کد خبر:
۶۶۴۹۹ ۰۸:۱۰
۱۳۹۶/۰۷/۲۶
برنامههایی مغایر با اهداف کلان اقتصادی
پدال نیوز- بازار خودروی کشور در ماههای اخیر یکی از پرچالش ترین دورههای خود را میگذراند. تلاش برای افزایش نقشآفرینی مدیریت دولتی در بازار در حالی تشدید شده است که کل سهم بازارهای خودروهای وارداتی که عمدتا از سوی بخش خصوصی مدیریت میشود معمولا به ندرت از ۵ درصد تعدادی کل بازار تجاوز کرده است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، عمده طرحهای مطرح شده در ماههای اخیر و اقدامات ناگهانی و تصمیمات خلقالساعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تماما از تلاش شدید برای افزایش نقش دولت و کاهش اختیارات بخش خصوصی در مدیریت کسب و کار حکایت دارد. این در حالی است که واردات خودرو هماکنون یک عملیات پیچیده و پرهزینه است که نهادهای متولی زیادی از موسسه استاندارد، سازمان محیط زیست، ستاد مصرف سوخت، مراکز اسقاط، معاونتهای مختلف وزارت صمت، وزارت اقتصاد و پلیس در آن نقش نظارتی پررنگی بازی میکنند. در عین حال مصرفکنندگان این محصولات نیز بیشترین عوارض مصرف یک کالا را در کشور میپردازند و گرانترین ارز را در کشور خریداری میکنند. واردات خودرو توانسته نقش پررنگی در توسعه شبکه اورژانس وزارت بهداشت و نوسازی خودروهای فرسوده در کشور ایفا کند و منشا درآمدهای پایداری برای دولت بوده است.
تقریبا تمام تلاش دولت برای مدیریت واردات یا محدود کردن آن در دست شرکتهای نماینده هم که به بهانهای مختلفی مانند مدیریت بازار و کنترل قیمت یا صیانت از حقوق مصرفکنندگان مطرح شده است، تاکنون صرفا منجر به بهمریختگی و تضییع حقوق مصرفکنندگان شده است. تلاش برای سهمیهبندی واردات، ارتباط تولید با واردات یا تعرفههای پلکانی مرتبط با ارزش، برخلاف منویات مطرح شده از سوی دولتمردان ارشد در مورد بهبود فضای کسب و کار بوده و تنها منجر به بروز پدیده امضاهای طلایی و گسترش فساد ساختاری خواهد شد. به تجربه ثابت شده است تلاش برای ایجاد هر مانع غیرتعرفهای معمولا تنها به ایجاد یک فساد ساختاری ختم میشود که در گذر زمان به بروز یک بیماری مزمن دیگر در اقتصاد ایران منتهی خواهد شد.
فربد زاوه،کارشناس صنعت خودرو
تقریبا تمام تلاش دولت برای مدیریت واردات یا محدود کردن آن در دست شرکتهای نماینده هم که به بهانهای مختلفی مانند مدیریت بازار و کنترل قیمت یا صیانت از حقوق مصرفکنندگان مطرح شده است، تاکنون صرفا منجر به بهمریختگی و تضییع حقوق مصرفکنندگان شده است. تلاش برای سهمیهبندی واردات، ارتباط تولید با واردات یا تعرفههای پلکانی مرتبط با ارزش، برخلاف منویات مطرح شده از سوی دولتمردان ارشد در مورد بهبود فضای کسب و کار بوده و تنها منجر به بروز پدیده امضاهای طلایی و گسترش فساد ساختاری خواهد شد. به تجربه ثابت شده است تلاش برای ایجاد هر مانع غیرتعرفهای معمولا تنها به ایجاد یک فساد ساختاری ختم میشود که در گذر زمان به بروز یک بیماری مزمن دیگر در اقتصاد ایران منتهی خواهد شد.
فربد زاوه،کارشناس صنعت خودرو
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها