انحصار واردات خودرو لغو شد؟
پدال نیوز: رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران از لغو دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو خبر داده با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت موضعگیری رسمی در این باره نداشته است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی واردات خودرو را منحصر به نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی کرد.
این اقدام انتقاد بسیاری از کارشناسان از اساتید دانشگاه گرفته تا نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. در آن زمان در یکی از همین انتقادات رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان، منحصر شدن واردات به نمایندگیهای رسمی را باعث تضییع حقوق مصرفکنندگان دانسته بود.
با بالا گرفتن این انتقادات، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل اولیه خود را تعدیل کرده و واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه را مشروط به دو شرط ایجاد شبکه خدمات پس از فروش یا خرید خدمات گارانتی از نمایندگیهای رسمی، بلامانع اعلام کرد.
با این حال این اقدام نیز منجر به رفع انحصار واردات خودرو نشد بهگونهای که به گفته کارشناسان، نمایندگیهای رسمی از فروش گارانتی و صدور اجازه واردات خودرو به واردکنندگان متفرقه خودداری میکنند و نتیجه آن نیز افت شدید واردات خودرو در سال جاری براساس جدیدترین آمار گمرک بوده است.
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو از این اقدام نمایندگیهای رسمی انتقاد کرده است. فربد زاوه در این باره اظهار کرده "تبعات انحصاری شدن واردات خودرو در حال نمایان شدن است. با خودداری نمایندگیهای رسمی از فروش گارانتی و حذف واردکنندگان متفرقه، واردات خودرو کاهش یافته است. نمایندگیهای رسمی به دنبال کاهش بیشتر واردات، بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت محصولات خود هستند".
در این شرایط و در حالیکه موضوع انحصار در واردات خودرو مجددا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و اخیرا نیز رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارشهای پیشین درباره گرانفروشی برخی شرکتهای واردکننده خودرو را تایید کرده است، رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرده که دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو لغو شده است.
محمدحسین برخوردار در این زمینه با بیان اینکه واردات خودرو به شکل انحصاری انجام نمیشود، اظهار کرده است:" امروز دیگر دستورالعملی که واردات خودرو را در اختیار واردکنندگان رسمی قرار میداد، لغو شده است و مطابق با روال عادی، افرادی که با کارت بازرگانیشان واردات انجام میدهند میتوانند خودرو هم وارد کنند و اینگونه نیست که فقط نمایندگیها و برندها به شکل انحصاری واردات انجام دهند بلکه خودروها از سوی افراد متفرقه هم وارد میشوند".
به گزارش ایسنا، ادعای رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران درباره لغو دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز موضعگیری رسمی در این باره نداشته است.
این اقدام انتقاد بسیاری از کارشناسان از اساتید دانشگاه گرفته تا نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. در آن زمان در یکی از همین انتقادات رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان، منحصر شدن واردات به نمایندگیهای رسمی را باعث تضییع حقوق مصرفکنندگان دانسته بود.
با بالا گرفتن این انتقادات، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل اولیه خود را تعدیل کرده و واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه را مشروط به دو شرط ایجاد شبکه خدمات پس از فروش یا خرید خدمات گارانتی از نمایندگیهای رسمی، بلامانع اعلام کرد.
با این حال این اقدام نیز منجر به رفع انحصار واردات خودرو نشد بهگونهای که به گفته کارشناسان، نمایندگیهای رسمی از فروش گارانتی و صدور اجازه واردات خودرو به واردکنندگان متفرقه خودداری میکنند و نتیجه آن نیز افت شدید واردات خودرو در سال جاری براساس جدیدترین آمار گمرک بوده است.
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو از این اقدام نمایندگیهای رسمی انتقاد کرده است. فربد زاوه در این باره اظهار کرده "تبعات انحصاری شدن واردات خودرو در حال نمایان شدن است. با خودداری نمایندگیهای رسمی از فروش گارانتی و حذف واردکنندگان متفرقه، واردات خودرو کاهش یافته است. نمایندگیهای رسمی به دنبال کاهش بیشتر واردات، بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت محصولات خود هستند".
در این شرایط و در حالیکه موضوع انحصار در واردات خودرو مجددا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و اخیرا نیز رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارشهای پیشین درباره گرانفروشی برخی شرکتهای واردکننده خودرو را تایید کرده است، رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرده که دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو لغو شده است.
محمدحسین برخوردار در این زمینه با بیان اینکه واردات خودرو به شکل انحصاری انجام نمیشود، اظهار کرده است:" امروز دیگر دستورالعملی که واردات خودرو را در اختیار واردکنندگان رسمی قرار میداد، لغو شده است و مطابق با روال عادی، افرادی که با کارت بازرگانیشان واردات انجام میدهند میتوانند خودرو هم وارد کنند و اینگونه نیست که فقط نمایندگیها و برندها به شکل انحصاری واردات انجام دهند بلکه خودروها از سوی افراد متفرقه هم وارد میشوند".
به گزارش ایسنا، ادعای رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران درباره لغو دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز موضعگیری رسمی در این باره نداشته است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
صرفهجویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودروهای ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها