آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۴۸۵۷۳
۲۱:۲۲
۱۴۰۱/۰۲/۲۱
طرح جدید وزارت صمت؛

انحصار کامل واردات و تولید خودرو ارزان قیمت به تولید کننده دولتی بی کیفیت

وزارت صمت به دنبال اجرای طرح جدیدی است تا بتواند واردات خودرو را انحصاری نموده و آن را در اختیار برخی از شرکت های خودروساز دولتی قرار دهد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از حاشیه صنعت ،در این طرح دولت می خواهد برای واردات خودروهای زیر ۹۰۰۰ دلار، برای خودروساز با تصدی گری خود انحصار ایجاد نماید. به امید اینکه با ایجاد این رانت، گوشه کوچکی از مدیریت بسیار ضعیف خود بر صنعت خودرو را پوشش دهد. قرار است خودروساز دولتی این خودرو را با تعرفه ۱۰ درصد وارد کشور نمایند در صورتیکه اگر بخواهند آن را تولید کنند تعرفه واردات قطعات آن ۲۰ درصد خواهد بود. علاوه بر آن برای واردات این گونه خودروها لازم نیست خودرو فرسوده ای از رده خارج شود. عملا با این اقدام دولت با سیاست های خود، قیمت خودروی وارداتی را از قیمت همان محصول در صورتی که در داخل کشور تولید شود ارزانتر خواهد نمود.

گویا مشاوره دهندگان بخش خودرویی وزیر صمت، فراموش کرده اند که مقام معظم رهبری در سخنرانیشان در دیدار جمعی از کارگران فرمودند ۱ میلیارد دلار واردات مساوی با از دست رفتن ۱۰۰ هزار شغل.

البته شاید وزارت صمت به یقین رسیده که خودروسازان دولتی توان تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب را ندارند. لذا تصمیم گرفته تعرفه واردات را برای این خودروسازان کمتر از واردات قطعات برای تولید خودرو در نظر بگیرد و انحصار واردات را در اختیار آنها قرار دهد. هر چند با ترفند تولید محصول در داخل کشور در آینده! همگان از استراتژی تحریم کنندگان مطلع هستند، یعنی واردات خودروی کامل آزاد ولی واردات قطعه برای تولید تحریم. نتیجه آنکه در آینده تولیدی در کار نخواهد بود و خودروساز دولتی به دنبال واردات است.

بر همگان آشکار است که شرکت های با تصدی گری دولتی، محصولات قدیمی بی کیفیت را به قیمت بالا تولید می کنند. در صورتیکه به فرض محال پس از واردات خودرو، امکان تولید آن محصول در داخل کشور توسط شرکت دولتی میسر گردد، می بایست منتظر باشیم با سیاست های وزارت صمت، قشر ضعیف جامعه خودروی ارزان را به قیمت بالا و کیفیت پائین خریداری نمایند.

همچنین شنیده شده این ماشین ساخت برزیل است و ۷۰ اسب بخار بیشتر قدرت ندارد و شاید دولت برای نجات یکی از شرکتهای تحت تصدی گری خود مجبور شود از برخی استاندارد ایمنی ۸۵ گانه چشم پوشی کند. در این صورت باید مطمئن شد هیاهوی ایجاد شده در مورد ایمنی خودرو سناریوئی برای واردات خودرو بوده و نه بهبود ایمنی آن. البته که چشم امید همه به سازمان ملی استاندارد جهت اطمینان از رعایت کامل استانداردهای ایمنی در راستای محافظت از جان مصرف کنندگان است.

حال اگر دولت قصد داشت خودرو ارزان را به دست مردم برساند شرایط واردات خودروی ارزان را برای همگان محیا می نمود و نه در اختیار خودروسازان دولتی قرار دهد.

به نظر می رسد وزارت صمت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خصوصی سازی و توسعه صنعت به دست شایستگان به کار گرفته است.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
صورتحساب سیاستگذار خودرو قیمت جدید خودروساز اصلاح نمی‌شود صرفه‌جویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودرو‌های ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه