کد خبر:
۱۵۰۸۴۱ ۱۳:۱۹
۱۴۰۱/۰۷/۱۱
سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف شد
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیایاقتصاد : عمر سامانه یکپارچه فروش خودرو به ششماه هم نرسید و با اعلام معاون حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، این سامانه دیگر میزبان فروش خودروهای داخلی نخواهد بود.
آنطور که معاون حملونقل وزارت صمت اعلام کرده، در نیمه دوم سالجاری قرعهکشی بر مبنای ثبتنام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود. به گفته منوچهر منطقی، از این سامانه بهمنظور نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل بهموقع خودروهای ثبتنامی و همچنین اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد شد. اظهارات معاون وزیر صمت نشان میدهد که وزارت صمت نیز به ناکارآمدی و حداقل بیاثری سامانه یکپارچه فروش در تنظیم بازار خودرو پی برده است؛ هرچند در ظاهر میگوید رشد تولید و تعادل عرضه و تقاضای برخی خودروها دلیل حذف این سامانه است. سامانه یکپارچه فروش از خرداد امسال ایجاد شد و وزارت صمت همه خودروسازان و حتی شرکتهای بخش خصوصی را به عرضه محصولاتشان در آن ملزم کرد. وزارت صمت انتقادها به سامانه یکپارچه را نپذیرفت و حتی با وجود اذعان یکی از معاونانش به عدمصلاحیت فنی و ایمنی این سامانه، سهدوره فروش را در آن برگزار کرد؛ اما حالا به عمر آن (در بخش فروش) پایان داده است.
پیشتر قرار بود در نیمه دوم سالجاری، هرماه ۱۰۰هزار دستگاه خودرو از طریق سامانه یکپارچه عرضه شود؛ اما حالا با توجه به حذف آن، فروش خودروها از طریق بورسکالا یا از مسیر پلتفرم داخلی خودروسازان انجام خواهد شد. همچنین ۶۰۰هزار دستگاه خودرویی که وزارت صمت وعده عرضه آنها را در نیمه دوم سال داده، متعلق به همه شرکتهای خودروساز داخلی، اعم از دولتی و خصوصی است. آنطور که معاون حملونقل وزارت صمت عنوان کرده، در نیمه دوم امسال، عرضه همه خودروهای شرکت سایپا و دیگر شرکتهای خودروساز با توجه به متعادل بودن عرضه و تقاضا، از سوی خود شرکتها یا از طریق بورسکالا انجام میشود. به گفته منطقی، ایرانخودرو نیز در نیمه دوم امسال، فروش خودروهای تولیدیاش را در سامانه فروش خود شرکت اجرا خواهد کرد. معاون حملونقل وزارت صمت این را هم گفته که رعایت الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص ۵۰درصد ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰درصد ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از سوی شرکتهای خودروساز الزامی است.
معاون حملونقل وزارت صمت در حالی از عرضه خودرو در بورسکالا گفته که در حال حاضر تعداد کمی از محصولات خودروسازان در این بستر عرضه میشود و پرتیراژها جایی در آن ندارند. پیش از این، برخی خودروها از مسیر سامانه یکپارچه، برخی از طریق سامانه داخلی خودروسازان و بخشی دیگر نیز بهواسطه بورسکالا عرضه میشدند. حالا سامانه یکپارچه حذف شده و فروش به بورسکالا و سیستم داخلی خودروسازان محدود است. باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت مجوز عرضه محصولات بیشتری را از این مسیر صادر خواهد کرد یا خیر.
آنطور که معاون حملونقل وزارت صمت اعلام کرده، در نیمه دوم سالجاری قرعهکشی بر مبنای ثبتنام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود. به گفته منوچهر منطقی، از این سامانه بهمنظور نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل بهموقع خودروهای ثبتنامی و همچنین اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد شد. اظهارات معاون وزیر صمت نشان میدهد که وزارت صمت نیز به ناکارآمدی و حداقل بیاثری سامانه یکپارچه فروش در تنظیم بازار خودرو پی برده است؛ هرچند در ظاهر میگوید رشد تولید و تعادل عرضه و تقاضای برخی خودروها دلیل حذف این سامانه است. سامانه یکپارچه فروش از خرداد امسال ایجاد شد و وزارت صمت همه خودروسازان و حتی شرکتهای بخش خصوصی را به عرضه محصولاتشان در آن ملزم کرد. وزارت صمت انتقادها به سامانه یکپارچه را نپذیرفت و حتی با وجود اذعان یکی از معاونانش به عدمصلاحیت فنی و ایمنی این سامانه، سهدوره فروش را در آن برگزار کرد؛ اما حالا به عمر آن (در بخش فروش) پایان داده است.
پیشتر قرار بود در نیمه دوم سالجاری، هرماه ۱۰۰هزار دستگاه خودرو از طریق سامانه یکپارچه عرضه شود؛ اما حالا با توجه به حذف آن، فروش خودروها از طریق بورسکالا یا از مسیر پلتفرم داخلی خودروسازان انجام خواهد شد. همچنین ۶۰۰هزار دستگاه خودرویی که وزارت صمت وعده عرضه آنها را در نیمه دوم سال داده، متعلق به همه شرکتهای خودروساز داخلی، اعم از دولتی و خصوصی است. آنطور که معاون حملونقل وزارت صمت عنوان کرده، در نیمه دوم امسال، عرضه همه خودروهای شرکت سایپا و دیگر شرکتهای خودروساز با توجه به متعادل بودن عرضه و تقاضا، از سوی خود شرکتها یا از طریق بورسکالا انجام میشود. به گفته منطقی، ایرانخودرو نیز در نیمه دوم امسال، فروش خودروهای تولیدیاش را در سامانه فروش خود شرکت اجرا خواهد کرد. معاون حملونقل وزارت صمت این را هم گفته که رعایت الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص ۵۰درصد ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰درصد ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از سوی شرکتهای خودروساز الزامی است.
معاون حملونقل وزارت صمت در حالی از عرضه خودرو در بورسکالا گفته که در حال حاضر تعداد کمی از محصولات خودروسازان در این بستر عرضه میشود و پرتیراژها جایی در آن ندارند. پیش از این، برخی خودروها از مسیر سامانه یکپارچه، برخی از طریق سامانه داخلی خودروسازان و بخشی دیگر نیز بهواسطه بورسکالا عرضه میشدند. حالا سامانه یکپارچه حذف شده و فروش به بورسکالا و سیستم داخلی خودروسازان محدود است. باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت مجوز عرضه محصولات بیشتری را از این مسیر صادر خواهد کرد یا خیر.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها