کد خبر:
۶۸۱۵۴ ۱۱:۴۸
۱۳۹۶/۰۸/۱۵
یک کارشناس:
ظرفیت حمل و نقل ریلی هنوز به مقدار کافی نرسیده است
پدال نیوز- یک کارشناس حوزه حمل و نقل میگوید علیرغم افزایش زیرساختها در حوزه حمل و نقل هنوز نتوانسته ایم مقدار حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا ، محمد ساطعی گفت: یکی از مباحث عمده ای که در حمل و نقل ریلی مطرح است افزایش ظرفیت و ارتقای حمل و نقل ریلی در کشور است. برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی می توان از دیدگاه های متفاوتی به موضوع نگاه کرد که یکی از آنها موضوع افزایش زیرساخت است.
وی ادامه داد: موضوع افزایش زیرساخت در دولت در حال انجام است و در حدود 10 سال اخیر از هفت، هشت هزار کیلومتر خط الان به 12 هزار کیلومتر خط رسیدهایم، در نتیجه افزایش و توسعه حمل و نقل زیرساخت در حوزه ریلی خوب و چشمگیر بوده ولی علیرغم افزایش زیرساخت ها هنوز نتوانستیم مقدار حمل و نقل ریلی را نسبت به افزایش زیرساخت، توسعه دهیم.
ساطعی ادامه داد: سالانه حدود 40 میلیون تن حمل بار از طریق شبکه ریلی انجام می شود و چیزی حدود 500 میلیون تن بار زمینی در کشور در حال جابجایی است که سهم ریلی آن کمتر از 10 درصد است. برای اینکه این مقدار افزایش پیدا کند یکی از فاکتورهای کلیدی زیرساخت است و فاکتورهای دیگر تامین ناوگان و شاید مهم ترین نکته سیاست ها و روش های حمل و نقل مخصوصا حمل و نقل ریلی در کشور است.
یک کارشناس حوزه حمل و نقل ادامه داد: توسعه ناوگان کم و بیش صورت گرفته اما انتظار می رود بیشتر از این باشد. تا الان قرار بر این بوده با توجه به خصوصی سازی، توسعه ناوگان توسط بخش خصوصی صورت بگیرد. به دلیل اینکه منابع ارزان قیمت در این بخش تزریق نشده و سرمایه گذاران تشویق نشده اند که بتوانند ناوگان اضافه کنند.
ساطعی افزود: در حال حاضر کلیه واگن های راه آهن در اختیار بخش خصوصی است و چیزی در حدود 55 شرکت حمل و نقلی که در حوزه بار، مسافر و راهبری هستند وجود دارند و یکی از نکات مهم این است که شرکت ها در سایز های مختلف وجود دارند. بعضی ها با 100 واگن کار می کنند و بعضی ها هستند که با سه هزار واگن کار می کنند. چیزی که به نظر من در صنعت حمل و نقل ریلی برای افزایش بهره وری در حوزه حمل و نقل ریلی مهم است و منجر به افزایش حمل و نقل می شود این است که بتوان شرکت های کوچک را با هم ادغام کرد و شرکت های بزرگ تر و توانمندتر در این حوزه تشکیل داد.
وی اضافه کرد: این ادغام باید تخصصی باشد. مثلا شرکت ها در حوزه حمل بار لبه بلند که مواد معدنی است حضور پیدا کنند و شرکت هایی که با تعداد دو هزار واگن فعالیت می کنند حوزه حمل و نقل کانتینری داشته باشند.
ساطعی افزود: تعدد شرکت های کوچک باعث می شود که آنها به علت رقابت شان نتوانند آن ظرفیت لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: موضوع افزایش زیرساخت در دولت در حال انجام است و در حدود 10 سال اخیر از هفت، هشت هزار کیلومتر خط الان به 12 هزار کیلومتر خط رسیدهایم، در نتیجه افزایش و توسعه حمل و نقل زیرساخت در حوزه ریلی خوب و چشمگیر بوده ولی علیرغم افزایش زیرساخت ها هنوز نتوانستیم مقدار حمل و نقل ریلی را نسبت به افزایش زیرساخت، توسعه دهیم.
ساطعی ادامه داد: سالانه حدود 40 میلیون تن حمل بار از طریق شبکه ریلی انجام می شود و چیزی حدود 500 میلیون تن بار زمینی در کشور در حال جابجایی است که سهم ریلی آن کمتر از 10 درصد است. برای اینکه این مقدار افزایش پیدا کند یکی از فاکتورهای کلیدی زیرساخت است و فاکتورهای دیگر تامین ناوگان و شاید مهم ترین نکته سیاست ها و روش های حمل و نقل مخصوصا حمل و نقل ریلی در کشور است.
یک کارشناس حوزه حمل و نقل ادامه داد: توسعه ناوگان کم و بیش صورت گرفته اما انتظار می رود بیشتر از این باشد. تا الان قرار بر این بوده با توجه به خصوصی سازی، توسعه ناوگان توسط بخش خصوصی صورت بگیرد. به دلیل اینکه منابع ارزان قیمت در این بخش تزریق نشده و سرمایه گذاران تشویق نشده اند که بتوانند ناوگان اضافه کنند.
ساطعی افزود: در حال حاضر کلیه واگن های راه آهن در اختیار بخش خصوصی است و چیزی در حدود 55 شرکت حمل و نقلی که در حوزه بار، مسافر و راهبری هستند وجود دارند و یکی از نکات مهم این است که شرکت ها در سایز های مختلف وجود دارند. بعضی ها با 100 واگن کار می کنند و بعضی ها هستند که با سه هزار واگن کار می کنند. چیزی که به نظر من در صنعت حمل و نقل ریلی برای افزایش بهره وری در حوزه حمل و نقل ریلی مهم است و منجر به افزایش حمل و نقل می شود این است که بتوان شرکت های کوچک را با هم ادغام کرد و شرکت های بزرگ تر و توانمندتر در این حوزه تشکیل داد.
وی اضافه کرد: این ادغام باید تخصصی باشد. مثلا شرکت ها در حوزه حمل بار لبه بلند که مواد معدنی است حضور پیدا کنند و شرکت هایی که با تعداد دو هزار واگن فعالیت می کنند حوزه حمل و نقل کانتینری داشته باشند.
ساطعی افزود: تعدد شرکت های کوچک باعث می شود که آنها به علت رقابت شان نتوانند آن ظرفیت لازم را داشته باشند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش