کد خبر:
۱۴۹۰۷۲ ۱۳:۰۲
۱۴۰۱/۰۳/۱۳
در گفتوگو با کارشناس بازار سرمایه عنوان شد
شفافیت بازار خودرو با عرضه در بورس کالا
یکی از کارشناسان بازار سرمایه تاکید میکند عرضه خودرو در بورس کالا قطعا میتواند به شفافیت عرضه خودرو کمک کند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، الیاسکردی، کارشناس بازار سرمایه می گوید: عرضه خودرو در بورس کالا میتواند با اصلاح روشهای قیمتگذاری به بهبود وضعیت قیمت خودرو در بازار آزاد کمک کند اما قاعدتا برای بهبود وضعیت خودروسازی، باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم.
کردی تصریح کرد: دولتها با دخالت در اقتصاد مجبورند از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای آن حتی در فروش و رسیدن محصول به دست مصرفکننده دخالت کنند و این یکی از آفتهای اقتصاد دولتی است. دلیل انحصاری که برای دو خودروساز بزرگ در تعیین قیمت خودرو ایجاد شده، بازار غیررقابتی است.
بطور مثال در قیمت خودروهای اکونومی و اقتصادی در ایران انحصار بالایی وجود دارد که باعث شده این دو خودروساز توان رقابت با برندهای خارجی را نداشته باشند. در بحث عرضه نیز به دلیل تقاضای بالا، عرضه کم و قیمتگذاری دستوری شرایطی ایجاد شده که مردم نه به لحاظ کیفی و نه به لحاظ قیمتی راضی نیستند.
او میگوید: برای حل این موضوع باید به طور کامل به سمت اقتصاد آزاد برویم و شرایط را برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی فراهم کنیم تا سهامدار خارجی و داخلی در داخل سرمایهگذاری و رقابت کند؛ اما به دلیل اینکه شرایط مهیا نیست، حداقل کاری که میتوان انجام داد این است که اقتصاد را به سمت باز شدن ببریم. اینکه مردم خودرو را از بورس کالا بخرند در دنیا مرسوم نبوده است، چرا که به دلیل وجود فضای رقابتی نیازی به این اقدامات نیست. اما در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس کالا میتواند یک گام مثبت باشد.
به گفته کارشناس بازار سرمایه، در این راستا می توانیم به جای داشتن لاتاری خودرو، قیمتها را آزاد کنیم. در ماه گذشته دولت قیمت بسیاری از اجناس را آزاد کرده و به نظر میرسد در خودرو نیز به دنبال همین اتفاق است که یکی از این روشها عرضه در بورس کالا است. چند هفته پیش هم وانت کاپرا در بورس کالا عرضه شد و بر بازار آزاد هم تاثیر گذاشت. البته به این شرط که عرضه خودرو در بورس کالا مقطعی صورت نگیرد.
کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر مشکلی از بابت عرضه در بورس کالا وجود نداشته باشد طبیعتا میتواند تاثیر خوبی در بازار داشته باشد و باعث شفافیت شود. به این شکل دیگر نیازی هم به برگزار کردن قرعهکشی و لاتاری نیست و مصرفکننده واقعی میتواند با قیمت تمام شده کارخانه، خودرو از بورس کالا خریداری کند. اما تا زمانی که کلیتر به موضوع فکر نکنیم و اجازه ندهیم این دو خودروساز در داخل با ورود سرمایهگذار خارجی و داخلی رشد کنند و از مزایای رقابتی بودن بازار استفاده کنند، تغییر چندانی را در این حوزه شاهد نخواهیم بود.
به گفته کردی عرضه خودرو در بورس کالا قطعا میتواند به شفافیت عرضه خودرو کمک کند. در بورس کالا قیمتها مشخص هستند و گزارشهای روزانه هم منتشر میشوند که میتواند مفید باشد و این اتفاق باعث خروج خودرو از فروش به روش قرعهکشی میشود.
کردی تصریح کرد: دولتها با دخالت در اقتصاد مجبورند از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای آن حتی در فروش و رسیدن محصول به دست مصرفکننده دخالت کنند و این یکی از آفتهای اقتصاد دولتی است. دلیل انحصاری که برای دو خودروساز بزرگ در تعیین قیمت خودرو ایجاد شده، بازار غیررقابتی است.
بطور مثال در قیمت خودروهای اکونومی و اقتصادی در ایران انحصار بالایی وجود دارد که باعث شده این دو خودروساز توان رقابت با برندهای خارجی را نداشته باشند. در بحث عرضه نیز به دلیل تقاضای بالا، عرضه کم و قیمتگذاری دستوری شرایطی ایجاد شده که مردم نه به لحاظ کیفی و نه به لحاظ قیمتی راضی نیستند.
او میگوید: برای حل این موضوع باید به طور کامل به سمت اقتصاد آزاد برویم و شرایط را برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی فراهم کنیم تا سهامدار خارجی و داخلی در داخل سرمایهگذاری و رقابت کند؛ اما به دلیل اینکه شرایط مهیا نیست، حداقل کاری که میتوان انجام داد این است که اقتصاد را به سمت باز شدن ببریم. اینکه مردم خودرو را از بورس کالا بخرند در دنیا مرسوم نبوده است، چرا که به دلیل وجود فضای رقابتی نیازی به این اقدامات نیست. اما در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس کالا میتواند یک گام مثبت باشد.
به گفته کارشناس بازار سرمایه، در این راستا می توانیم به جای داشتن لاتاری خودرو، قیمتها را آزاد کنیم. در ماه گذشته دولت قیمت بسیاری از اجناس را آزاد کرده و به نظر میرسد در خودرو نیز به دنبال همین اتفاق است که یکی از این روشها عرضه در بورس کالا است. چند هفته پیش هم وانت کاپرا در بورس کالا عرضه شد و بر بازار آزاد هم تاثیر گذاشت. البته به این شرط که عرضه خودرو در بورس کالا مقطعی صورت نگیرد.
کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر مشکلی از بابت عرضه در بورس کالا وجود نداشته باشد طبیعتا میتواند تاثیر خوبی در بازار داشته باشد و باعث شفافیت شود. به این شکل دیگر نیازی هم به برگزار کردن قرعهکشی و لاتاری نیست و مصرفکننده واقعی میتواند با قیمت تمام شده کارخانه، خودرو از بورس کالا خریداری کند. اما تا زمانی که کلیتر به موضوع فکر نکنیم و اجازه ندهیم این دو خودروساز در داخل با ورود سرمایهگذار خارجی و داخلی رشد کنند و از مزایای رقابتی بودن بازار استفاده کنند، تغییر چندانی را در این حوزه شاهد نخواهیم بود.
به گفته کردی عرضه خودرو در بورس کالا قطعا میتواند به شفافیت عرضه خودرو کمک کند. در بورس کالا قیمتها مشخص هستند و گزارشهای روزانه هم منتشر میشوند که میتواند مفید باشد و این اتفاق باعث خروج خودرو از فروش به روش قرعهکشی میشود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
صورتحساب سیاستگذار خودرو قیمت جدید خودروساز اصلاح نمیشود صرفهجویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودروهای ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه
شرایط فروش