چرا یی انتظار غیر منطقی از بازار
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، این روز ها اگر دقت کنید دائم شعار داده میشود که ما خودرو ارزان برای مردم میخواهیم، تولیدكنیم، مگر خودرو ارزان به سادگی میتواند ایمنی کامل داشته باشد؟
دولت در این زمینه باید امکانات در اختیار شرکتها بگذارد و مساله ارزشان را حل کند. مساله تکنولوژی را حل کند. سیاستگذاران مملکت یک حرکت صحیح اقتصادی را در مورد خودرو تدوین كنند، حرکت صحیح اقتصادی در مورد خودرو این است که ما بتوانیم خودرویی با ایمنی بالا و استانداردهای جهانی در ایران تولید کرده و صادر کنیم و این هم سرمایهگذاری، تکنولوژی، نیروهای کارآزموده و مدیر میخواهد نه اینکه خود تحریمی ها را مثل بختك بر سر خودرو ساز آور كنیم.
چنانچه میخواهیم استانداردهای اروپایی را رعایت کنیم باید دانش فنی اروپایی داشته باشیم و با آنها مراوده کنیم و از آنها خودروساز شدن را یاد بگیریم.
اگر ما میخواهیم صنعتمان در سطح صنعت دنیا باشد باید مراودات فنی و علمی با دنیا داشته باشیم و از نظر تجارت و ارتباطات تجاری خودمان را تجهیز کنیم. خودروسازهای ما از یک طرف بهرههای بانکی فوقالعاده سنگین به بانکها را دارند و از طرفی یک روابط کاری به هیچ وجه در حد روابط کاری کشورهای دیگر نیست.
قیمت تمامشده یک خودرو خوب در دنیا پایین نیست. قیمت متوسط یک خودرو خوب چیزی در حدود 30 تا 50 هزار دلار است. اگر خودرو ارزان میخواهیم دست مردم بدهیم این خودرو با کیفیت خوب نخواهد بود و اگر خودرویی با استاندارد بالا بدهیم این خودرو قیمتش بالاست.
صنعت مثل یک هلو نیست که از درخت برایمان بیفتد. صنعت امری است که احتیاج به زمان دارد، احتیاج به علم و دانش و تکنولوژی دارد.
احتیاج به مدیریت و بازار دارد و باید بازار دنیا را ببیند و برای بازار دنیا طراحی کند. اگر قرار باشد صنعتمان به عنوان یک صنعت داخلی فقط باشد کارخانجاتمان کمکم ورشکسته میشوند و کارگرهایمان هم بیکار میشوند.
الان نگاه هم به صنعت خودرو فقط قیمتی شده است و مسوولان بهانه میگیرند و میگویند خودرو گران شده است. وقتی که بهره بانکی 28 درصد میشود، خودروسازان بابت بهره بانکی سالانه شاید هزار میلیارد تومان بایدبه بانک بدهند.
اینها معادلات خیلی سادهای در اقتصاد ماست و كسی به آن توجه نمی كند در حالی كه سیاستمداران میخواهند شعارهایی به مردم بدهند که مثلاً بگویند ما به فکر شما هستیم و نمیگذاریم قیمت خودرو بالا برود.
از سوی دیگر در حالی که بسیاری از متقاضیان برای خرید خودرو به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند، این درحالی است که قیمت خودروهای ساخت داخل به کف خود رسیده است.
همچنین با حصول توافق وین و رفت و آمد شرکت های بزرگ تولید کننده خودرو به ایران، این تصور به وجود آمده که عن قریب تولید مشارکتی برخی از برندهای مطرح دنیا در ایران آغاز خواهد شد در حالیکه تا به ثمر رسیدن نتیجه این برو بیاها و اجرایی شدن تفاهم نامه ها و قراردادها حداقل به دو سال زمان نیاز است تا محصولی تولید شود و تاثیری بر بازار داشته باشد.
* یادداشت از سروش رضایی
دولت در این زمینه باید امکانات در اختیار شرکتها بگذارد و مساله ارزشان را حل کند. مساله تکنولوژی را حل کند. سیاستگذاران مملکت یک حرکت صحیح اقتصادی را در مورد خودرو تدوین كنند، حرکت صحیح اقتصادی در مورد خودرو این است که ما بتوانیم خودرویی با ایمنی بالا و استانداردهای جهانی در ایران تولید کرده و صادر کنیم و این هم سرمایهگذاری، تکنولوژی، نیروهای کارآزموده و مدیر میخواهد نه اینکه خود تحریمی ها را مثل بختك بر سر خودرو ساز آور كنیم.
چنانچه میخواهیم استانداردهای اروپایی را رعایت کنیم باید دانش فنی اروپایی داشته باشیم و با آنها مراوده کنیم و از آنها خودروساز شدن را یاد بگیریم.
اگر ما میخواهیم صنعتمان در سطح صنعت دنیا باشد باید مراودات فنی و علمی با دنیا داشته باشیم و از نظر تجارت و ارتباطات تجاری خودمان را تجهیز کنیم. خودروسازهای ما از یک طرف بهرههای بانکی فوقالعاده سنگین به بانکها را دارند و از طرفی یک روابط کاری به هیچ وجه در حد روابط کاری کشورهای دیگر نیست.
قیمت تمامشده یک خودرو خوب در دنیا پایین نیست. قیمت متوسط یک خودرو خوب چیزی در حدود 30 تا 50 هزار دلار است. اگر خودرو ارزان میخواهیم دست مردم بدهیم این خودرو با کیفیت خوب نخواهد بود و اگر خودرویی با استاندارد بالا بدهیم این خودرو قیمتش بالاست.
صنعت مثل یک هلو نیست که از درخت برایمان بیفتد. صنعت امری است که احتیاج به زمان دارد، احتیاج به علم و دانش و تکنولوژی دارد.
احتیاج به مدیریت و بازار دارد و باید بازار دنیا را ببیند و برای بازار دنیا طراحی کند. اگر قرار باشد صنعتمان به عنوان یک صنعت داخلی فقط باشد کارخانجاتمان کمکم ورشکسته میشوند و کارگرهایمان هم بیکار میشوند.
الان نگاه هم به صنعت خودرو فقط قیمتی شده است و مسوولان بهانه میگیرند و میگویند خودرو گران شده است. وقتی که بهره بانکی 28 درصد میشود، خودروسازان بابت بهره بانکی سالانه شاید هزار میلیارد تومان بایدبه بانک بدهند.
اینها معادلات خیلی سادهای در اقتصاد ماست و كسی به آن توجه نمی كند در حالی كه سیاستمداران میخواهند شعارهایی به مردم بدهند که مثلاً بگویند ما به فکر شما هستیم و نمیگذاریم قیمت خودرو بالا برود.
از سوی دیگر در حالی که بسیاری از متقاضیان برای خرید خودرو به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند، این درحالی است که قیمت خودروهای ساخت داخل به کف خود رسیده است.
همچنین با حصول توافق وین و رفت و آمد شرکت های بزرگ تولید کننده خودرو به ایران، این تصور به وجود آمده که عن قریب تولید مشارکتی برخی از برندهای مطرح دنیا در ایران آغاز خواهد شد در حالیکه تا به ثمر رسیدن نتیجه این برو بیاها و اجرایی شدن تفاهم نامه ها و قراردادها حداقل به دو سال زمان نیاز است تا محصولی تولید شود و تاثیری بر بازار داشته باشد.
* یادداشت از سروش رضایی
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها