کد خبر:
۷۰۱۱۶ ۱۲:۳۰
۱۳۹۶/۰۹/۱۱
واکنش رییس سازمان توسعه تجارت به شکایت انجمن واردکنندگان خودرو
پدال نیوز: رییس سازمان توسعه تجارت از کاهش مهلت واردات پس از ثبت سفارش به سه ماه خبر داد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از خودروکار، مجتبی خسروتاج در نشستی خبری درباره دستورالعمل جدید واردات خودرو و ممنوعیت واردات گفت: دستورالعمل جدید واردات خودرو در هیات وزیران است. سال گذشته یک دستورالعمل فرستاده شد که به دلیل تغییر دولت و اصلاحات مجددا مورد بررسی قرار گرفت.
او ادامه داد: رویکرد این دستورالعمل بیشتر برای سرمایه گذارانی است که میخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند و بستگی به میزان مشارکت می توانند از تسهیلات استفاده کنند.
خسروتاج درباره هدفمندی واردات گفت: در ابتدای امسال ما ۱۷ بند را اعلام کردیم. طبیعتا ما از ابزار تعرفه ای استفاده خواهیم کرد. اما برخی معتقدند به دلیل بی ثباتی مرزهای همسایه نظام تعرفه ای نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.
او ادامه داد: ما آیین نامه آنتی دمپینگ را داریم که می توانیم به کار بگیریم و برنامه واردات را هدفمند کنیم.
خسروتاج درباره جدول جدید تعرفه های گمرکی برای ۴۰۰ قلم کالا، بیان کرد: ما سال را با جدول سال گذشته آغاز کردیم اما برای امسال تغییر تعرفه ۶۰۰ قلم کالا را پیشنهاد دادیم که حدود ۲۰۰ قلم کالا به دلیل آثار تورمی از آن حذف شد و این جدول جدید تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد که عمده افزایش ها یک پله ای یعنی ۵ درصد است.
او با اشاره به مشوق های صادراتی، گفت: ما مرتب به معاون اول و جناب آقای نوبخت اعلام کردیم که باید ردیف مشوق های صادراتی که ۲۲۰ میلیارد تومان است به ما اختصاص داده شود اما با وجود موافقت هنوز به ما تخصیص داده نشده است.
خسروتاج درباره کنترل نوسانات نرخ ارز برای صادرکنندگان، اظهار کرد: آنچه که برای فعالیت اقتصاد نیاز است، ثبات نرخ ارز بوده بنابراین اگر نرخ ارز از همان ۲۰ سال پیش متناسب با تورم سالیانه اصلاح میشد، صادرکننده در شرایط غیررقابتی قرار نمی گرفت. اما تصور اینکه با افزایش نرخ ارز ما رشد چشمگیری در صادرات داشته باشیم درست نیست.
خسروتاج در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا خودروهای در گمرک مانده و برای آنها ارز خارج شده ترخیص نمی شوند در حالیکه این روال همیشگی بوده است؟ تصریح کرد: درباره خودروهای در گمرک مانده نیز روند مشخصی وجود دارد و ما نباید اجازه دهیم بازار مفت را در اختیار خودروهای وارداتی قرار بگیرند. همه واردکنندگان باید بدانند که باید ثبت سفارش صورت بگیرد و اگر نکنند تخلف کردند.
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا ثبت سفارش برخلاف قانون بسته شد؟ گفت: اگر دنبال نظام هدفمند واردات هستیم باید ببینیم برای واردات خودرو چه سهمی قائل هستیم سبد واردات همیشه سهمی ۵ درصد تولید داخل را در نظر گرفتیم منطقی است. ما در شرایط عادی نیستیم و باید منابع ارزی را کنترل کنیم. آنچه که باعث شد جلوش گرفته بشه ثبت شفارش بالایی بود که صورت گرفت ما ناچار به جلوگیری شدیم.
خسروتاج افزود: ۵۰ درصد از خودروهای در گمرک مانده برای ترانزیت بوده که ثبت سفارش نشده است و در محوطه گمرکات مانده است.
او ادامه داد: رویکرد این دستورالعمل بیشتر برای سرمایه گذارانی است که میخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند و بستگی به میزان مشارکت می توانند از تسهیلات استفاده کنند.
خسروتاج درباره هدفمندی واردات گفت: در ابتدای امسال ما ۱۷ بند را اعلام کردیم. طبیعتا ما از ابزار تعرفه ای استفاده خواهیم کرد. اما برخی معتقدند به دلیل بی ثباتی مرزهای همسایه نظام تعرفه ای نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.
او ادامه داد: ما آیین نامه آنتی دمپینگ را داریم که می توانیم به کار بگیریم و برنامه واردات را هدفمند کنیم.
خسروتاج درباره جدول جدید تعرفه های گمرکی برای ۴۰۰ قلم کالا، بیان کرد: ما سال را با جدول سال گذشته آغاز کردیم اما برای امسال تغییر تعرفه ۶۰۰ قلم کالا را پیشنهاد دادیم که حدود ۲۰۰ قلم کالا به دلیل آثار تورمی از آن حذف شد و این جدول جدید تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد که عمده افزایش ها یک پله ای یعنی ۵ درصد است.
او با اشاره به مشوق های صادراتی، گفت: ما مرتب به معاون اول و جناب آقای نوبخت اعلام کردیم که باید ردیف مشوق های صادراتی که ۲۲۰ میلیارد تومان است به ما اختصاص داده شود اما با وجود موافقت هنوز به ما تخصیص داده نشده است.
خسروتاج درباره کنترل نوسانات نرخ ارز برای صادرکنندگان، اظهار کرد: آنچه که برای فعالیت اقتصاد نیاز است، ثبات نرخ ارز بوده بنابراین اگر نرخ ارز از همان ۲۰ سال پیش متناسب با تورم سالیانه اصلاح میشد، صادرکننده در شرایط غیررقابتی قرار نمی گرفت. اما تصور اینکه با افزایش نرخ ارز ما رشد چشمگیری در صادرات داشته باشیم درست نیست.
خسروتاج در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا خودروهای در گمرک مانده و برای آنها ارز خارج شده ترخیص نمی شوند در حالیکه این روال همیشگی بوده است؟ تصریح کرد: درباره خودروهای در گمرک مانده نیز روند مشخصی وجود دارد و ما نباید اجازه دهیم بازار مفت را در اختیار خودروهای وارداتی قرار بگیرند. همه واردکنندگان باید بدانند که باید ثبت سفارش صورت بگیرد و اگر نکنند تخلف کردند.
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا ثبت سفارش برخلاف قانون بسته شد؟ گفت: اگر دنبال نظام هدفمند واردات هستیم باید ببینیم برای واردات خودرو چه سهمی قائل هستیم سبد واردات همیشه سهمی ۵ درصد تولید داخل را در نظر گرفتیم منطقی است. ما در شرایط عادی نیستیم و باید منابع ارزی را کنترل کنیم. آنچه که باعث شد جلوش گرفته بشه ثبت شفارش بالایی بود که صورت گرفت ما ناچار به جلوگیری شدیم.
خسروتاج افزود: ۵۰ درصد از خودروهای در گمرک مانده برای ترانزیت بوده که ثبت سفارش نشده است و در محوطه گمرکات مانده است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش