کد خبر:
۶۶۵۰۰ ۰۸:۱۱
۱۳۹۶/۰۷/۲۶
پیامد منفی مقررات دستوری
پدال نیوئز- در حالی بهدنبال بسته شدن سایت ثبت سفارش هر روز اخبار جدیدی درباره سیاستهای واردات خودرو مطرح میشود که بهنظر میرسد یک سیاست واحد بهمنظور حل مشکل واردات خودرو وجود ندارد؛ چراکه مباحث متعددی از جمله تعیین سقف تعدادی، افزایش تعرفه و سهمیهبندی واردات مطرح شده که برخی از آنها قابلیت اجرایی را ندارند و همین موضوع موجب شده واردکنندگان در برزخ بلاتکلیفی قرار بگیرند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، از آنجا که مقامات دولتی هدف خود از بستن سایت ثبتسفارش را کنترل واردات بهمنظور جلوگیری از خروج ارز عنوان میکنند که راهکار رسیدن به چنین هدفی، بستن یک شبه سیستم ثبتسفارش و واردکردن آسیب به واردکنندگان خودرو نیست. در صورتی که هدف واقعی مسوولان وزارتخانه کنترل خروج ارز باشد، بهتر است که این موضوع از طریق افزایش تعرفه واردات خودرو که در قانون نیز دیده شده است، دنبال شود.
راه اصولی کنترل واردات و خروج ارز از کشور افزایش هزینه واردات خودرو از طریق موانع تعرفهای است؛ مسیرهای دیگری همچون قرار دادن سقف تعدادی یا سهمیهبندی واردات میان شرکتهای نماینده و غیرنماینده اقدامی عقلایی به حساب نمیآید؛ چراکه این مسیرها موجب ایجاد رانت و فساد در این حوزه خواهد شد؛ موضوع مهمتر اینکه دولت نمیتواند مبنایی برای سهمیه هر یک از شرکتها در نظر بگیرد و این امری محال است. زیرا سهم بازار هر یک از برندها متفاوت است و از همه مهمتر رقابت در بازار از بین میرود. در شرایطی این موارد مطرح میشود که دولت میتواند با افزایش تعرفه، ضمن کاهش میزان واردات خودرو به کشور، شفافیت در این حوزه را افزایش دهد و از خروج ارز جلوگیری کند.
موضوع مهم دیگر اینکه بستن سایت ثبتسفارش و تغییر قوانین بهصورت چکشی و یک شبه پیامهای منفی را از سوی کشورمان برای سرمایهگذاران خارجی مخابره میکند. از سوی دیگر، واردکنندگان خودرو براساس سند چشمانداز سال 1404 که دیده شده است، به برنامهریزی پرداختهاند که بستن یکباره سایت ثبتسفارش و ایجاد محدودیت بدون برنامهریزی مغایریت جدی با این برنامهها دارد.
داریوش بیریا، عضو انجمن واردکنندگان خودرو
راه اصولی کنترل واردات و خروج ارز از کشور افزایش هزینه واردات خودرو از طریق موانع تعرفهای است؛ مسیرهای دیگری همچون قرار دادن سقف تعدادی یا سهمیهبندی واردات میان شرکتهای نماینده و غیرنماینده اقدامی عقلایی به حساب نمیآید؛ چراکه این مسیرها موجب ایجاد رانت و فساد در این حوزه خواهد شد؛ موضوع مهمتر اینکه دولت نمیتواند مبنایی برای سهمیه هر یک از شرکتها در نظر بگیرد و این امری محال است. زیرا سهم بازار هر یک از برندها متفاوت است و از همه مهمتر رقابت در بازار از بین میرود. در شرایطی این موارد مطرح میشود که دولت میتواند با افزایش تعرفه، ضمن کاهش میزان واردات خودرو به کشور، شفافیت در این حوزه را افزایش دهد و از خروج ارز جلوگیری کند.
موضوع مهم دیگر اینکه بستن سایت ثبتسفارش و تغییر قوانین بهصورت چکشی و یک شبه پیامهای منفی را از سوی کشورمان برای سرمایهگذاران خارجی مخابره میکند. از سوی دیگر، واردکنندگان خودرو براساس سند چشمانداز سال 1404 که دیده شده است، به برنامهریزی پرداختهاند که بستن یکباره سایت ثبتسفارش و ایجاد محدودیت بدون برنامهریزی مغایریت جدی با این برنامهها دارد.
داریوش بیریا، عضو انجمن واردکنندگان خودرو
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها