کد خبر:
۱۰۱۰۶۶ ۱۷:۱۲
۱۳۹۷/۱۲/۲۴
آسیب شناسی خصوصی سازی با رئیس سابق سازمان خصوصی سازی :
مدیریت خودروسازان در سیطره دولت است/ شورای رقابت ناکارآمد است
پدال نیوز: رئیس سابق سازمان خصوصی با بیان اینکه تجربه خصوصی سازی در ایران ترکیبی از تجربه اروپای شرقی و اروپای غربی است، گفت: یکی از مشکلاتی که در خصوصی سازی وجود داشته، بی ثباتی قوانین است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ غلامرضا کرد زنگنه، در گفتگو با خبر فوری درباره خصوصی سازی در کشور، گفت: یکی از مصادیق این بی ثباتی موضوع رد دیون است به طوری که در بستر قانون بودجه بدون هیچ محدودیتی شرکت ها را به عنوان رد دیون واگذار کردند.
کرد زنگنه موضوع سهام عدالت را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که منجر به انحراف در خصوصی سازی شد و گفت: در بحث سهام عدالت برخی از شرکت ها را با اعمال نفوذ برخی وزرا پس دادند، برخی از شرکت های خوب را برای دولت نگه داشتند و به جای آن شرکت های بد را واگذار کردند.
وی مهم ترین مشکل در خصوصی سازی را ساختاری عنوان کرد و افزود: در قانون اصل 44 قرار بر این بود که سهم دولت در اقتصاد کوچک شود و بار مالی آن کم شود. این در حالی است که بعد از خصوصی سازی نه تنها کوچکتر نشده بلکه چند برابر شده است.
رئیس سابق سازمان خصوصی سازی در این ارتباط ادامه داد: قبل از واگذاری ها صرفا دولت حضور داشت ولی الان دولت در کنار شبه دولتی ها قرار گرفته است و عملا سهم دولت کاهش نیافته است.
وی افزود: به طور مثال در دنیا تمام صندوق های بازنشستگی خصوصی هستند، در صورتی که در ایران مالکیت صرفا خصوصی است ولی مدیریت دولتی است.
کردزنگنه تصریح کرد: دولت به خاطر منافعی که وزرا دارند، مدیریت را رها نمی کند.
وی با اشاره به اینکه به لحاظ شکلی سهم دولت در دو خودروساز بزرگ کشور حداقل و کمتر از 20 درصد است، گفت: مدیریت خودروسازان در سیطره دولت است و دولت با فشار بر بخش خصوصی اعمال نظر می کند و اعضای هیئت مدیره را تغییر می دهد.
کردزنگنه تصریح کرد: حتی اگر سهم دولت در خودروسازی یک صد هم باشد دولت باز اعمال نفوذ حداکثری می کند.
وی افزود: وزارت صنعت به خاطر آنکه می تواند با اعمال نفوذ هم حزبی ها و نزدیکان خود را در شرکت های خودروسازی منصوب کند، لذا مدیریت این شرکت ها را رها نمی کند.
کردزنگنه با بیان اینکه مشکل اصلی تفاوت مدیریت و مالکیت است،گفت: دولت را باید مجبور کرد تا مدیریت را رها کند. در این خصوص مجلس نقش کلیدی دارد. تمام رانت ها در همین مدیریت دولت بر شرکت ها واگذار شده است.
وی تصریح کرد: در خصوصی سازی خودروسازان بخشی از سهام به تعاونی های تابعه همان خودروسازان واگذار شد که اینها به لحاظ شکلی خصوصی هستند، ولی پشت پرده خود دولت حضور دارد.
رئیس سابق سازمان خصوصی سازی پایان زمان خصوصی سازی انتهای برنامه پنجم عنوان کرد و گفت: طبق قانون تا سال 1393 دولت بایستی خصوصی سازی را به اتمام می رساند و سهم خود را به صفر می رساند در صورتی که این مهم محقق نشده است.
وی همچنین از عملکرد شورای رقابت انتقاد کرد و گفت: شورای رقابت کارایی لازم در این زمینه را ندارد چون خود دولت مدیران آن را منصوب می کند. در صورتی که این شورا می تواند نقش مهمی در قطع کردن دست دولت از بدنه خودروسازی داشته باشد.
کرد زنگنه موضوع سهام عدالت را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که منجر به انحراف در خصوصی سازی شد و گفت: در بحث سهام عدالت برخی از شرکت ها را با اعمال نفوذ برخی وزرا پس دادند، برخی از شرکت های خوب را برای دولت نگه داشتند و به جای آن شرکت های بد را واگذار کردند.
وی مهم ترین مشکل در خصوصی سازی را ساختاری عنوان کرد و افزود: در قانون اصل 44 قرار بر این بود که سهم دولت در اقتصاد کوچک شود و بار مالی آن کم شود. این در حالی است که بعد از خصوصی سازی نه تنها کوچکتر نشده بلکه چند برابر شده است.
رئیس سابق سازمان خصوصی سازی در این ارتباط ادامه داد: قبل از واگذاری ها صرفا دولت حضور داشت ولی الان دولت در کنار شبه دولتی ها قرار گرفته است و عملا سهم دولت کاهش نیافته است.
وی افزود: به طور مثال در دنیا تمام صندوق های بازنشستگی خصوصی هستند، در صورتی که در ایران مالکیت صرفا خصوصی است ولی مدیریت دولتی است.
کردزنگنه تصریح کرد: دولت به خاطر منافعی که وزرا دارند، مدیریت را رها نمی کند.
وی با اشاره به اینکه به لحاظ شکلی سهم دولت در دو خودروساز بزرگ کشور حداقل و کمتر از 20 درصد است، گفت: مدیریت خودروسازان در سیطره دولت است و دولت با فشار بر بخش خصوصی اعمال نظر می کند و اعضای هیئت مدیره را تغییر می دهد.
کردزنگنه تصریح کرد: حتی اگر سهم دولت در خودروسازی یک صد هم باشد دولت باز اعمال نفوذ حداکثری می کند.
وی افزود: وزارت صنعت به خاطر آنکه می تواند با اعمال نفوذ هم حزبی ها و نزدیکان خود را در شرکت های خودروسازی منصوب کند، لذا مدیریت این شرکت ها را رها نمی کند.
کردزنگنه با بیان اینکه مشکل اصلی تفاوت مدیریت و مالکیت است،گفت: دولت را باید مجبور کرد تا مدیریت را رها کند. در این خصوص مجلس نقش کلیدی دارد. تمام رانت ها در همین مدیریت دولت بر شرکت ها واگذار شده است.
وی تصریح کرد: در خصوصی سازی خودروسازان بخشی از سهام به تعاونی های تابعه همان خودروسازان واگذار شد که اینها به لحاظ شکلی خصوصی هستند، ولی پشت پرده خود دولت حضور دارد.
رئیس سابق سازمان خصوصی سازی پایان زمان خصوصی سازی انتهای برنامه پنجم عنوان کرد و گفت: طبق قانون تا سال 1393 دولت بایستی خصوصی سازی را به اتمام می رساند و سهم خود را به صفر می رساند در صورتی که این مهم محقق نشده است.
وی همچنین از عملکرد شورای رقابت انتقاد کرد و گفت: شورای رقابت کارایی لازم در این زمینه را ندارد چون خود دولت مدیران آن را منصوب می کند. در صورتی که این شورا می تواند نقش مهمی در قطع کردن دست دولت از بدنه خودروسازی داشته باشد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها