آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۵۳۵۵۷
۰۹:۴۹
۱۴۰۲/۰۵/۰۴

رویای واردات خودرو با ارز در اختیار «مردم»

به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : ساختمان بهارستان طی روزهای گذشته میزبان مسوولان صنعتی به‌خصوص وزیر صمت و همچنین مدیران عامل شرکت‌های خودروساز بوده است. به نظر می‌رسد افزایش رفت‌‌و‌آمد صمتی‌ها به مجلس بیشتر حول توقف یا کندی واردات خودرو بوده که با گذشت ده ماه از ابلاغ آیین‌نامه آن، هنوز خبری از وارداتی‌ها در خیابان‌های کشور نیست.

روز دوشنبه عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، به همراه محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، راهی کمیسیون صنایع شدند. جلسه روز دوشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس حول موضوعات خودرویی شکل گرفته بود و در حاشیه آن نیز برخی نمایندگان به انتقاد از وضعیت واردات خودرو پرداخته و حتی عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس این کمیسیون، نیز بعد از اتمام این جلسه از عملیاتی نشدن واردات خودرو انتقاد کرده است.  

با توجه به حضور رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه، به نظر می‌رسد مشکل اساسی برای واردات خودروهای نو و کارکرده، محدودیت‌های ارزی باشد. مشکلی که از ابتدا نیز دلیل اصلی ممنوعیت واردات در سال ۹۷ بود. با این وجود سال گذشته وقتی قرار شد واردات خودرو از سر گرفته شود، صالح‌آبادی، رئیس کل وقت بانک مرکزی، اعلام کرد مشکلی در تامین ارز واردات خودرو وجود ندارد. طبق آیین‌نامه واردات باید طی سال ۱۴۰۱ دو میلیارد یورو برای واردات خودرو تخصیص داده می‌شد. گویا هنوز این کمبود ارز است که نقش اصلی را در کندی واردات خودرو ایفا می‌کند. علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این موضوع را تایید کرده که جلسه روز دوشنبه حول موضوع تامین ارز واردات خودرو بوده است. گویا در این جلسه راه‌حل‌هایی برای تامین ارز واردات خودروهای کارکرده پیشنهاد شده است. علی بابایی کارنامی خبر داده است که بنا شده ارز مورد‌نیاز واردات خودروی کارکرده از محل مابه‌التفاو‌ت ارز حاصل از تراز تجاری صادرات و واردات کالا به کشور تامین شود.

با این وجود بارها از طرف مسوولان مختلف صحبت از استفاده از ارزهایی که در اختیار مردم است، به میان آمده و به نظر می‌رسد همچنان یکی از راه‌حل‌های مورد‌نظر سیاستگذار و به‌خصوص نمایندگان مجلس استفاده از همین ارزها باشد. پیش از این لطف‌الله سیاهکلی, عضو کمیسیون صنایع و معادن، گفته بود «قرار نیست این خودروها از محل ارز دولتی وارد شوند بلکه مردم می‌توانند با ارزهایی که در خانه‌های خود دارند و تا ۶۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، اقدام به واردات کنند.» در جلسه روز دوشنبه علی‌آبادی و فرزین با اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز دوباره صحبت از این ۶۰میلیارد دلار که از اساس مشخص نیست محل این آمار از کجاست و چطور سیاستگذاران اینطور مطمئن از این رقم صحبت می‌کنند به میان آمده است. علی بابایی کارنامی در این رابطه گفته است: « در شرایط فعلی ۶۰میلیارد دلار ارز در دست مردم است؛ ما در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد دادیم مشوق‌هایی برای مردم در نظر گرفته شود تا ارزهای خود را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.» بنابراین می‌توان گفت سیاستگذار خودرو روی ارزهای مردم حساب ویژه‌ای باز کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو خودرو در «فاز انتظار» توافق ورود خودروی پلاک منطقه آزاد تهران به ناوگان حمل و نقل عدم صدور مجوز برای تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی