کد خبر:
۱۵۳۴۶۵ ۱۴:۵۵
۱۴۰۲/۰۴/۲۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
روند واردات خودرو کند است
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می رود هرچه سریع تر واردات خودروهای نو و کارکرده تعیین تکلیف شده و مردم آثار آن را در جامعه ببینند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا، احمد رسولی نژاد درباره وضعیت بازار خودرو و تاثیر مصوبات مجلس برای واردات خودروهای کارکرده و نو بر این بازار، بیان کرد: در شروع به کار مجلس یازدهم در سال 99 و در بدو شروع فعالیت کمیسیون صنایع و معادن، طرح ساماندهی صنعت خودرو تهیه و با کار بسیار جدی که روی آن انجام شد، در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.
وی ادامه داد: در اسفند ماه سال گذشته و بعد از رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس و در روزهایی که عملا مجلس تعطیل بود مجمع تشخیص مصلحت ورود کرد و بخشی از مصوبه مجلس که در خصوص واردات خودروهای کارکرده بود را رد کرد. در ادامه دولت در روزهای پایانی وزارت آقای فاطمی امین، لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده به مجلس آورد.
وی در ادامه تاکید کرد: در نهایت واردات خودروهای کارکرده نیز در مجلس به تصویب رسید اما به طور کلی ما حرکت واردات خودرو را لاک پشتی ارزیابی می کنیم. اگر بخواهیم نتیجه بگیریم دولت باید چند نکته را رعایت کند؛ خودروهایی که وارد می شود نباید لوکس و گران قیمت باشد. از روز اول نیز ما تاکید داشتیم که خودروهایی بین 5 هزار الی 20 هزار یورو وارد شود که مصرف کننده داخلی بتواند با یک قیمت مناسب سوار خودرویی مناسب و با کیفیت شود. ما به دولت پیشنهاد دادیم که در خصوص حقوق گمرکی و سود بازرگانی ارفاقی را برای یک دوره پنج ساله در نظر بگیرد.
رسولی نژاد با بیان اینکه بعد از مصوبه مجلس قیمت خودروی لوکس گران قیمت خارجی به شدت کاهش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم واردات خودرو به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو داخلی و دفع مدیران ناکارآمد خواهد انجامید.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در معضلاتی که در سال های اخیر در صنعت خودرو با آن مواجه هستیم و اکنون نیز در دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور می بینیم، ناکارآمدی مدیران نقش موثری دارد. شورای رقابت در ابتدای امسال در اقدامی غیرقانونی قیمت خودروهای داخلی را تا 70 درصد رشد داد، بهانه آن نیز زیان انباشته بود. چرا بعد از اینکه خودرو 300 الی 350 درصد افزایش قیمت تجربه کرده، زیان انباشته خودروسازان در اسفند ماه سال گذشته به 150 هزار میلیارد تومان رسید؟ تا کی قرار است دست شرکت های خودروسازی در جیب مردم باشد؟
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده صراحتا گفتم اکثریت قاطع مدیران و کارشناسان وزارت صمت افراد خبره و وارد به کار هستند و نیازی نیست که اتوبوسی از جایی نیرو آورده شود. بنده به آقای علی آبادی می گویم که برخی از مشاوران وی راهنمایی غلط به ایشان می دهند.
رسولی نژاد گفت: تا زمانی که این روش در مجموعه دو شرکت بزرگ خودروسازی ادامه داشته باشد تغییری حاصل نخواهد شد. از رئیس جمهور و دولت انتظار می رود برای واردات خودرو فکری کنند و هرچه سریع تر واردات خودروی نو و کارکرده تعیین تکلیف شده و مردم آثار آن را در جامعه ببینند.
وی ادامه داد: در اسفند ماه سال گذشته و بعد از رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس و در روزهایی که عملا مجلس تعطیل بود مجمع تشخیص مصلحت ورود کرد و بخشی از مصوبه مجلس که در خصوص واردات خودروهای کارکرده بود را رد کرد. در ادامه دولت در روزهای پایانی وزارت آقای فاطمی امین، لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده به مجلس آورد.
وی در ادامه تاکید کرد: در نهایت واردات خودروهای کارکرده نیز در مجلس به تصویب رسید اما به طور کلی ما حرکت واردات خودرو را لاک پشتی ارزیابی می کنیم. اگر بخواهیم نتیجه بگیریم دولت باید چند نکته را رعایت کند؛ خودروهایی که وارد می شود نباید لوکس و گران قیمت باشد. از روز اول نیز ما تاکید داشتیم که خودروهایی بین 5 هزار الی 20 هزار یورو وارد شود که مصرف کننده داخلی بتواند با یک قیمت مناسب سوار خودرویی مناسب و با کیفیت شود. ما به دولت پیشنهاد دادیم که در خصوص حقوق گمرکی و سود بازرگانی ارفاقی را برای یک دوره پنج ساله در نظر بگیرد.
رسولی نژاد با بیان اینکه بعد از مصوبه مجلس قیمت خودروی لوکس گران قیمت خارجی به شدت کاهش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم واردات خودرو به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو داخلی و دفع مدیران ناکارآمد خواهد انجامید.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در معضلاتی که در سال های اخیر در صنعت خودرو با آن مواجه هستیم و اکنون نیز در دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور می بینیم، ناکارآمدی مدیران نقش موثری دارد. شورای رقابت در ابتدای امسال در اقدامی غیرقانونی قیمت خودروهای داخلی را تا 70 درصد رشد داد، بهانه آن نیز زیان انباشته بود. چرا بعد از اینکه خودرو 300 الی 350 درصد افزایش قیمت تجربه کرده، زیان انباشته خودروسازان در اسفند ماه سال گذشته به 150 هزار میلیارد تومان رسید؟ تا کی قرار است دست شرکت های خودروسازی در جیب مردم باشد؟
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده صراحتا گفتم اکثریت قاطع مدیران و کارشناسان وزارت صمت افراد خبره و وارد به کار هستند و نیازی نیست که اتوبوسی از جایی نیرو آورده شود. بنده به آقای علی آبادی می گویم که برخی از مشاوران وی راهنمایی غلط به ایشان می دهند.
رسولی نژاد گفت: تا زمانی که این روش در مجموعه دو شرکت بزرگ خودروسازی ادامه داشته باشد تغییری حاصل نخواهد شد. از رئیس جمهور و دولت انتظار می رود برای واردات خودرو فکری کنند و هرچه سریع تر واردات خودروی نو و کارکرده تعیین تکلیف شده و مردم آثار آن را در جامعه ببینند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها