نفع و ضرر واردکنندگان از بخشنامه جدید مالیاتی
پدال نیوز گمرک ایران در حالی طی بخشنامهای مالیات علیالحساب واردات را از ۲ به ۴ درصد افزایش داد که بسیاری از واردکنندگان با تاکید بر افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی، این بخشنامه را موجب تشدید تورم و فشار بر مصرفکننده کالاهای نهایی میخوانند. در این بین برخی از واردکنندگان خودرو نیز موضوع افزایش قیمت خودروهای وارداتی را پیش میکشند و اینکه اخذ مالیات مذکور میتواند منجر به افزایش قیمت این محصول وارداتی شود. از سوی دیگر وزارت اقتصاد نیز تغییر مالیات علیالحساب واردات را در راستای پیشگیری از انحرافات ناشی از واگذاری کارت بازرگانی به افراد تازهوارد و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی خوانده است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، در این زمینه یک کارشناس اقتصادی عنوان میکند که طی پنج سال گذشته و همزمان با رونق واردات خودرو برخی از افراد سودجو با استفاده از کارتهای بازرگانی غیرمرتبط اقدام به واردات خودرو کردند که ورود این خودروها منشأ بسیاری از تخلفات در بازار خودرو شد؛ بنابراین بهنظر میرسد که این اقدام وزارت اقتصاد میتواند خود مانع از بروز چنین تخلفاتی شود. از سوی دیگر اما تجار کشور با ابراز مخالفت از تصمیم اخیر وزارت امور اقتصادی و دارایی، تاکید دارند که افزایش دو درصدی میتواند قیمت تمام شده کلیه کالاهای وارداتی از جمله خودرو را بالا ببرد که این امر به معنای فشار مضاعف به مشتریان خودروهای یاد شده است و از طرف دیگر با توجه به رکود شکل گرفته در بازار خودروهای وارداتی و داخلیمیتواند منجر به رویگردانی بیشتر مشتریان از خرید خودرو شود. در این زمینه فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه اخذ مالیات علیالحساب 4 درصد راه منطقی برای جلوگیری از سوء استفاده از کارت بازرگانی نیست، میگوید: این امر منجر به افزایش قیمت تمام شده واردات رسمی خودرو به کشور میشود که این موضوع قطعا موجب تحمیل هزینههای بیشتر به مشتریان خواهد شد.
احتشامزاد با اشاره به اینکه هر چند در این بخشنامه واحدهای تولیدی مستثنی شدهاند، اما اجرای آن بر هزینه تولید بنگاههایی چون خودروسازان داخلی نیز اثرجدی خواهد داشت، عنوان میکند: ممکن است واحدهای تولیدی خودشان ماده اولیه مورد نیازشان را وارد نکنند؛ بنابراین دریافت مالیات علیالحساب موجب افزایش قیمت تمام شده خودروهای تولیدی کشور نیز میشود.
احتشامزاد با اشاره به اینکه هر چند در این بخشنامه واحدهای تولیدی مستثنی شدهاند، اما اجرای آن بر هزینه تولید بنگاههایی چون خودروسازان داخلی نیز اثرجدی خواهد داشت، عنوان میکند: ممکن است واحدهای تولیدی خودشان ماده اولیه مورد نیازشان را وارد نکنند؛ بنابراین دریافت مالیات علیالحساب موجب افزایش قیمت تمام شده خودروهای تولیدی کشور نیز میشود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها