمیهبندی سوخت بر میزان مصرف, گفت: راهکارهای دیگری هم برای کنترل مصرف بنزین وجود دارد که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد مناسبی داشته است.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: در شرایط فعلی قیمت بنزین سهمیهای 50 درصد افزایش پیدا کرده است که منجر به ایجاد نارضایتی در بین مردم میشود. همچنین میتوان اشکالاتی را در حوزه عدالت اجتماعی به آن وارد کرد.
نوراللهی افزود: در حال حاضر سهمیهای معادل 60 لیتر برای هر خودرو در نظر گرفته شده است. بنابر اعلام بسیاری از آمارها دولت میتوانست بنزین را با قیمت بیش از 7 هزار تومان که نرخ تمام شده تولید این محصول است, به فروش برساند اما این کار را نکرد که این نشاندهنده یارانهای است که از طرف دولت به بنزین اختصاص پیدا میکند؛ با ایجاد سهمیهبندی بنزین کسانی که چند ماشین داشته باشند مبلغ بیشتری از یارانه دولتی به آنها اختصاص پیدا میکند.
او گفت: افراد بسیاری بدون داشتن خودرو مجبور به مواجه با افزایش هزینه در بخشهای مثل حملونقل خواهند شد که دولت راهکار پرداخت نقدی مابهالتفاوت این فروش را برای مواجه با اختلالات در نظر گرفته است.
این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: راهکارهای دیگری برای مواجه با مصرف بیرویه بنزین وجود داشت که میتوانستیم از آنها استفاده کنیم برای مثال امکان آن وجود داشت که بنزین را با نرخ آزاد منطقه خلیج فارس عرضه کرده و مابه التفاوت آن را به صورت نقدی در اختیار افراد جامعه قرار دهند تا از ایجاد ناعدالتی پیشگیری شود. مصرف روزانه چیزی حدود 94 میلیون لیتر در روز است که با توجه به جمعیت 83 میلیونی کشور میتوان مصرف روزانه یک لیتر برای هر نفر را در نظر گرفت.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها