کیفیت خودرو چه زمانی افزایش مییابد؟
خودروسازان اگر اجازه دهند، بازار خودرو امسال آرام میماند
در حالی که کمتر از ۶ هفته از سال جدید میگذرد، آرامش نسبی در بازار خودرو حکمفرماست و فعالان بازار معتقدند اگر خودروسازان دوباره شروع به زدن شیپور گرانی خودرو نکنند، این آرامش در بازار خودرو تا پایان سال باقی خواهد ماند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، از ابتدای سال 1394 که تقریبا چند هفتهای میگذرد، شاهد آرامش نسبی در بازار خودرو هستیم. البته به باور فعالان بازار خودرو، اگر خودروسازان به بهانههای مختلف از قبیل افزایش قیمت دلار، تحریم خودرو، تولید کم و... دوباره به شروع به زدن شیپور گرانی خودرو نکنند، این آرامش در بازار خودرو تا پایان سال باقی خواهد ماند.
روال سالهای گذشته این بوده که هر زمان بازار خودرو آرام و یکنواخت بود، در همان زمان خودروسازان به بهانههای مختلف شروع به گران کردن خودرو میکردند؛ به طوری که با افزایش قیمت خودرویی مانند پژو به مبلغ یک میلیون تومان در کارخانه، با توجه به وجود دلالان و سودجویان و سوءاستفادهکنان در بازار خودرو، به جای یک میلیون تومان افزایش قیمت پژو در بازار، شاهد سه میلیون گران شدن پژو میبودیم.
در این شرایط مردم نیز از ترس افزایش قیمت بیشتر خودرو با عجله شروع به خرید خودرو میکردند و این موضوع باعث میشد که خودرو در بازار گرانتر شود و خودروسازان نیز طبق گفته خودشان که قیمتهای کارخانه و بازار باید نزدیک به یکدیگر باشد، به افزایش قیمتها ادامه میدادند؛ تا جایی که این اتفاق در بازار مشاهده میشد که در یک سال حتی تا 3 یا 4 بار یک خودرویی مانند پژو افزایش قیمت پیدا میکرد.
از نگاه کارشناسان، دلیل چنین اتفاقاتی، عدم رقابتی بودن بازار خودرو، انحصار در صنعت خودرو و نیز تعرفههای واردات بالای خودروهای خارجی است. بر این اساس، این مسایل باعث میشود که برای مثال خودرو هیوندای که قیمت آن به پول ایران 30 میلیون تومان میشود، با تعرفه بالا به دست مصرفکننده در ایران به قیمت 100 میلیون تومان برسد.
بر این اساس، سوالی که در حال حاضر مطرح است، اینکه آیا زمان آن نیست که مردم حداقل از جهت خرید خودرو خیالشان راحت باشد و استرس گران شدن بیشتر خودرو را نداشته باشند و با خیال راحت بتوانند خودرو خود را انتخاب کنند و بخرند؟ اگر خودروسازان به قول خودشان با این قیمتها تولید برایشان نمیصرفد، اینکه کاری ندارد، تولید نکنند تا ضرر هم نکنند و دولت هم شروع به واردات خودروهای باکیفیتتر بکند تا هم برای مردم به صرفه باشد و هم خودروسازان ضرر نکنند؟ آیا زمان آن نیست که خودروسازان به خود بیایند و به جای گران کردن خودرو، به فکر بالا بردن کیفیت خودرو باشند تا مردم این همه گلایهمند از خودروهای بیکیفیت نباشد؟ آیا شایسته نیست که مردم ما خودروهای باکیفیت و مناسب سوار شوند؟
روال سالهای گذشته این بوده که هر زمان بازار خودرو آرام و یکنواخت بود، در همان زمان خودروسازان به بهانههای مختلف شروع به گران کردن خودرو میکردند؛ به طوری که با افزایش قیمت خودرویی مانند پژو به مبلغ یک میلیون تومان در کارخانه، با توجه به وجود دلالان و سودجویان و سوءاستفادهکنان در بازار خودرو، به جای یک میلیون تومان افزایش قیمت پژو در بازار، شاهد سه میلیون گران شدن پژو میبودیم.
در این شرایط مردم نیز از ترس افزایش قیمت بیشتر خودرو با عجله شروع به خرید خودرو میکردند و این موضوع باعث میشد که خودرو در بازار گرانتر شود و خودروسازان نیز طبق گفته خودشان که قیمتهای کارخانه و بازار باید نزدیک به یکدیگر باشد، به افزایش قیمتها ادامه میدادند؛ تا جایی که این اتفاق در بازار مشاهده میشد که در یک سال حتی تا 3 یا 4 بار یک خودرویی مانند پژو افزایش قیمت پیدا میکرد.
از نگاه کارشناسان، دلیل چنین اتفاقاتی، عدم رقابتی بودن بازار خودرو، انحصار در صنعت خودرو و نیز تعرفههای واردات بالای خودروهای خارجی است. بر این اساس، این مسایل باعث میشود که برای مثال خودرو هیوندای که قیمت آن به پول ایران 30 میلیون تومان میشود، با تعرفه بالا به دست مصرفکننده در ایران به قیمت 100 میلیون تومان برسد.
بر این اساس، سوالی که در حال حاضر مطرح است، اینکه آیا زمان آن نیست که مردم حداقل از جهت خرید خودرو خیالشان راحت باشد و استرس گران شدن بیشتر خودرو را نداشته باشند و با خیال راحت بتوانند خودرو خود را انتخاب کنند و بخرند؟ اگر خودروسازان به قول خودشان با این قیمتها تولید برایشان نمیصرفد، اینکه کاری ندارد، تولید نکنند تا ضرر هم نکنند و دولت هم شروع به واردات خودروهای باکیفیتتر بکند تا هم برای مردم به صرفه باشد و هم خودروسازان ضرر نکنند؟ آیا زمان آن نیست که خودروسازان به خود بیایند و به جای گران کردن خودرو، به فکر بالا بردن کیفیت خودرو باشند تا مردم این همه گلایهمند از خودروهای بیکیفیت نباشد؟ آیا شایسته نیست که مردم ما خودروهای باکیفیت و مناسب سوار شوند؟
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها