چرا بحث سهمیه بندی بنزین مطرح شد؟
پدال نیوز- دولت برای کنترل مصرف بنزین و عدم وابستگی به واردات بهدنبال اعمال سهمیهبندی و بهمنظور جلوگیری از قاچاق سوخت و در نتیجه آن عدم وابستگی به واردات بهدنبال احیای کارت سوخت است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از تسنیم ، سهمیهبندی بنزین از تابستان سال 86 آغاز شد و تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف بنزینی داشت که شیب روند صعودی مصرف آن تند شده بود.
از خردادماه 94 که بنزین تکنرخی شد و با قیمت 1000 تومان در هر لیتر عرضه شد، تا امروز خبری از سهمیهبندی بنزین و بازگشت بنزین چندنرخی نبود تا اینکه اخیراً وزیر نفت اعلام کرده "بحث سهمیهبندی بنزین بهصورت جدی در دولت در حال بررسی است".
پاسخ این سؤال را که چرا دولت دوباره بهسراغ بحث سهمیهبندی بنزین رفته، باید در میزان رشد مصرف بنزین دنبال کرد. در حالی که پیشبینی میشد امسال رشد مصرف بنزین به 8.8 تا 9 درصد رشد نسبت به مصرف سال 96 برسد، این میزان رشد از 10 درصد عبور کرده است و آنچنان نمودار رشد مصرف بنزین شیب تندی به خود گرفته که دولت ترجیح داده آمار مصرف بنزین را محرمانه کند و در محرمانگی آمار مصرف، بهفکر چاره بیفتد.
عصر خودرو
رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1.6 درصد بود، ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5.1 درصد رسید. میزان رشد مصرف بنزین در سال 96 به 8 درصد رسید و در سال 97 تا امروز این میزان رشد نسبت به متوسط سال 96، به بیش از 10 درصد رسیده است.
ثابت ماندن قیمت بنزین از خردادماه 94 تا امروز (1000 تومان در هر لیتر) و نبود ابزار کنترلی، کنار نبود فرهنگ مصرف بهینه و همچنین تولید خودروهایی با مصرف بالای سوخت موجب شده تا مصرف فرآورده ارزشمند و استراتژیکی چون بنزین در کشور ما، مثل یک کالای بیارزش و دمدستی، بهصورت بیمهابا و افسارگسیخته ادامه یابد.
بدون شک اگر خودروسازان ما به تولید خودروهایی با مصرف سوخت پایین و تکنولوژی بهروزتر میپرداختند، ناوگان حملونقل عمومی مناسب با افزایش تقاضا و رشد جمعیت کلانشهرهای کشور توسعه یافته بود و مردم به فرهنگ مصرف بهینه سوخت توجه داشتند، امروز بحث سهمیهبندی و استفاده از آن بهعنوان یک ابزار بازدارنده رشد مصرف بنزین، در دولت مطرح نشده بود.
بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در این خصوص گفت: انجام هر اقدامی در زمینه بنزین، در جهت کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و عدم وابستگی به واردات است.
ازاینرو دولت برای کنترل مصرف بنزین و عدم وابستگی به واردات بهدنبال اعمال سهمیهبندی و بهمنظور جلوگیری از قاچاق سوخت و در نتیجه آن عدم وابستگی به واردات بهدنبال احیای کارت سوخت است.
از خردادماه 94 که بنزین تکنرخی شد و با قیمت 1000 تومان در هر لیتر عرضه شد، تا امروز خبری از سهمیهبندی بنزین و بازگشت بنزین چندنرخی نبود تا اینکه اخیراً وزیر نفت اعلام کرده "بحث سهمیهبندی بنزین بهصورت جدی در دولت در حال بررسی است".
پاسخ این سؤال را که چرا دولت دوباره بهسراغ بحث سهمیهبندی بنزین رفته، باید در میزان رشد مصرف بنزین دنبال کرد. در حالی که پیشبینی میشد امسال رشد مصرف بنزین به 8.8 تا 9 درصد رشد نسبت به مصرف سال 96 برسد، این میزان رشد از 10 درصد عبور کرده است و آنچنان نمودار رشد مصرف بنزین شیب تندی به خود گرفته که دولت ترجیح داده آمار مصرف بنزین را محرمانه کند و در محرمانگی آمار مصرف، بهفکر چاره بیفتد.
عصر خودرو
رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1.6 درصد بود، ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5.1 درصد رسید. میزان رشد مصرف بنزین در سال 96 به 8 درصد رسید و در سال 97 تا امروز این میزان رشد نسبت به متوسط سال 96، به بیش از 10 درصد رسیده است.
ثابت ماندن قیمت بنزین از خردادماه 94 تا امروز (1000 تومان در هر لیتر) و نبود ابزار کنترلی، کنار نبود فرهنگ مصرف بهینه و همچنین تولید خودروهایی با مصرف بالای سوخت موجب شده تا مصرف فرآورده ارزشمند و استراتژیکی چون بنزین در کشور ما، مثل یک کالای بیارزش و دمدستی، بهصورت بیمهابا و افسارگسیخته ادامه یابد.
بدون شک اگر خودروسازان ما به تولید خودروهایی با مصرف سوخت پایین و تکنولوژی بهروزتر میپرداختند، ناوگان حملونقل عمومی مناسب با افزایش تقاضا و رشد جمعیت کلانشهرهای کشور توسعه یافته بود و مردم به فرهنگ مصرف بهینه سوخت توجه داشتند، امروز بحث سهمیهبندی و استفاده از آن بهعنوان یک ابزار بازدارنده رشد مصرف بنزین، در دولت مطرح نشده بود.
بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در این خصوص گفت: انجام هر اقدامی در زمینه بنزین، در جهت کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و عدم وابستگی به واردات است.
ازاینرو دولت برای کنترل مصرف بنزین و عدم وابستگی به واردات بهدنبال اعمال سهمیهبندی و بهمنظور جلوگیری از قاچاق سوخت و در نتیجه آن عدم وابستگی به واردات بهدنبال احیای کارت سوخت است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها