کد خبر:
۷۵۰۱۲ ۱۶:۰۷
۱۳۹۶/۱۱/۱۰
چرا خودروهای برقی دنده ندارند؟
پدال نیوز: سالها است که به رانندگی با خودروهای دندهای عادت کردهایم اما خودروهای برقی میتوانند کاملا این عادت ما را ترک دهند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، پس از مدت های طولانی رانندگی با خودروها مجهز به پیشرانه درون سوز که دارای چندین دنده هستند (دنده دستی یا اتوماتیک)، حال خودروهای برقی ظهور کردهاند که مانند خودروهای کنونی دارای دنده نیستند.
اولین خودرو تولید شده توسط بنز که نام آن "Patent Motorwagen 1886" بود دارای یک جعبه دنده تک سرعت بود. این خودرو حداکثر توانی کمتر از 1 اسب بخار است و حداکثر سرعت آن کمتر از 20 کیلومتر بر ساعت بود. اما امروزه با داشتن جعبه دندههای 5 یا 6 دنده، میتوانند قدرتی معادل 1000 اسب بخار تولید کنند.
نیروی گشتاور برای به راه افتادن و همچنین شتابگیری خودرو لازم است. مساله این است که پیشرانه خودروهای درون سوز، تنها میتوانند میزان معینی از نیروی گشتاور و اسب بخار را در یک دور مشخص تولید کنند. به همین منظور برای کشیدن بیشترین توان از موتور درون سوز نیار به دندههای متعدد است. با افزایش دنده به ترتیب میزان قدرت کاهش یافته و سرعت افزایش مییابد. به همین دلیل است که یک خودرو به سختی میتواند با دنده 6 شروع به حرکت کند.
اما در خودروهای برقی داستان کاملا متفاوت است. یک پیشرانه برقی میتواند در پایینترین دور موتور، بیشترین حد گشتاور را تولید کند. برای مثال تویوتا پریوس 2014، در دور موتور 1500، 300 نیوتون متر گشتاور تولید میکند و در 6000 دور در دقیقه، این عدد به 50 نیوتون متر کاهش مییابد اما خودروهای تمامی برقی، هرچقدر هم که دور موتور افزایش بیاید، تقریبا افت گشتاور نخواهیم داشت.
البته این به این معنا نیست که خودروهای برقی نمیتوانند دنده داشته باشند، اما داشتن دندههای متعدد هیچ کمکی به آن نخواهد کرد.
خودروکار
منبع: Inside EVs
انتهای پیام/
اولین خودرو تولید شده توسط بنز که نام آن "Patent Motorwagen 1886" بود دارای یک جعبه دنده تک سرعت بود. این خودرو حداکثر توانی کمتر از 1 اسب بخار است و حداکثر سرعت آن کمتر از 20 کیلومتر بر ساعت بود. اما امروزه با داشتن جعبه دندههای 5 یا 6 دنده، میتوانند قدرتی معادل 1000 اسب بخار تولید کنند.
نیروی گشتاور برای به راه افتادن و همچنین شتابگیری خودرو لازم است. مساله این است که پیشرانه خودروهای درون سوز، تنها میتوانند میزان معینی از نیروی گشتاور و اسب بخار را در یک دور مشخص تولید کنند. به همین منظور برای کشیدن بیشترین توان از موتور درون سوز نیار به دندههای متعدد است. با افزایش دنده به ترتیب میزان قدرت کاهش یافته و سرعت افزایش مییابد. به همین دلیل است که یک خودرو به سختی میتواند با دنده 6 شروع به حرکت کند.
اما در خودروهای برقی داستان کاملا متفاوت است. یک پیشرانه برقی میتواند در پایینترین دور موتور، بیشترین حد گشتاور را تولید کند. برای مثال تویوتا پریوس 2014، در دور موتور 1500، 300 نیوتون متر گشتاور تولید میکند و در 6000 دور در دقیقه، این عدد به 50 نیوتون متر کاهش مییابد اما خودروهای تمامی برقی، هرچقدر هم که دور موتور افزایش بیاید، تقریبا افت گشتاور نخواهیم داشت.
البته این به این معنا نیست که خودروهای برقی نمیتوانند دنده داشته باشند، اما داشتن دندههای متعدد هیچ کمکی به آن نخواهد کرد.
خودروکار
منبع: Inside EVs
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها