واردات اتوبوس دست دوم در شرایط فعلی اقتصادی نیست
پدال نیوز- دبیر انجمن خودرو سازان در مورد واردات خودروهای دست دوم به کشور گفت: واردات چنین خودروهای اقتصادی نیست و شرکتهای خارجی نیز به دلایلی همچون مصرف سوخت بالا ، آلایندگی بالا یا قیمت گزاف قطعات یدکی میخواهند آنها را بفروشند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از فارس ، دبیر انجمن خودرو سازان در خصوص برخی اخبار مبنی بر واردات خودروهای دسته دوم به کشور گفت: واردات چنین خودروهای اصلا اقتصادی نیست و شرکت های خارجی نیز به دلایلی همچون مصرف سوخت بالا ، آلایندگی بالا یا قیمت گزاف قطعات یدکی می خواهند آنها را بفروشند.
احمد نعمت بخش در مورد وارادت اتوبوسهای دست دوم گفت: نه تنها با واردات اتوبوس های دست دوم بلکه با واردات هر گونه کالایی دسته دومی به شدت مخالف هستیم، چرا که زمانی که طرف خارجی به دلیل اقتصادی نبودن حاضر به فروش این خودروها شده است.
وی ادامه داد: اگراستفاده از این خودورها اقتصادی بود، قطعا خودشان استفاده میکردند و به صرفه نبودن میتواند به دلایلی همچون مصرف سوخت بالا ، آلایندگی بالا یا بهای گزاف قطعات یدکی مربوط باشد.
نعمت بخش افزود: لذا با توجه به این سه دلیل ذکر شده، مخالف واردات اتوبوسهای دسته دوم هستیم و در کمیسیون زیربنایی نیز با این موضوع موافقت نشده، چرا که این موضوع با شعار سال یعنی حمایت از تولید داخلی که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شد، مغایرت دارد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، چندین شرکت اتوبوس ساز داریم که ظرفیتهای بسیاری برای تولید دارند لیکن باید با آنها قرارداد بسته شود و در واقع آماده تولید هستند، البته در شرایط فعلی که تحریمها شدت گرفته، ممکن است قطعات را به صورت منفصله نتوان وارد کرد، ولی خوشبختانه از گذشته زیرساخت های تولید نیرومحرکه اتوبوس و کامیون در کشور ایجاد شده است.
نعمت بخش تصریح کرد: مثلا شرکتی در تبریز دیزل می سازد یا شرکت چرخشگر تحت لیسانس زد اف آلمان، گیربکس خودروهای سنگین را تولید و محور خودرو نیزمحور اتوبوس و کامیون را تولید می کند و استفاده از ظرفیت این شرکت ها مستلزم انعقاد قرارداد است.
وی ادامه داد: در این خصوص با وزارت کشور نیز نامه نگاری شده و به آنها اعلام کردیم که نیاز 5 ساله خود را اعلام کنند تا شرکت ها اتوبوس سازی بتوانند برای آن برنامه ریزی کنند و برای اقلامی نیز که در داخل کشور امکان تولید آن را ندارند، با توجه به دوره 5 ساله، دانش فنی آن قطعه را از خارج و با استفاده از اهرم خرید بگیرند ولی متاسفانه تاکنون چنین سفارشی ارائه نشده است.
نعمت بخش افزود: از طرف دیگر، بودجه وزارت کشور و سازمان شهرداری ها برای اتوبوس های جدید کم است و یکی از راه های تامین نیاز آنها این است که با شرکت های اتوبوس ساز قرارداد ببندند و اتوبوس های فعلی را اورهال کرده و تعمیرات اساسی در آنها ایجاد کنند تا بتوانند دوباره از آنها استفاده کنند.
نعمت بخش همچین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برخی اتوبوس های که فعلا در خطوط بی آر تی امکان استفاده از آن به دلیل قطعات یدکی جزئی وجود ندارد، گفت: این اتوبوس ها وارداتی بوده در حالی که اتوبوس های بی آر تی نیز شرکت های داخلی نمونه سازی کرده اند، منتها از آنها خریداری نشد و اگر این اتوبوس ها در داخل ساخته شود مزیتی که دارد این است که تامین قطعات یدکی در صورت معیوب شدن راحت تر وجود دارد و دردیگر انواع خودرو نیز همین گونه است.
وی تصریح کرد: خودورسازان ادعا ندارند که عملکرد صدرصد موفقی در خدمات داشته اند، ولی در تامین قطعات یدکی از خودروهای وارداتی موفق تر عمل کرده اند و طبق اخباری که به ما رسیده در شرایط فعلی قطعات یدکی خودروهای وارداتی پیدا نمی شود و شرکت های وارد کننده در برخی موارد نتوانستهاند ، خودروها را تعمیر کنند.
وی در پایان تصریح کرد: بهر حال زمانی که از تولیدات داخلی استفاده شود، وابستگی به خارج کمتر میشود و باقی خدمات و قطعات را نیز راحت تر و در زمان کمتری میتوان تامین کرد.
احمد نعمت بخش در مورد وارادت اتوبوسهای دست دوم گفت: نه تنها با واردات اتوبوس های دست دوم بلکه با واردات هر گونه کالایی دسته دومی به شدت مخالف هستیم، چرا که زمانی که طرف خارجی به دلیل اقتصادی نبودن حاضر به فروش این خودروها شده است.
وی ادامه داد: اگراستفاده از این خودورها اقتصادی بود، قطعا خودشان استفاده میکردند و به صرفه نبودن میتواند به دلایلی همچون مصرف سوخت بالا ، آلایندگی بالا یا بهای گزاف قطعات یدکی مربوط باشد.
نعمت بخش افزود: لذا با توجه به این سه دلیل ذکر شده، مخالف واردات اتوبوسهای دسته دوم هستیم و در کمیسیون زیربنایی نیز با این موضوع موافقت نشده، چرا که این موضوع با شعار سال یعنی حمایت از تولید داخلی که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شد، مغایرت دارد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، چندین شرکت اتوبوس ساز داریم که ظرفیتهای بسیاری برای تولید دارند لیکن باید با آنها قرارداد بسته شود و در واقع آماده تولید هستند، البته در شرایط فعلی که تحریمها شدت گرفته، ممکن است قطعات را به صورت منفصله نتوان وارد کرد، ولی خوشبختانه از گذشته زیرساخت های تولید نیرومحرکه اتوبوس و کامیون در کشور ایجاد شده است.
نعمت بخش تصریح کرد: مثلا شرکتی در تبریز دیزل می سازد یا شرکت چرخشگر تحت لیسانس زد اف آلمان، گیربکس خودروهای سنگین را تولید و محور خودرو نیزمحور اتوبوس و کامیون را تولید می کند و استفاده از ظرفیت این شرکت ها مستلزم انعقاد قرارداد است.
وی ادامه داد: در این خصوص با وزارت کشور نیز نامه نگاری شده و به آنها اعلام کردیم که نیاز 5 ساله خود را اعلام کنند تا شرکت ها اتوبوس سازی بتوانند برای آن برنامه ریزی کنند و برای اقلامی نیز که در داخل کشور امکان تولید آن را ندارند، با توجه به دوره 5 ساله، دانش فنی آن قطعه را از خارج و با استفاده از اهرم خرید بگیرند ولی متاسفانه تاکنون چنین سفارشی ارائه نشده است.
نعمت بخش افزود: از طرف دیگر، بودجه وزارت کشور و سازمان شهرداری ها برای اتوبوس های جدید کم است و یکی از راه های تامین نیاز آنها این است که با شرکت های اتوبوس ساز قرارداد ببندند و اتوبوس های فعلی را اورهال کرده و تعمیرات اساسی در آنها ایجاد کنند تا بتوانند دوباره از آنها استفاده کنند.
نعمت بخش همچین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برخی اتوبوس های که فعلا در خطوط بی آر تی امکان استفاده از آن به دلیل قطعات یدکی جزئی وجود ندارد، گفت: این اتوبوس ها وارداتی بوده در حالی که اتوبوس های بی آر تی نیز شرکت های داخلی نمونه سازی کرده اند، منتها از آنها خریداری نشد و اگر این اتوبوس ها در داخل ساخته شود مزیتی که دارد این است که تامین قطعات یدکی در صورت معیوب شدن راحت تر وجود دارد و دردیگر انواع خودرو نیز همین گونه است.
وی تصریح کرد: خودورسازان ادعا ندارند که عملکرد صدرصد موفقی در خدمات داشته اند، ولی در تامین قطعات یدکی از خودروهای وارداتی موفق تر عمل کرده اند و طبق اخباری که به ما رسیده در شرایط فعلی قطعات یدکی خودروهای وارداتی پیدا نمی شود و شرکت های وارد کننده در برخی موارد نتوانستهاند ، خودروها را تعمیر کنند.
وی در پایان تصریح کرد: بهر حال زمانی که از تولیدات داخلی استفاده شود، وابستگی به خارج کمتر میشود و باقی خدمات و قطعات را نیز راحت تر و در زمان کمتری میتوان تامین کرد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها