آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۵۰۵۹۳
۰۹:۰۴
۱۴۰۱/۰۶/۱۹

صعود فروش خودروسازان از مسیر تکمیل ناقص‌ها

به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : همزمان با اقدام خودروسازان مبنی بر تخلیه انبارهایشان از محصولات ناقص، فروش آنها نیز افزایش یافت و حتی از تولید نیز بیشتر شد.

طبق آنچه در صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور آمده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع طی پنج ماه ابتدایی امسال کمتر از ۴۳۷هزار دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده‌اند. با توجه به آمار فروش خودروسازان در پنج ماه ابتدایی سال گذشته، آنها امسال رشد بالغ بر ۲۵درصدی را در این حوزه تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل رشد فروش خودروسازان در پنج ماه امسال، تجاری‌سازی و عرضه خودروهای ناقص است.

خودروسازان تا اواخر پاییز سال گذشته مطابق با سیاست وزارت صمت، بخشی از محصولات خود را به صورت ناقص تولید می‌کردند. خودروهای ناقص به دلیل کسری قطعه امکان تجاری‌سازی نداشتند و بنابراین راهی انبارها می‌شدند تا پس از تکمیل‌کاری، تجاری شده و راهی بازار شوند. در آن مقطع وزارت صمت اصرار داشت تولید خودرو باید بالا برود، حتی به قیمت ساخت محصولات ناقص و پر شدن انبار خودروسازان. با این حال تبعات اجتماعی وجود پارکینگ‌های مملو از خودرو و باز شدن پای دستگاه‌های نظارتی به این ماجرا، وزارت صمت را مجبور به تغییر سیاست کرد.

در نهایت از اوایل زمستان سال گذشته و پس از آنکه مدیران عامل هر دو خودروساز بزرگ کشور تغییر کردند، تجاری‌سازی خودروهای ناقص در اولویت قرار گرفت و خودروسازان ملزم شدند تمام محصولات خود را به صورت کامل بسازند. از همین رو روند تخلیه انبار خودروسازان از زمستان سال گذشته آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. به گفته خودروسازان، آنها نه‌تنها دیگر محصول ناقص تولید نمی‌کنند، بلکه تعداد کمی از این خودروها در پارکینگ‌هایشان باقی مانده است. از همین رو به نظر می‌رسد دلیل اصلی رشد فروش خودروسازان در پنج ماه امسال، تخلیه انبار آنها از محصولات ناقص و عرضه خودروهای موردنظر به بازار بوده است.

البته در کنار این موضوع، برگزاری دو دوره فروش در بستر سامانه یکپارچه و با آمار حدودا ۳۰۰هزار دستگاهی نیز دیگر دلیل صعودی شدن آمار فروش خودروسازان به شمار می‌رود. طبق آمار در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌خودرو دارای بیشترین فروش در پنج ماه امسال بوده است. بزرگ‌ترین خودروساز ایران توانسته تا پایان مرداد امسال چیزی حدود  ۲۲۹هزار دستگاه محصول سواری و وانت را به فروش برساند. با توجه به این آمار، ایران‌خودرویی‌ها نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بالغ بر ۲۹‌درصد رشد فروش را به ثبت رسانده‌اند. پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو را خانواده پژو با آماری حدودا ۱۴۷‌هزار‌دستگاهی تشکیل داده است.

سایپایی‌ها نیز با توجه به فروش ۱۵۳هزار‌دستگاهی خود، توانسته‌اند در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته حدودا ۱۱هزار دستگاه بیشتر محصول بفروشند. بیشترین فروش سایپا به خانواده X۲۰۰ مربوط می‌شود با تیراژی بیش از ۱۲۷‌هزار دستگاه. دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی پارس‌خودرو نیز فروشی ۵۴‌هزار و ۶۱۸دستگاهی تا پایان مرداد داشته که در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته حدودا ۲۴‌درصد رشد را نشان می‌دهد. گروه Q۲۰۰ بیشترین محصول فروخته‌شده پارس‌خودرو تا پایان مرداد امسال بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
صرفه‌جویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودرو‌های ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025
پربازدیدترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها