آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۸۵۹۵۰
۱۳:۵۱
۱۳۹۷/۰۴/۱۱

ملاک افزایش تعداد مراکز اسقاط چیست؟

امیر سیفی زاده- کارشناس فنی خودرو و اسقاط
به گزارش "پدال نیوز" پدال نیوز// در مصاحبه اخير آقای نيكدار رياست ستاد سوخت در جمع مراكز استان گيلان به نكات جالبي اشاره شده است كه ذيلاً نگاهی به برخی موارد خواهم داشت.

جمع خودروهاي فرسوده انباشت شده در سطح كشور را يك ميليون و سيصد هزار دستگاه اعلام کرده اند. حال اگر اسقاط را بر مبنای تعداد دستگاه در نظر بگيريم مشروط به تامين منابع طي يكسال سهم هر مركز اسقاط شش هزار دستگاه خواهد بود.
 
از ديد كارشناسی نقطه سر به سر مراكز اسقاط با هم متفاوت هستند. مراكزی كه اصول واقعي را مطابق قوانين رعايت كرده اند نقطه سر به سر شان حدود چهار  تا پنج هزار دستگاه خواهد بود و اين فاصله تا مقدار قابل اسقاط به معناي كسب سود مناسب از سرمايه گذاري صورت گرفته نخواهد بود.
 
البته بر هيچ كسی پوشيده نيست كه امكان اسقاط اين مقدار در يكسال با شرايط جاري امكان پذير نيست.
 
از این رو در اينجا اين سوال مطرح مي شود كه واقعاً افزايش بي رويه مراكز اسقاط از  ١٢٠ ( يكصد و بسيت ) به ٢١٤ ( دويست و چهارده ) با كدام استدلال منطقي صورت پذيرفته است؟
 
در ادامه تحليل بايد به وجود طرح گواهي اسقاط هم توجه داشته باشيم. يعني تعداد يك ميليون و سيصد هزار دستگاه چيزي حدود  سه ميليون و دويست و پنجاه هزار گواهي اسقاط خواهد بود. همچنین ميانگين آمار رسمي عملكردي اسقاط طي سالهاي گذشته نشان از رقم دويست و  هشتاد و سه هزار  مميز هفتاد و پنج صدم دارد.
 
در چنين شرايطي ابتدا بايد تكليف شرايط محاسبه اسقاط را روشن كنيم كه ايا محاسبات بايد بر مبناي تعداد دستگاه صورت بپذيرد و يا بر حسب ميزان معادل گواهي اسقاط بايد عمل شود.
 
در حال حاضر ملاك ميزان گواهي است. از اين رو براي اسقاط سه ميليون و دويست و پنجاه هزار با امكان اسقاط متوسط ساليانه دويست و هشتاد و پنج هزار گواهي بايد  بين ١٠ تا ١١ سال  وقت در نظر بگيريم.
 
آقای نیکدار در ادامه نكات خودشان بيان کرده اند که خودروهاي مشمول اسقاط كه لازم است از چرخه اسقاط خارج شوند تا سه سال ديگر يعني سال ١٤٠٠ به دو برابر افزايش خواهد داشت.
 
همينطور در خط آخر مصاحبه نیز به وابستگي مستقيم اسقاط خودرو با واردات خودروها اشاره کرده اند.
 
اما لازم به ذکر است که واردات خودرو طي دو سال گذشته به دلايل مختلف با مشكل مواجه بود و به درستي انجام نشده است؛ به همین دلیل كاهش شديد واردات باعث عدم اسقاط خودرو فرسوده خواهد بود . لازم به يادآوري است ورود مطلوب واردات در بهترين حالت همان رقم ميانگين كه در بالا به آن اشاره شد را محقق خواهد كرد. ( البته عملكرد ميانگين دوسال اخير اگر در محاسبه قرار بگيرد  حتماً كاهش شديد آمار را مشاهده خواهيم كرد.)
 
اسقاط خودروهاي فرسوده به خاطر واردات شكل نگرفت. بلكه واردات روشي حمايتي براي تسريع خروج خودروهاي فرسوده بود. از این رو بهتر و پسنديده تر است راهكار و يا راهكارهاي مناسب تر و به روز رساني شده مورد بهره برداري قرار بگيرد.
 
امیر سیفی زاده- کارشناس فنی خودرو و اسقاط
 
انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو