تامین بازار داخل یا صادرات؟
پدال نیوز- در حالی یکی از الزامات مهم در قراردادهای جدید خودروسازان داخلی با خارجیها صادرات ۳۰ درصدی محصولات تولید مشترک در نظر گرفته شده که خودروهای جدید تا چندین سال تنها پاسخگوی نیاز بازار داخل خواهد بود. بر این اساس یک پرسش ایجاد میشود اینکه با وجود تقاضای داخل آیا صادرات در سالهای اولیه عرضه این نوع خودروها به بازار توجیه دارد؟
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، نگاهی به عرضه خودروی تندر-90 به بازار ایران نشان میدهد که تقاضای بسیار زیاد این محصول در داخل موجب شد، صادرات آن هیچگاه در برنامه خودروسازان قرار نگیرد. بر این اساس بهنظر میرسد، تامین نیاز داخل بیشتر از صادرات در اولویت خودروسازان باشد. هرچند برخی کارشناسان قیمت بالا به دلیل بهرهوری پایین در شرکتهای خودروساز و عدم تیراژ اقتصادی تولید تندر-90 را یکی از عوامل مهم در عدمموفقیت صادرات این خودرو عنوان میکنند، اما باید دید که در قراردادهای جدید آیا این چالشها در مسیر درست خود قرار خواهند گرفت. حال بار دیگر این سوال مطرح میشود که با توجه به چشمانداز صنعت خودرو تا سال 1404 که در آن تصریح شده از هر سه خودرو تولید داخل، یکی باید صادر شود آیا اولویت خودروسازان باید تامین نیاز بازار داخل باشد یا صادرات؟ در این زمینه برخی از کارشناسان با اشاره به اینکه تجربه گذشته تولید مشترک در کشور نباید تکرار شود، تاکید دارند، عرضه خودروهای جدید در بازار ایران باید همسو با صادرات این محصولات به مقاصد صادراتی کشور صورت بگیرد زیرا اولویت اصلی باید افزایش تیراژ تولید باشد چراکه این موضوع موجب افزایش داخلیسازی و کاهش هزینههای تولید خواهد شد.
حسن کریمیسنجری، کارشناس خودرو با بیان اینکه صادرات یکی از شروط بسیار مهم در قراردادهای جدید خودروسازان است که باید جدی گرفته شود، میگوید: خودروسازان باید همسو با پوشش نیاز داخل، محصولات خود را به بازارهای هدف صادر کنند و در این میان باید به ازای تولید هر سه دستگاه خودرو برای داخل، یک دستگاه را برای صادرات در نظر بگیرند. وی معتقد است، صادرات محصولات ضمن ایجاد سرمایه برای صنعت خودرو، منجر به کاهش هزینههای لجستیک میشود اما نکته مهم آن است که خودروسازان باید در قراردادهای جدید خود بنابر تقاضای موجود در بازار داخل و میزان تقاضا در بازارهای صادراتی تولید خود را برنامهریزی کنند و هر دو بخش را به موازات هم پیش ببرند.
حسن کریمیسنجری، کارشناس خودرو با بیان اینکه صادرات یکی از شروط بسیار مهم در قراردادهای جدید خودروسازان است که باید جدی گرفته شود، میگوید: خودروسازان باید همسو با پوشش نیاز داخل، محصولات خود را به بازارهای هدف صادر کنند و در این میان باید به ازای تولید هر سه دستگاه خودرو برای داخل، یک دستگاه را برای صادرات در نظر بگیرند. وی معتقد است، صادرات محصولات ضمن ایجاد سرمایه برای صنعت خودرو، منجر به کاهش هزینههای لجستیک میشود اما نکته مهم آن است که خودروسازان باید در قراردادهای جدید خود بنابر تقاضای موجود در بازار داخل و میزان تقاضا در بازارهای صادراتی تولید خود را برنامهریزی کنند و هر دو بخش را به موازات هم پیش ببرند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها