کد خبر:
۱۱۰۲۳۲ ۱۵:۵۱
۱۳۹۸/۰۶/۱۶
یک کارشناس خودرو مطرح کرد؛
صنعت خودرو به درستی خصوصی نشود نابود خواهد شد
پدال نیوز- یک کارشناس خودرو تاکید کرد: اگر خودروسازی مانند سایر صنایع به درستی خصوصی نشود نابود خواهد شد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از اقتصادآنلاین ، امیرحسین کاکایی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح خصوصیسازی به روش درست در صنایع به خصوص در صنعت خودرو، تصریح کرد: به ظاهر تقریبا صنعت خودروسازی و قطعهسازی ما خصوصی هستند اما به معنای واقعی خصوصی نشدهاند و این موضوع در آشفتگی و بلاتکلیفی آنها نقش اساسی داشته است.
به گفته کاکایی، دولت و نظام اقتصاد دولتی محور ما به گونهای است که اجازه نمیدهد بخش خصوصی رفتار واقعی از خود نشان دهد، بنابراین تا زمانی که دیدگاه دولت نسبت به بخش خصوصی تغییر نکند خصوصیسازی فایدهای نخواهد داشت، حتی اگر خودروسازان را به طور کامل خصوصی کنیم به حدی قواعد پیچیده و ناهماهنگ داریم که مانع پیشرفتشان خواهد شد.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه انتظارات متناقضی از صنایع ما وجود دارد و همین ناسازگاری باعث آشفتگی آنها شده، خاطرنشان کرد: به طور مثال دولت میخواهد قیمت خودرو ثابت بماند و حتی دستور تولید خودروی جدید با حفظ اشتغال را نیز میدهد، درحالیکه بهای تمام نهادههای تولید افزایش پیدا کرده است؛ این کار تنها باعث زیان خودروسازان و سود دلالان میشود.
کاکایی قوانین و سیاستهای دولت را جزیرهای دانست و گفت: طی ماههای گذشته چندین پرونده تعزیراتی برای خودروسازیهایی به غیر از سایپا و ایرانخودرو به دلیل افزایش قیمت به وجود آمده زیرا آنها قطعه را به صورت سی کی دی وارد کرده و باید خودروی سودده تولید کنند اما دولت مانع آنها شده است.
وی اضافه کرد: به دلیل تضاد در قوانین یک معاون بخشنامهای صادر میکند که حتی با بخشنامه معاون دیگر هماهنگ نیست، به طور مثال قرار بود لاستیک وارد نشود اما نه تنها اقدامی برای افزایش توان داخل انجام ندادند بلکه تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت هم نداشتند.
این کارشناس خودرو بیان کرد: دولت هنوز به نتیجه نرسیده که قصد دارد به طور کامل خودروسازیها را واگذار کند یا خیر؛ مدیرعامل ایران خودرو را به بهانه افزایش قیمت برکنار کردند طی دوسال نیز چند مدیرعامل سایپا برکنار شد، این یعنی همیشه بهانهای برای عزل مدیرعاملان وجود دارد و با این کار به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک میکنند.
کاکایی با اشاره به اینکه ابهامات زیادی در خودروسازی ایران وجود دارد و همین مانع خصوصیسازی آنها میشود، اظهار کرد: اگرچه خصوصیسازی امروز ضروری است اما به دلیل این که دولت به جای تصدیگری بر صنایع، نقش حاکمیتی دارد صنایع بعد از خصوصی شدن بهرهوری چندانی نخواهند داشت، اما صنعت خودرو در شرایط فعلی به نقطه حساسی رسیده و اگر خصوصیسازی به شکل درست انجام نشود تبعات جبرانناپذیری خواهد داشت.
به گفته کاکایی، دولت و نظام اقتصاد دولتی محور ما به گونهای است که اجازه نمیدهد بخش خصوصی رفتار واقعی از خود نشان دهد، بنابراین تا زمانی که دیدگاه دولت نسبت به بخش خصوصی تغییر نکند خصوصیسازی فایدهای نخواهد داشت، حتی اگر خودروسازان را به طور کامل خصوصی کنیم به حدی قواعد پیچیده و ناهماهنگ داریم که مانع پیشرفتشان خواهد شد.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه انتظارات متناقضی از صنایع ما وجود دارد و همین ناسازگاری باعث آشفتگی آنها شده، خاطرنشان کرد: به طور مثال دولت میخواهد قیمت خودرو ثابت بماند و حتی دستور تولید خودروی جدید با حفظ اشتغال را نیز میدهد، درحالیکه بهای تمام نهادههای تولید افزایش پیدا کرده است؛ این کار تنها باعث زیان خودروسازان و سود دلالان میشود.
کاکایی قوانین و سیاستهای دولت را جزیرهای دانست و گفت: طی ماههای گذشته چندین پرونده تعزیراتی برای خودروسازیهایی به غیر از سایپا و ایرانخودرو به دلیل افزایش قیمت به وجود آمده زیرا آنها قطعه را به صورت سی کی دی وارد کرده و باید خودروی سودده تولید کنند اما دولت مانع آنها شده است.
وی اضافه کرد: به دلیل تضاد در قوانین یک معاون بخشنامهای صادر میکند که حتی با بخشنامه معاون دیگر هماهنگ نیست، به طور مثال قرار بود لاستیک وارد نشود اما نه تنها اقدامی برای افزایش توان داخل انجام ندادند بلکه تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت هم نداشتند.
این کارشناس خودرو بیان کرد: دولت هنوز به نتیجه نرسیده که قصد دارد به طور کامل خودروسازیها را واگذار کند یا خیر؛ مدیرعامل ایران خودرو را به بهانه افزایش قیمت برکنار کردند طی دوسال نیز چند مدیرعامل سایپا برکنار شد، این یعنی همیشه بهانهای برای عزل مدیرعاملان وجود دارد و با این کار به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک میکنند.
کاکایی با اشاره به اینکه ابهامات زیادی در خودروسازی ایران وجود دارد و همین مانع خصوصیسازی آنها میشود، اظهار کرد: اگرچه خصوصیسازی امروز ضروری است اما به دلیل این که دولت به جای تصدیگری بر صنایع، نقش حاکمیتی دارد صنایع بعد از خصوصی شدن بهرهوری چندانی نخواهند داشت، اما صنعت خودرو در شرایط فعلی به نقطه حساسی رسیده و اگر خصوصیسازی به شکل درست انجام نشود تبعات جبرانناپذیری خواهد داشت.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش