کد خبر:
۱۵۳۲۹۱ ۱۰:۵۴
۱۴۰۲/۰۳/۱۶
وعده دولتی کاهش قیمت خودرو
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : در حالی که هنوز مشخص نیست آیا خودروسازان موفق به تحقق برنامه تولید یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاهی طی امسال میشوند و از آن سو واردات نیز بهکندی صورت میگیرد، سخنگوی دولت از شکسته شدن رکورد تیراژ خودرو و همچنین فروکش کردن تب بازار صحبت به میان آورده است.
علی بهادری جهرمی شامگاه یکشنبه و در جمع مردم ورامین، با بیان اینکه رکورد تولید سالانه یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو شکسته شده، تاکید کرده «در صورت واردات خودرو، قطعا تب بازار فروکش میکند». این گفته سخنگوی دولت در حالی است که اولا تولید یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاهی در واقع برنامهریزی امسال وزارت صمت برای خودروسازی است و ثانیا با وجود گذشت بیش از ۱۵ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو، پروسه ورود خودروهای خارجی به کشور بسیار کند پیش میرود.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است طی امسال یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود، آماری که به نظر میرسد تنها به محصولات سواری اختصاص دارد. بنابراین تولید ۷/ ۱میلیون دستگاهی، فعلا تنها در حد برنامهریزی وزارت صمت است و مشخص نیست عملی خواهد شد یا نه؟ همچنین اگر قرار بر عملی شدن این میزان تولید و به قول سخنگوی دولت -رکوردشکنی- باشد، باید تا پایان سال صبر کرد تا کارنامه ۱۲ماهه خودروسازان اعلام شود.
جدا از اینکه هنوز رکوردی شکسته نشده (رکورد تولید فعلا با رقم ۶/ ۱میلیون دستگاهی به سال ۱۳۹۰ تعلق دارد)، خودروسازان در همین دو ماه نخست امسال از برنامه تولید وزارت صمت عقب مانده و بیش از ۴۰درصد آن را محقق نکردهاند. بههرحال شاید منظور سخنگوی دولت از «رکوردشکنی»، شکسته شدن رکورد در برنامهریزی تولید بوده نه خود تولید. اما در مورد موضوع واردات و اینکه سخنگوی دولت از فروکش کردن تب بازار به واسطه ورود خودروهای خارجی صحبت به میان آورده نیز تردیدهاییژ جدی وجود دارد.
بهادری جهرمی به نوعی فروکش کردن تب قیمت در بازار خودرو را به واردات وابسته دانسته و منظورش این است که به واسطه ورود خودروهای خارجی، عرضه در بازار افزایش مییابد و عدمتعادل با تقاضا کمتر خواهد شد و در نتیجه قیمتها رو به افت خواهند رفت. در اینکه افزایش عرضه بهخصوص اگر از ناحیه خودروهای وارداتی با قیمت به اصطلاح اکونومی باشد، بازار را به سمت آرامش نسبی خواهد برد، تردیدی نیست، منتها تحقق این هدف مشروط است.
به عنوان مثال، یکی از شروط اصلی اثرگذاری ملموس واردات بر بازار خودرو این است که خودروهای خارجی در تیراژی بالا و در روندی پایدار عرضه شوند. از طرفی، قیمت نهایی آنها باید به شکلی تعیین شود که بین این خودروها و محصولات داخلی از منظر قیمت، رقابتی نسبی ایجاد شود. این در حالی است که روند ورود خودرو به کشور در حال حاضر بسیار کند پیش میرود و از طرفی، تا به امروز تنها برای ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی ثبت سفارش انجام شده است. بنابراین با ادامه روند کنونی، نمیتوان انتظار فروکش کردن قیمت در بازار خودرو را داشت.
علی بهادری جهرمی شامگاه یکشنبه و در جمع مردم ورامین، با بیان اینکه رکورد تولید سالانه یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو شکسته شده، تاکید کرده «در صورت واردات خودرو، قطعا تب بازار فروکش میکند». این گفته سخنگوی دولت در حالی است که اولا تولید یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاهی در واقع برنامهریزی امسال وزارت صمت برای خودروسازی است و ثانیا با وجود گذشت بیش از ۱۵ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو، پروسه ورود خودروهای خارجی به کشور بسیار کند پیش میرود.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است طی امسال یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود، آماری که به نظر میرسد تنها به محصولات سواری اختصاص دارد. بنابراین تولید ۷/ ۱میلیون دستگاهی، فعلا تنها در حد برنامهریزی وزارت صمت است و مشخص نیست عملی خواهد شد یا نه؟ همچنین اگر قرار بر عملی شدن این میزان تولید و به قول سخنگوی دولت -رکوردشکنی- باشد، باید تا پایان سال صبر کرد تا کارنامه ۱۲ماهه خودروسازان اعلام شود.
جدا از اینکه هنوز رکوردی شکسته نشده (رکورد تولید فعلا با رقم ۶/ ۱میلیون دستگاهی به سال ۱۳۹۰ تعلق دارد)، خودروسازان در همین دو ماه نخست امسال از برنامه تولید وزارت صمت عقب مانده و بیش از ۴۰درصد آن را محقق نکردهاند. بههرحال شاید منظور سخنگوی دولت از «رکوردشکنی»، شکسته شدن رکورد در برنامهریزی تولید بوده نه خود تولید. اما در مورد موضوع واردات و اینکه سخنگوی دولت از فروکش کردن تب بازار به واسطه ورود خودروهای خارجی صحبت به میان آورده نیز تردیدهاییژ جدی وجود دارد.
بهادری جهرمی به نوعی فروکش کردن تب قیمت در بازار خودرو را به واردات وابسته دانسته و منظورش این است که به واسطه ورود خودروهای خارجی، عرضه در بازار افزایش مییابد و عدمتعادل با تقاضا کمتر خواهد شد و در نتیجه قیمتها رو به افت خواهند رفت. در اینکه افزایش عرضه بهخصوص اگر از ناحیه خودروهای وارداتی با قیمت به اصطلاح اکونومی باشد، بازار را به سمت آرامش نسبی خواهد برد، تردیدی نیست، منتها تحقق این هدف مشروط است.
به عنوان مثال، یکی از شروط اصلی اثرگذاری ملموس واردات بر بازار خودرو این است که خودروهای خارجی در تیراژی بالا و در روندی پایدار عرضه شوند. از طرفی، قیمت نهایی آنها باید به شکلی تعیین شود که بین این خودروها و محصولات داخلی از منظر قیمت، رقابتی نسبی ایجاد شود. این در حالی است که روند ورود خودرو به کشور در حال حاضر بسیار کند پیش میرود و از طرفی، تا به امروز تنها برای ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی ثبت سفارش انجام شده است. بنابراین با ادامه روند کنونی، نمیتوان انتظار فروکش کردن قیمت در بازار خودرو را داشت.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش